Történelmet írt hazánkban a Toyota
Elképesztő félévet tudhat maga mögött a Toyota és prémium márkája, a Lexus Magyarországon. Az év első hat hónapjában a koronavírus gazdasági hatásainak következtében 22,8%-al visszaeső kivonásoktól tisztított magyarországi újautó piacon ugyanis a Toyota 16,1%-os, a Lexus pedig 5,2%-os növekedést tudott elérni. Ezzel a Toyota gyakorlatilag történelmet írt: a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modelljeiről ismert japán autómárka ugyanis 6434 új autó értékesítésével, 11,9%-os piaci részesedéssel az első helyen végzett az első félévben a gyártók rangsorában hazánkban, amire korábban még nem volt példa. A Lexus szintén történelmi, 6,2%-os piaci részesedéssel az ötödik helyen áll a kivonásokkal tisztított prémium piacon.
Még a koronavírus sem tudta megtörni a hosszú ideje a magyarországi autópiaci zöldülés motorjaként ismert, az elmúlt években Európában is látványosan előre törő Toyota és Lexus lendületét: az együtt a piac legszélesebb, mintegy 20 modellből álló, valamennyi személyautószegmenst lefedő környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellportfólióját kínáló két márka egy olyan időszakban ért el komoly növekedést, amikor a kivonásoktól tisztított magyarországi újautópiac több, mint egyötödével esett vissza. Erre a TOP5 hazai autómárka közül a Toyotán kívül egyetlen márka sem volt képes, aminek következtében a japán autómárka magyarországi történetében először piacvezetőként zárta az első félévet, ráadásul tetemes, közel kéthavi átlagos értékesítésének megfelelő előnnyel a legjobban teljesítő versenytársa előtt.
A legtöbb piaci elemző ugyan az idei évtől érvénybe lépő szigorodó európai emissziós határértékek miatt már az év elején azzal számolt, hogy 2020 a Toyota és a Lexus éve lehet, az azonban, hogy a két márka még az újautó piacot drasztikusan sújtó koronavírus hatásai ellenére is növekedni tud majd, valószínűleg még a legfelkészültebb szakértők többségét is meglepte. Az okok természetesen összetettek. Az első negyedévben kétségkívül komoly előnyt jelentett, hogy szemben a legtöbb versenytárssal, a Toyota és a Lexus nem kényszerült az új emissziós szabályok miatt sem áremelésre (sok versenytárs ugyanis a várható büntetés mértékét kénytelen volt beépíteni az áraiba), sem modellek, hajtásláncok megszűntetésére (ez volt a másik opció a környezetvédelmi határértékeknek megfelelni nem tudó gyártók számára), így a két márkának nem voltak ellátási problémái, legendásan megbízható, környezetbarát, alacsony fogyasztású és károsanyagkibocsátású modelljeiket pedig még a megszokottnál is jobb ár-érték arányban tudták kínálni. A koronavírus hatásai ugyanakkor valamennyi piaci szereplőt egyaránt sújtottak, a Toyota és a Lexus azonban még ebben az időszaban is látványosabban sikeresebbnek bizonyult versenytársainál. Kétségkívül számított az is, hogy a kialakult helyzetre jól, és gyorsan reagálva az elsők között tették elérhetővé az online, érintésmentes autóvásárlás lehetőségét, amely a modell bemutatásától, kiválasztásától a szerződéskötésen át az autó kiszállításáig minden lépést lefedett. Sokka fontosabb szerepe lehet a sikerben ugyanakkor egy másik, ennél jóval jelentősebb tényezőnek, ami hosszútávon is megalapozhatja a Toyota és a Lexus előnyét, ez pedig nem más, mint a hitelesség és a vásárlói bizalom. A Toyota ugyanis immár két évtizede letette a voksát a környezetbarát meghajtások mellett a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával, mára több, mint 15 millió hibrid autót értékesített világszerte (ez többszöröse az összes többi autógyártó együttes környezetbarát értékesítéseinek), és ma is a részben vagy teljesen elektromos meghajtások vezető fejlesztőjének számít. A Toyota és Lexus modellekben a világ legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtása dolgozik, de a japán autógyártó jegyzi a világ legfejlettebb, második generációs plug-in hibrid elektromos hajtását és második generációs hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtását is, a szilárdtest akkumulátorok bemutatása révén pedig minden jel szerint az akkumulátoros elektromos autózást is forradalmasítja majd. Amikor pedig az ügyfeleknek választaniuk kell, érthető hogy a mellett a márka mellett teszik le szívesebben a voksukat, amely már technológiai generációkon átívelően bizonyított, és nem utolsó sorban az iparág legjobb megbízhatósági statisztikáit produkálja. Nem mindegy ugyanis, hogy egy modell már a tervezőasztalon úgy születik meg, hogy a legfejlettebb részben vagy teljesen elektromos hajtásokkal kompatibilis legyen, kihasználva valamennyi ebből fakadó előnyt (például a biztonsági fejlesztések, vagy épp az utas- és rakodótér területén), és a benne működő modern technológia megbízhatóságát a területen szerzett két évtizedes tapasztalatok garantálják. E tekintetben pedig a Toyotának és a Lexusnak nincs párja az iparágban.
Az év második fele még erősebb lehet a Toyota számára?
Izgalmas látni, hogy a Toyota az első félévben a magánvásárlók piacán 13%os részesedéssel a második legnépszerűbb márka volt (szemben az első helyen álló márkával ugyanis eddig csupán marginális módon vette ki a részét a nagycsaládos autóvásárlási programból), és időközben 10,9%-os részesedéssel a flottapiacon is előlépett a második helyre, ami a teljes kivonásoktól tisztított magyarországi újautó piacon 11,9%-os piaci részesedéssel biztosította számára az első helyet. Ha a piacot személyautó és haszongépjármű értékesítések tekintetében vizsgáljuk, akkor azt láthatjuk, hogy a személyautók tekintetében 12,4%-os részesedéssel áll az első helyen, míg a kishaszongépjármű piacon 9%-os részesedéssel a harmadik helyre lépett előre, ami komoly fejlődést jelent a márka számára. Ha sorra vesszük a piaci szegmenseket, az Aygo 23%-os részesedéssel a második helyen áll, a Yaris 23,5%-os részesedéssel vezeti szegmense értékesítéseit, a Corolla 26,3%-os részesedéssel a legnépszerűbb a kategóriájában, a C-HR második (13,4%-os részesedés), a RAV4 szintén szegmenselső (20,5%-os részesedés), míg a Land Cruiser harmadik (12,7%). A Proace szintén a harmadik helyen zárta a félévet a szegmensében (10,4%-os részesedés), személyszállító testvérmodellje, a Proace Verso azonban már a második helyen futott be (20,2%-os részesedés), míg a Hilux második helyen áll (34,8%-os részesedéssel).
Az első félévben tehát a Toyota gyakorlatilag tarolt, szinte minden szegmensben a TOP3-ban végezve, a nagy volument generáló, fontos szegmensekben pedig első helyen áll. Óriási lehetőséget jelent ugyanakkor a márka számára, hogy csak nemrég érkezett meg hazánkba az kisáruszállító Proace City, és személyszállító testvérmodellje, a Toyota Proace City Verso, amit sokan a nagycsaládos autóvásárlási program favoritjának tartanak, ezen a területen pedig még nem aknázta ki lehetőségeit a Toyota. Ha ez nem volna elég, már előrendelhető a vadonatúj Toyota Yaris, de Yaris Classic néven a mostani generáció is a kínálatban marad, kiváló ár-érték arányú opcióként, illetve érkezik majd a modell négykerékmeghajtású sportváltozata, a GR Yaris is. Ezeken felül, ősszel várható a Toyota Hilux, és a Toyota Land Cruiser új generációjának érkezése is, ezek pedig még tovább erősíthetik majd a márka helyzetét. Minden esély meg van rá tehát, hogy a Toyota megőrizze, vagy akár tovább növelje az első félév során megszerzett tetemes előnyét, és a teljes évet is piacvezetőként zárja Magyarországon, ismételten történelmet írva.