Haszonjárművekbe fejleszt üzemanyagcellát a Toyota vegyesvállalata
A világ legnagyobb autópiacának meghatározó haszonjármű-gyártóival karöltve fog teherjárművekbe és buszokba szánt üzemanyagcellás technológiát fejleszteni a Toyota.
A kínai haszonjármű-piac legnagyobb szereplőivel lép együttműködésre a Toyota. Az ország legelső autógyártója, a FAW-csoport; a legnagyobb haszongépjármű-gyártónak járó címért vetélkedő Beijing Automotive Group (BAIC-csoport) és Dongfeng Motor Corporation, valamint a személyautók mellett buszok és nehéz tehergépkocsik gyártójaként ismert Guangzhou Automobile Group (GAC-csoport) mellett a hidrogén-specialista Beijing SinoHytec vesz részt abban a vegyesvállalatban, amely a többségi tulajdonos Toyota vezetésével haszonjárművekbe szánt hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncokat fog fejleszteni.
A 40 millió eurónak (13,5 milliárd forint) megfelelő alaptőkével létrehozott United Fuel Cell System R&D (FCRD) vállalat küldetése, hogy együttes erővel, nyílt struktúrák fejlesztésével támogassák a hidrogén üzemanyagcellás technológia elterjedését – ezt a megközelítést jóval célra vezetőbbnek vélik, minthogy egyes vállalatok önállóan fogjanak kutatásba és fejlesztésbe. A vegyesvállalat, amelyben a Toyota 65%, a SinoHytec 15%, a négy autógyártó pedig egyenként 5-5% tulajdonrésszel vesz részt, pekingi központtal fog működni. A 19 ezer négyzetméteres kutatási központ kezdetben ötven főt foglalkoztat majd.
A két üzemanyagcella-specialista és a kínai haszonjármű-piacon komoly tapasztalattal rendelkező négy vállalat abban bízik, hogy a közös erőfeszítésnek köszönhetően drasztikusan felgyorsíthatják az FCEV technológia bevezetését a kínai haszonjármű-piacon. Ebből a szempontból Kína különlegesen szerencsés helyzetben van, mivel egyetlen más ország sincs a világon, ahol olyan ütemben fejlődne a hidrogén üzemanyagcellás piac – különösen a haszonjárművek szegmensében –, mint itt.
Az együttműködés első lépéseként a vegyesvállalat a kínai piac teljesítmény-elvárásainak megfelelő üzemanyagcella-kötegeket fog gyártani, de emellett vezérlő rendszereket is fejlesztenek, valamint komplett járműintegrációs munkákat is végeznek majd. A céget formálisan már az idén megalapítják, az alkalmazottak számát pedig 2023-ra száz főre kívánják bővíteni), vagy hány különböző típusú járművet szerelhetnek fel az FCRD hajtásláncaival.
A versenyképes áron kínált, nagyteljesítményű, takarékos és megbízható haszonjármű-üzemanyagcellára hosszú távon nem csak Kínában lesz szükség. A Toyota Japántól az Egyesült Államokig fejleszt, gyárt és forgalmaz hidrogén üzemű nyerges vontatókat, buszokat és villás targoncákat, de egyre több független szereplő látja meg az üzemanyagcellában rejlő lehetőséget.
Legutóbb az eredetileg elektromos teherjárművekben gondolkodó amerikai Nikola jelentette be, hogy hidrogén üzemanyagcellás platós kisteherjárművet készül fejleszteni. A vállalat a legfrissebb információk szerint a Toyotától vásárolja majd az ehhez szükséges hajtásláncot, és 2022-től már forgalomba is szeretné hozni a plug-in üzemanyagcellás járművet.
Ebben egy 160 kWh teljesítményű akkumulátort kombinálnak egy 120 kW-os üzemanyagcellával és egy 8 literes hidrogén-tartállyal; a hibrid Nikola Badger pickup közel ezer kilométert tud majd megtenni egyetlen (kettős) feltöltéssel. A cég nyerges vontatója, a Nikola Tre szintén elérhető lesz hidrogén üzemanyagcellás hajtáslánccal, méghozzá németországi gyártással.
Fotók: Toyota, Nikola