Százhúsz éves hagyomány az Opelnél a mindennapi kiszállítás (1.)

Az Opel áruszállítók históriája

  • Járműgyártás 1899 óta: motoros teherkocsi lett a System Lutzmannból
  • Modern idők: gyors Opel áruszállítók pörgették fel a gazdasági csodát
  • Erős flotta: ma az Opel Combo, Vivaro és Movano tölti fel a boltokat

A bevásárlóközpontokat, élelmiszerüzleteket, gyógyszertárakat és magánháztartásokat napról-napra el kell látni áruval. Mesteremberek indulnak el javítani vagy beépíteni valamit. Az Opel könnyű haszonjárművei mindig szorgosan részt vesznek ebben, szakembereket, alkatrészeket és sürgősen igényelt árucikkeket juttatnak célba. Az Opel Combo, az Opel Vivaro és az Opel Movano eközben az Opel haszonjárműveinek hosszú, sikerekben gazdag tradícióját folytatják. Legendássá váltak a gazdasági csoda gyors kisteherautói, a nyolcvanas évek magas tetős modelljei és napjaink kedvelt típusai is, mint a Vivaro, melynek hamarosan tisztán elektromos változata is elérhető lesz Opel Vivaro-e néven. A professzionális fuvarozás és áruterítés immár 121 éve kezdődött, a Majna-menti Rüsselsheimben, a Patentmotorwagennel.

1. rész: pionír évek, a rüsselsheimi „kolosszus“

Motoros teherkocsi, üzleti kocsi, áruszállító – új idők új fogalmai. Az automobilizmus kezdetén, a 19. század vége felé, a fejlesztés fókuszába került az újszerű járművek szállítókapacitása és motorjának fáradhatatlansága. A fuvarozóknak egyszer csak nem kellett törődniük lovaik gondozásával és izomerejével. Az automobilizmus pionírjai már nem szénát vásároltak a piacon, hanem benzint a patikában. Messze volt még a benzinkút feltalálása, amikor a rüsselsheimi Opel-fivérek 1899-ben megépítették első gépjárművüket. Az Opel-Patentmotorwagen „System Lutzmann“ alapján mindjárt a premier évében elkészült „egy motoros teherkocsi-kolosszus, amelyet a helybeli Adam Opel cég egy nagyobb borkereskedésnek épített “. Az Opel első áruszállítójáról szóló idézet a „Main-Spitze“ 1899 július 2-i számából való. Amit akkoriban „kolosszusnak” neveztek, ma nagyon könnyű haszonjárműnek számítana – különösen a negyven tonnás kamionokhoz képest. Az első fotót egy Opel-áruszállítóról 1901-ben lőtték, a Lutzmann zárt furgon változata látható rajta – 5 lóerős volt, és 20 km/órás sebességre képes.

Modern idők: kocsiból tehergépjármű

A teherszállítás úttörőit nagyon gyorsan követték gyakorlati használatra alkalmas járművek: A „System Darracq“ (1902-től) alkalmazásával az Opel máris rátalált a máig használatos elrendezésre: frontmotorral egybeépített sebességváltó, kardántengely és hátsókerék-hajtás. Ezen az alapon jöttek létre egészen az 1920-as évekig platós teherautók, zárt áruszállítók és feltűnő reklámkocsik – többnyire egyedi darabként, vevők igényei szerint. Majd, 1924-től, első német gyártóként vezette be az Opel a futószalagos termelést. Modern idők, amelyekre rányomták bélyegüket Rüsselsheim 4 lóerős modelljei. 1924 májusa és 1931 júniusa között 119.484 darab készült a legendás „Laubfrosch“ (levelibéka) utódtípusaiból. A mai fogalmak szerinti első igazi könnyű haszonjármű talán az 1931-es Opel-Geschäftswagen (üzleti kocsi). A 23 lóerős zárt furgon 500 kilogramm terhelést bírt el, és kategóriájában 80 százalékos (!) piaci részesedéssel nagy sikernek számított. Az Opel 22 ezret gyártott belőle. További sikermodell lett 1934-től az egytonnás Opel Blitz – gyárilag platóval vagy zárt felépítménnyel. A kis Blitz lefelé kerekítette ki az Opel közismert tehergépkocsi-választékát.


[1] Az adatokat a WLTP eljárás szerint állapítottuk meg (VO (EG) Nr. 715/2007 és VO (EU) Nr. 2017/1151). A mindennapi használat tényleges hatótávja ettől eltérő lehet, és különböző tényezőktől függ, különösen a személyes vezetési stílustól, az útviszonyoktól, a külső hőmérséklettől, a fűtés és a klímaberendezés használatától, valamint az utastér előkondicionálásától.