A Dacia 15 éves sikertörténete

Európai jelenlétének ünneplésére a Dacia egy limitált jubileumi szériát dob piacra. Piaci megjelenése óta Magyarországon összesen több mint 63 ezer darab Dacia gépjárművet helyeztek forgalomba 2020 április végéig, ez az elmúlt 15 évre vetítve átlagosan 3,3%-os piaci részesedést jelent.

Az egyetlen modelltől az átfogó, változatos termékpalettáig, a Dacia a maga 6,5 millió vásárlójával átalakította az autóipart 2005 óta. Az elmúlt 15 év sikertörténete a Logan európai bevezetésétől egészen a 100%-ban elektromos városi autó, a Spring bemutatásáig terjed.

Egy forradalmian új, megfizethető modell születése

Az 1966-ban Romániában alapított Dacia mindig is kapcsolatban állt a Renault-val: első modellje, amely csak a helyi piacon volt elérhető, egy Dacia 1100 márkajelzéssel ellátott Renault 8 volt, és a gyártáshoz Franciaországban készült alkatrészeket használtak.
1999-ben a Renault Csoport célja a román gyártó felvásárlásával egyértelmű volt: fejleszteni a Dacia szakértelmét és földrajzi pozícióját, hogy piacra dobhassa a legolcsóbb lépcsőshátú szedánt az akkor jelentősen fejlődésnek indult Kelet-európai piacokon. Nagyon ambiciózus cél volt ez, amelynek eléréshez a Renault Csoport rengeteg, addig ismert konvenciót borított fel.

Az autóiparban először alkalmazták a „design-to-cost” modellt, amelynek szellemében már a tervezés szakaszában elkezdtek számolni a költségekkel. Abban az időben ez kiemelkedően innovatívnak számított, mivel a módszer szakított a hagyományos tervezési logikával: anélkül, hogy kompromisszumot kötöttek volna a megbízhatóság és a biztonság terén, a költségoptimalizálás is a jármű tervezésének már legelső szakaszától kezdve ugyanolyan fontos szempont lett.

A Dacia 15 éves sikertörténete Európában

A fejlesztés kezdetétől a végéig a teljes műszaki kialakításnál figyelembe vették a végső eladási árat. Ezen stratégia értelmében a Renault Csoport már bevált és amortizált alkatrészeinek és technológiáinak használata jelentős előnyt jelentett. A tervezéstől a koncepció kidolgozásáig, majd a gyártásig a Dacia projekt csapata úgy működik, mint egy start-up: tiszta lappal és szűk költségvetéssel kezdődik a munka – minden modell esetén!
A 2004-ben leleplezett Logan minden előzetes ígéretet betartott: rekord méret és helykínálat, valamint minden lényeges felszereltség – verhetetlen áron. A modell forradalmasította az autópiacot azzal, hogy az új autó vásárlás olyan közönség számára is elérhetővé vált, amelynek eddig ez csak álom lehetett. A használt autókkal versenyképes újautó-árral annyira sikeres volt a modell, hogy 2005-től egész Európában forgalmazni kezdték. A Dacia példaértékű lett az újautó-vásárlás területén. Az ikonikus modellt, a Logant ma is forgalmazzák, 2004 óta összesen 1,8 millió darab talált gazdára.

Nyertes hármas 

A Logan sikerének köszönhetően a Dacia 2008-ban kibővítette kínálatát a Sandero és annak SUV verziójával, a Sandero Stepway-el. A kompaktság és a tágas belső tér kombinációja révén ez az ötajtós forma elég sokoldalú ahhoz, hogy megfeleljen minden kihívásnak.

A Dacia 15 éves sikertörténete Európában

Az új forradalom 2010-ben kezdődött, a Dacia Duster bemutatásával. Ez a modell, amely ma már bestsellernek számít, sokak számára tette elérhetővé azt a SUV szegmenst, amely addig csak magasabb kategóriás modellekből állt.

Hű maradva azokhoz az értékekhez, amelyeket a Dacia sajátjának vall – rekord mértékű helykínálat, egyszerűség, robusztus kialakítás és verhetetlen ár – mindkét új modell ma már slágerterméknek számít. A Sandero (beleértve a Sandero Stepway-t is) rendelkezett 2018-ban a legnagyobb, magánszemélyek körében eladott példányszámmal, bemutatása óta pedig összesen 2,1 millió darabbal. A Dacia Dusterből 2010 óta 1,6 millió darabot adtak el.

A Dacia egyszerű, megbízható és robusztus modelljeivel továbbra is kielégíti a vásárlók alapvető igényeit. A márka 2007-ben bővítette a termékcsaládot a Logan MCV-vel (kombi), majd 2012-ben a Lodgy-val (egyterű) és a Dokkerrel (egyterű személyváltozat és furgon). Vevői lelkesedésének köszönhetően a márka aktív vásárlóközösséggel rendelkezik és mára a Dacia lett az ötödik Európában a magánszemélyek részére történő értékesítés terén. Nagy utat járt tehát be a márka!

Hazánkban piaci megjelenése óta összesen több mint 63 ezer darab Dacia gépjármű kelt el, ezzel a márka átlagosan 3,3% piaci részesedést ért el az elmúlt 15 év során, ugyanakkor a Duster 2010-es bevezetése is hozzájárulhatott ahhoz, hogy elmúlt 10 évben ez az érték 5,4%-ra emelkedett. A legmagasabb piaci részesedést egyébként 2019-ben regisztrálták 6,6%-os aránnyal.

A Dacia 15 éves sikertörténete Európában

2010-es hazai megjelenése óta a legnépszerűbb modell itthon a Duster volt a Dacia kínálatában, összesen 24 ezer darabot helyeztek forgalomba 2020 április végéig a Datahouse adatai alapján. Itthoni bevezetése óta a modell a Dacia-értékesítés jelentős hányadát, kb. 40%-át adja, piaci részedése pedig átlagosan 2,3 %-ot tett ki ugyanebben az időszakban.

Az eladási listán a városi terepjárót Magyarországon a Logan követi, összesen több mint 13 ezer darabot helyeztek forgalomba hazánkban 2005 és 2020. április között. A rangsor harmadik helyezettje itthon a Dokker, illetve a Dokker Van változat, amelyből közel tízezer darab kelt el. A Sandero a negyedik helyen áll és csak kevéssel marad el a Dokker mögött, 2005 óta ugyanis több mint 9 600 példányt helyeztek forgalomba a Datahouse adatai szerint.

2020. áprilisának és egyben az idei év első 4 hónapjának összesített nyertese a Dacia Lodgy 1 839 eladott járművel, a családtámogatási programnak köszönhetően. Kimondhatjuk tehát, hogy a Dacia Lodgy a nagycsaládosok kedvenc autója Magyarországon.

A 15 éves évforduló kapcsán a márka egyedi limitált szériát dob piacra, melyet a 15th Celebration felirattal ellátott embléma és további egyedi dizájnelemek különböztetnek meg a többi modelltől. Ez a crossover széria minden országban elérhető, ahol a márkát forgalmazzák. Hazánkban a limitált Sandero (TCe 90) 3 699 000, míg a Duster limitált verziója (TCe 100) 4 549 000 Forintos kezdő ártól érhető el.

A Dacia 15 éves sikertörténete Európában

A holnap igényeire válaszol

Mivel az ügyfelek elvárásai és az autók használatának módja is folyamatosan változnak, a Dacia modern márkaként meghallva vásárlói igényeit, felkészül a jövő mobilitásának kihívásaira. A környezeti kihívásokra reagálva a Dacia az egyetlen gyártó, amely kettős üzemű (benzin/LPG) modelleket kínál közel a teljes személygépjármű választékban.
A Groupe Renault 10 éves tapasztalata alapján a Dacia következő újítása a megfizethető elektromos járművek területén lesz várható. 2020 márciusában a márka bemutatta a Spring elektromos koncepciót, az első teljesen elektromos modellt. Öt ajtós modell, 4 teljes értékű üléssel és 200 km-es hatótávval: a Dacia Spring bizonyítékul szolgál arra, hogy a márka képes mindenki számára elérhető, fenntartható mobilitást kínálni, úgy, hogy továbbra is megtartja merész értékeit. A Dacia meghatározó szereplő volt az autóiparban az elmúlt 15 évben, és forradalmi tevékenysége még messze nem ért véget.