Figyu! Ha elönti a víz az utakat, csak bizonyos helyzetekben fizet a biztosító

Az elmúlt napokban lehullott esőzés során sok autónak akadt gondja az utakat, a garázsokat ellepő mély vízzel. Az ilyen esetekkel kapcsolatban megkérdeztük a Magyar Biztosítók Szövetségét (MABISZ), amely a következőket közölte blogunkkal:

„Ha a gépkocsit álló helyzetben elönti a víz – mondjuk egy mélygarázsban –, azt fedezheti a CASCO. Amennyiben menet közben, felhőszakadás idején belehajtanak vele egy nagyobb víztömegbe, ami elektronikai meghibásodást okoz vagy leáll a motor, akkor a biztosító kivizsgálja a körülményeket, és jó eséllyel elutasítja a kárigényt. Nyilvánvaló ugyanis, hogy ilyen esetben le kell állítani a gépjárművet, mert a következmények előreláthatóak voltak.”

Az esetleges műszaki következményekről Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója tájékoztatta blogunkat. Mint mondta, ilyenkor nem csak az jelenthet gondot, ha a motorházban hullámzó vízből esetleg beszív a motor a légszűrőn keresztül. Az is baj, hogy olyan helyekre jut be víz, amit nem vízállónak terveztek. A kocsi teljes kiszárítása nehéz feladat, mert alaposan szét kell szedni, fődarabokat kell lebontani, aztán a felület utókezelése is ajánlatos. Már ez is költséges, de ott van az elektronikai rendszer, amely ha egyszer vizet kapott, nem igazán marad megbízható.

Tehát legjobb, ha nem hajtunk bele a vízbe. Amennyiben mégis muszáj tovább haladnunk, csak akkor tegyük, ha a keréktengelyt nem éri el a víz magassága. Olyankor nagyon lassan guruljunk bele a tócsába, mert a kocsi által keltett hullámok könnyedén felcsaphatnak a motor légszívójáig. Ha nem figyelünk, autónkat egyetlen mozdulattal gazdasági totálkárossá tehetjük.

eso3_m.jpg

Mi legyen az első dolgunk?

Amennyiben a motor vizet szív, a vízütés mechanikai sérüléseket okoz, amelyet csak költséges nagyszervizzel, vagy rosszabb esetben motorcserével lehet javítani. A motoron kívül a padlózatban elhelyezett vezérlőegységek – mint például a légzsák vezérlője – is vizet kaphatnak, amelyek szintén cserét igényelhetnek. A vezérlőegység cseréje akár 150 ezer forintba is kerülhet, s ebből 30-40 darab is lehet a modernebb kocsikban. A műszerfal közepéig vízben álló autónál olyan magas javítási költségek lehetnek az autó értékétől függően, hogy a biztosítók és a márkaszervizek akár gazdasági totálkárosnak minősíthetik a járművet.

„Beázás után lehetőleg márkaszervizbe szállíttassuk az autót. Akkor is érdemes átvizsgáltatni, ha üzemképes maradt a jármű. A víz által okozott károk ugyanis sokszor csak később jelentkezhetnek szórványosan fellépő elektromos hibák formájában” – hívta fel a figyelmet Frank György.

eso2_m.jpg

A nepperek elhallgatják a vízkárt

„Tapasztalataink szerint a beázott, gazdasági totálkáros gépkocsik gyakran kerülnek a használtautó piacra. A forgalomból kivont gépkocsikat kozmetikai javítások után a vízkárt elhallgatva árusítják, ám ezeket ki lehet szűrni a biztosítói, illetve a márkaszerviz adatbázis alapján. Ezeket a kocsikat nagy ívben el kell kerülni, ezért fontos, hogy ismert múltú autót vásároljunk, megbízható forrásból” – tette hozzá a Das WeltAuto márkaigazgatója.

dasblog.hu