Saját promóciója szerint élen jár az Audi az elektromos hajtásrendszerek szabadalmai terén

A műszaki fejlesztés részlegén – házon belül, az „audisok” körében röviden „TE” („Technische Entwicklung”) – dobog ma a márka szíve, ahol valósággá válik „A haladás technikája”. A mérnökök az első ötlettől egészen a piacérettségig kísérik az egyes fejlesztéseket. Az új Audi TechFocus online-hírlevél részletes betekintést kínál a TE kulisszái mögé. A bemutatkozó kiadás témája: a szabadalmak – avagy így dokumentáljuk mi „A haladás technikáját”.

1970-ben – azaz pontosan ötven esztendeje – költözött be a műszaki fejlesztés részlege az Ingolstadt északi peremén épült első új létesítménybe, amelynek területe azóta is folyamatosan bővül. Időközben már egyedül Ingolstadtban közel tízezer technikus és mérnök kutat és fejleszt, s a neckarsulmi TE csaknem kétezer munkatársával, valamint Győr, Peking és San José Chiapa fejlesztőivel közösen alkotják a négy karika innovációs laboratóriumát – mégpedig igencsak nagy sikerrel. A márka tekintélyes innovációs erejének egyik fokmérőjeként szabadalombejelentési kérelmei szolgálhatnak.

Hány szabadalmát védeti le az Audi évente?

2019 folyamán a márka több mint 1200 szabadalombejelentési kérelmet adott be, azaz több mint három esett az év minden napjára. A társadalmi tudatosság alakulásával változnak a szabadalmak központi témái is. Míg a korábbi években leginkább a futóműhöz, illetve a hagyományos motor- és sebességváltó-technikához kapcsolódó ötletekre és találmányokra esett a hangsúly, napjainkban a digitalizáció és az elektromos mobilitás áll a lista élén. Jelenleg a vállalat összesen mintegy 13 ezer szabadalomcsalád birtokosa, ami nagyjából 23 ezer egyedi szabadalmat és szabadalombejelentési kérelmet jelent. A bonyolult eljárásokhoz az Audi erre szakosodott, speciális szabadalmi jogászokat alkalmaz. „Bebiztosítjuk mérnökeink ötleteit és találmányait, s ezzel ‘A haladás technikája” előnyét” – magyarázta Jama Askaryar, az elektromos és hibrid hajtásrendszerek felelős szabadalmi jogásza.

Az AUDI AG vezető Németországban az elektromos hajtásrendszerek szabadalombejelentési kérelmei terén

Míg sok vetélytársa vásárolja az elektromos hajtástechnikákat, az Audi számos szakterületen maga fejleszti őket. Intenzív innováció jellemezte prémiummárkaként az Audi vezető Németországban az elektromos hajtásrendszerek szabadalombejelentési kérelmei számában, amit a vonatkozó adatok is igazolnak. A Német Szabadalmi és Védjegyhivatal, valamint az Európai Szabadalmi Hivatal (EPO) egyik kimutatása szerint 2019-ben összesen 660 olyan Németországra érvényes szabadalombejelentési kérelmet adtak be, amelyek kizárólag elektromos hajtású járművekre vonatkoznak, ami 42 százalékos növekedésnek felel meg 2017-hez viszonyítva. Az első helyen hálózatról tölthető hibridtípusaihoz (Plug-in Hybrid) és tisztán elektromos Audi e-tron modelljeihez kapcsolódó, összesen 57 szabadalmi bejelentéssel az Audi áll. „Ez ‘A haladás technikája’, s fejlesztőink kiemelkedő innovációs szellemiségét mutatja” – mutatott rá Roman Straßer, a teljesítményszabályzó elektronikák és töltőrendszerek fejlesztésének vezetője. Azonban korántsem csupán a szabadalmi hivatal dokumentálja az Audi vezető pozícióját az ötletek és találmányok terén, a tekintélyes Center of Automotive Management (CAM) 2020-ban az Audit tüntette ki AutomotiveINNOVATIONS Award díjával az alternatív hajtások szakterületének győzteseként.

Milyen példák említhetők a szabadalmi bejelentésekre?

Két Audi-mérnök új eljárást dolgozott ki az Audi e-tron elektromos gépeinek működtetésére. Az E-gépek intelligens és innovatív teljesítményszabályzó elektronikával megoldott, prediktív – vagyis előretekintő – elektromosáram-ellátása fokozza a jármű menetdinamikai képességeit, miközben a vezető utasításaival „együtt gondolkodva”, s végrehajtásukat előretekintő módon kezdeményezve minimalizálja az energiafelhasználást.

Az Audi-szabadalmak a folyadékmechanika, azaz a folyadékok fizikai áramlási tulajdonságainak alkalmazása területén is megtalálhatók, például az elektromos motorok forgórészének hatékony hűtésében. A hagyományos megoldások kívülről vezetik el a hőt, az Audi azonban hűtőközeg alkalmazásával és intelligens hűtőcsatornák segítségével közvetlenül a forgórész magjából teszi ezt – vagyis belülről kifelé. Az egyes rotorlemezek összeszerelésekor végzett komplex műszaki mestermunka eredménye a forgórész különösen hatékony hűtése.

Az Audi e-mobilitási találékonyságának további példája az a szabadalom, amely a hektikus gázpedálmozgások tompítását teszi lehetővé, megelőzve a húzó- (gyorsítás) és a tolóüzem (lassítás) közötti intenzív terhelésváltás jelenségét. Mindez a vezetés olyan részletes szűrésével valósítható meg, amely annak minden paraméterét tekintetbe veszi és optimalizálja, a vezető pillanatnyi igényétől egészen a két tengely, illetve a négy kerék adott forgatónyomaték-eloszlásáig.

Műszaki különlegességek az Audi történetéből

„A haladás technikájának” továbbra is ragyogó példája a gyors működésű quattro állandó összkerékhajtás. A háromévi fejlesztést követően 1980-ban, a Genfi Autószalonon bemutatott Audi „Ős-quattro” összkerékhajtás-technikájával a márka nem csak az autóipart, hanem a versenysportot is forradalmasította.

Az Audi számos további fejlesztése és szabadalma is nagyban meghatározta az autó fejlődését. Ilyen volt például az 1993-as Frankfurti Autószalon (IAA) alkalmával bemutatott Audi Space Frame (ASF) technológia, amelyben szerkezeti anyagként alumínium váltotta fel az addig használatos acélt az Audi A8 önhordó karosszériakonstrukciójában. A könnyűszerkezetes építés e know-how-ját mind a mai napig folyamatosan továbbfejlesztették, a jelenlegi Audi A8 pedig a kombinált anyaghasználat (Multimaterial Design) új szintjeként immár a könnyűszerkezetes építés négy különböző anyagát – alumínium, acél, magnézium és szénszálerősítésű műanyag (CFRP) – alkalmazza együtt teherviselő szerkezetében.