A sárga szín a biztonság legfontosabb kulcsa
Máris továbbfejlesztette 2018-ban bevezetett, véletlen gyorsítást megakadályozó rendszerét a Toyota. Az új generációs technológia hatékonyabban küszöböli ki a balesetveszélyes szituációkat, és utólag is beépíthető nemcsak a Toyota, de akár más gyártók típusaiba is. Aktiválásához pedig egy különleges kulcsot is adnak.
Az autóipari szereplők, valamint az illetékes minisztérium hatékony együttműködése nyomán az elmúlt évtized során fokozatosan és látványosan csökkent azoknak a halálos autóbaleseteknek a száma Japánban, amelyeket a nem megfelelő pedálhasználat okozott: azaz amikor a vezető véletlenül a fék helyett a gázpedálra tapos. A téves pedálhasználat egyre gyakoribb baleseti forrás a kevésbé rutinos vezetők körében világszerte.
Ehhez kapcsolódóan a Toyota 2012-ben elsőként vezette be és építette új típusaiba a jármű előtti akadályt észlelő radart (ICS), majd 2018-ban piacra dobta a téves pedálhasználatból adódó gyorsulást szabályozó technológiát. A két rendszer együtt megállítja az autót, ha a vezető egy akadály – amely lehet akár egy átlátszó üvegfal is – előtt lép a gázra. A technológia bizonyítottan 70 százalékkal csökkentette az ilyen jellegű balesetek előfordulását, ám a Toyota a fennmaradó 30 százalékra is hathatós megoldást keresett, így kifejlesztette és 2020. július 1-jétől minden újonnan gyártot Prius és Prius PHEV gépkocsihoz elérhetővé teszi a rendszer online információs technológiák bevetésével tökéletesített új változatát.
A mérnökök abból indultak ki, hogy bizonyos helyzetekben igenis indokolt a hirtelen, intenzív gázadás. Ezeket a kivételeket a Toyota világszerte hálózatba kapcsolt típusaitól nyert adatok kielemzésével határozták meg, majd minden olyan szituációban, amely nem sorolható az engedélyezett esetekhez, határozott közbeavatkozás veszi elejét a tragédiának.
A fejlesztők arra jutottak, hogy ha emelkedőn kell elindulnunk, sávot vagy irány váltunk, illetve ha meg-megtorpanó forgalomban haladunk, indokolt lehet az intenzív gyorsítás. Ezért ha a giroszkópos vezérlés emelkedőt észlel, ha aktív az irányjelző, vagy ha a fékpedál lenyomását követő két másodpercen belül ismét gyorsítanánk, kiiktatja a gyorsításgátló funkciót. Ellenkező esetben az autó egyenletes sebességgel halad tovább, hangjelzéssel és piktogrammal figyelmeztetve a vezetőt a gázpedál felengedésére.
Amennyiben eközben az autó akadályt észlel (illetve tolatás során minden esetben), a hangjelzés mellett a fékek automatikus működtetésével veszi elejét a súlyos sérülésnek.
A Prius és Prius PHEV típusokon kívül a következő modellévtől kezdve fokozatosan egyre több gyártmányába építi be a technológiát a Toyota, és a korábban ígérteknek megfelelően lehetővé teszik annak utólagos beszerelését is – ekkora rendszer nem a műszeregységen, hanem egy külön, kiegészítő kijelzőn keresztül kommunikál a vezetővel. Az új technológia nem csupán fejlettebb, mint az elődje, hanem olcsóbb is, így még szélesebb körben terjedhet el.
A Toyota arra is gondolt, hogy nem mindenkinek van szüksége a véletlen gázadást megakadályozó védvonalra: a Support Plus névre keresztelt technológia ezért ötletes módon kapcsolható be, illetve ki. A rendszerhez egy saját, sárga betétes indítókulcs tartozik: amint ezzel oldják az ajtózárat, majd indítják a hajtásláncot, a Support Plus automatikusan és kikapcsolhatatlanul működésbe lép. A normál indítókulccsal ellenben korlátozások (és fejlett pedálfelcserélés elleni védelem) nélkül használható az autó. További információk az alábbi videóban.
Fotók: Toyota, JNCAP
Videó: Toyota