Sportmodellel bővül a friss Toyota Yaris családja

Motorsport-ihletésű, nemes anyagokból építkezik, futóműve is igényes, de a GR Yaris brutális turbómotorját nem kapja meg a Toyota GR Yaris RS, a márka – egyelőre – belpiacos újdonsága.

Alumínium motorházfedél és nyílászárók, szénszálas tetőlemez: bármely sportautó megirigyelné a Toyota GR Yaris karosszéria-adatait. Nem véletlenül, hiszen a 272 lóerős modell a Toyota új rali-versenyautójának a homologizációs alapja, amely különlegesen hangolt sport-futóművével is kimagaslik a mezőnyből. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a GR Yaris az egyik legkívánatosabb újdonság a jelenlegi autópiacon, még azok számára is, akiknek valójában kínszenvedés volna az élet a telivér versenycsikóval – akár azért, mert nem eléggé felkészültek arra, hogy vezessék, akár azért, mert valójában csak a stílus tetszik nekik, de a városi csúcsforgalomban nincs szükségük a világszínvonalú hajtásláncra.

A Toyota japán ügyfeleinek szerencséje van: a vállalat ugyanis hazai piacán nem egy, hanem három kivitelben hozza forgalomba a GR Yarist. Az RC verzió maga a homologizációs modell, amelyből kiszereltek számos „felesleges” tömegnövelő extrát (például a multimédiás rendszert). Az RZ minden műszaki részletében megegyezik az RC variánssal, az elöl-hátul részlegesen önzáró differenciálművel szerelt, szabályozható összkerékhajtástól kezdve a speciális hatfokozatú kézi váltón át a kovácsolt BBS keréktárcsákig, de nem nélkülözi a kényelmi extrákat sem – és mindezért 30 kilós ballaszttal fizet.

Az igazi különlegesség viszont a GR Yaris RS. Az Európában nem kapható modell megőrzi a drága anyagokból építkező, háromajtós karosszériát, a sportos futómű-beállításokat, valamint a sportabroncsokkal szerelt, kovácsolt BBS könnyűfém keréktárcsákat, a hajtásláncot azonban egy jóval prózaibb darabbal váltja ki. Az 1.5 literes, soros háromhengeres benzinmotor és a tíz, előre programozott áttétellel üzemelő, de valójában fokozatmentes (Direct Shift CVT) sebességváltó párosítása szerényebb menetteljesítményeket eredményez (a motorteljesítmény mindössze 120 LE), viszont cserébe a fogyasztása is jóval alacsonyabb, és nyilván a biztosítási költségek is kedvezőbbek.

A barátságos, de tekintélyt parancsoló megjelenésű kisautó középső fivére, az RZ is a figyelem középpontjába kívánkozik: azok a japán ügyfelek, akik még az első félév vége előtt (azaz június 30-ig) leadják rendelésüket, választhatják a korlátozott példányszámú Limited Edition kivitelt. Ez matt fekete fényezéssel kerül forgalomba, olyan különleges opciókkal fűszerezve, mint a márványmintázatú karbon tetőlemez vagy az élénk színű sportülés. Mégsem ez teszi őket különösen vonzóvá, hanem a legendás Toyota-versenyző Morizo (azaz maga Akio Toyoda cégelnök) aláírásával ellátott szélvédő. Toyoda úr egyébként annak idején, a GR Yaris világpremierjén így nyilatkozott az autóról: „Ahelyett, hogy sorozatgyártású típusból fejlesztettünk volna versenyautót, a GR Yaris egy motorsportban született autó utcára adaptált változata. Ez az első olyan Toyota modell, amelyet ezzel a fordított logikával fejlesztettünk – azonban korántsem az utolsó. Szeretnénk, ha a GR Yaris kapcsán párbeszédet kezdeményezhetnénk, és együtt fejlődhetnénk ügyfeleinkkel.”

Új Toyota Yaris modellcsalád műszaki adatok

 RZRCRS
H x Sz x M (mm)3995×1805×14553995×1805×14553995×1805×1455
Tengelytáv (mm)256025602560
Nyomtáv e/h  (mm)1535/15651540/15701525/1555
Menetkész tömeg (kg)128012501130
Szállítható személyek száma444
Motor típusaG16E-GTS
háromhengeres, turbófeltöltő köztes töltő-levegőhűtővel
G16E-GTS
háromhengeres, turbófeltöltő köztes töltő-levegőhűtővel
M15A-FKS  háromhengeres
Lökettérfogat (cm3)161816181490
Max. teljesítmény
(kW / LE)
200 / 272200 / 27288 / 120
Forgatónyomaték (Nm)370370145
Erőátvitelhatfokozatú kézi sebességváltóhatfokozatú kézi sebességváltótízfokozatú Direct Shift-CVT
Hajtás„GR-FOUR” sportos összkerékhajtás
elektronikus többtárcsás tengelykapcsoló, 4WD üzemmódkapcsoló (normál / sport / verseny)
„GR-FOUR” sportos összkerékhajtás
elektronikus többtárcsás tengelykapcsoló, 4WD üzemmódkapcsoló (normál / sport / verseny)
FWD
Felfüggesztés e/hRugóstagok / kettős keresztlengőkarokRugóstagok / kettős keresztlengőkarokRugóstagok / kettős keresztlengőkarok
Fékek e/hBelső hűtésű fékek / belső hűtésű fékekBelső hűtésű fékek / belső hűtésű fékekBelső hűtésű fékek / belső hűtésű fékek
Abroncsméret225/40R18
(High Performance verzió: 225/40ZR18)
205/45R17225/40R18

Fotók: Toyota