A Toyota és a Lexus tovább erősítette pozícióját

Az év első hat hónapjában a koronavírus gazdasági hatásainak következtében 22,8%-al visszaeső kivonásoktól tisztított magyarországi újautó piacon a Toyota 16,1%-os, a Lexus pedig 5,2%-os növekedést tudott elérni. Ezzel a Toyota gyakorlatilag történelmet írt idehaza: a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modelljeiről ismert japán autómárka ugyanis 6434 új autó értékesítésével, 11,9%-os piaci részesedéssel az első helyen végzett az első félévben a gyártók rangsorában hazánkban, amire korábban még nem volt példa. A Lexus szintén történelmi, 6,2%-os piaci részesedéssel az ötödik helyen áll a kivonásokkal tisztított prémium magyarországi prémium piacon. Európai szinten abszolút értékben növekedni ugyan nem tudott japán autógyártó, de a piacnál is így sokkal jobban teljesített, jelentős mértékben javítva piaci részesedését. A Toyota Európa az év első hat hónapjában 424.862 darab járművet értékesített, ami ugyan ami 26,5%-os visszaesést jelent, de még így is sokkal kedvezőbb a piaci átlagnál, ami 36%-os csökkenést mutat. A gyártó európai piaci részesedése így 0,8 százalékponttal 6,1% százalékra nőtt, ami a Toyota és Lexus hibrid modellek iránti erős keresletnek köszönhető. A második félév tekintetében bíztató lehet a vállalat számára, hogy gyárai és márkakereskedői – az új egészségügyi és biztonsági előírások betartása mellett – immáron újra teljes kapacitással működnek.

A kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon történetében először első helyen álló Toyota 2020 első félévében 424.862 darab Toyota és Lexus modellt értékesített azon az európai piacon, amely látványosan összeomlott a globális koronavírus-járvány miatt. Ez az eredmény 26,5 %-al alacsonyabb az egy évvel ezelőttihez képest, ám még így is felülmúlja az európai piaci átlagot, ami 36%-os visszaesést mutat 2019 első félévéhez viszonyítva. Ebben az időszakban a Toyota és a Lexus összesített európai részesedése 0,8 százalékponttal 6,1%-ra nőtt (idehaza a két márka együtt elérte a 12,6%-ot), ami a hibrid modellek iránti erős keresletnek köszönhető. A Toyota Európa általános értékesítési mixében a hibridek 51%-ot, ez az arány Nyugat-Európában elérte a 63%-ot.

A Toyota és a Lexus a sajátságos körülmények között is jól teljesített. Újra elkezdtük visszanyerni lendületünket, de legmagasabb szintű prioritásunk továbbra is munkatársaink egészsége és biztonsága, illetve márkakereskedőink likviditása. Arra számítunk, hogy 2020-ban legalább 950.000 autót foguk értékesíteni, ami 13 százalékkal alacsonyabb a 2019-es eredményünknél – és mivel mindezt egy olyan piacon tervezzük elérni, ami 25 százalékos visszaesést prognosztizál, továbbra is meg kell őriznünk piaci részesedésünk növekedését. Csekély CO-kibocsátású hibrid autóink kifejezetten népszerűek, és sokat várunk a 4. generációs hibrid rendszerrel hajtott új Yaris bevezetésétől is. 2020-ra újra ambiciózus terveink vannak, de tudjuk, hogy a közeljövő még sok bizonytalanságot tartogathat.” – avat be Matt Harrison, a TME ügyvezető alelnöke.

Az egyes márkák és modellek eredményei

A Toyota bestsellerei, vagyis a Yaris, a Corolla HB, a Touring Sports és Sedan, illetve a RAV4 eladásai tették ki a márka 395.267 darabos félévi értékesítésének mintegy felét. A hibridek 50%-ot képviseltek a Toyota összesített értékesítési mixében, és 90% a Corolla Hatchback és Touring Sports, valamint a Toyota C-HR eladásaiban. Az év első hat hónapjában 29.595 darab Lexus kelt el, ami 27%-al kevesebb, mint tavaly ilyenkor, de a márka még így is jobban teljesített a piaci átlagnál. A legtöbb piacon a hibridek uralták Lexus-eladásokat, különösen a SUV-ok között: az RX, az NX és az UX értékesítésében 75% volt a hibridek aránya. A Lexus általános értékesítési mixében a hibridek 63%-ot képviseltek az első félévben, ez az arány Nyugat-Európában 99% volt.

Toyota és Lexus összesített európai eredmények 2020. első félévében:

  • Összesített értékesítés: 424.862 (-26,5% a tavalyi év azonos időszakához képest)
  • Piaci részesedés: 6,1% (+0,8 százalékpont a tavalyi év azonos időszakához képest)
  • Összesített hibrid értékesítés: 217.884 (-28% a tavalyi év azonos időszakához képest)
  • Hibrid mix: Nyugat-Európa: 63% – Kelet-Európa*: 20% – összesen: 51%

Toyota európai eredmények 2020. első félévében:

  • Toyota értékesítés: 395.267 (-27% a tavalyi év azonos időszakához képest)
  • Legkelendőbb: Yaris család (83.005); Corolla család (82.513); RAV4 család (62.036)
  • Legkelendőbb hibridek: Corolla Hatchback & Touring Sports (50.484); Toyota C-HR Hybrid (45.433); RAV4 (38.481)
  • Összesített hibrid értékesítés: 199.102 (-27% a tavalyi év azonos időszakához képest)
  • Hybrid mix: Nyugat-Európa: 61% – Kelet-Európa*: 22% – összesen: 50%

Lexus európai eredmények 2020. első félévében:

  • Lexus értékesítés: 29.595 (-27% a tavalyi év azonos időszakához képest)
  • Legkelendőbb: NX család (7.664); RX család (7.616); UX család (6.879)
  • Legnagyobb növekedés: GX család (+74%)
  • Legkelendőbb hibridek: UX Hybrid (6.461); NX Hybrid (5.299); RX Hybrid (2.498)
  • Összesített hibrid értékesítés: 18.782 (-33% a tavalyi év azonos időszakához képest)
  • Hybrid mix: Nyugat-Európa: 99% – Kelet-Európa*: 8% – összesen: 69%

A 2020. első félévi értékesítési európai Toyota/Lexus eredmények listája

TOYOTA / LEXUS424.862
  
TOYOTA395.267
AYGO39.258
Yaris (és Yaris Hybrid)83.005
Yaris Hybrid38.481
Corolla H/B & Touring Sports (és Hybrid)54.626
Corolla H/B & Touring Sports Hybrid50.484
Toyota C-HR (és Hybrid)48.925
Toyota C-HR Hybrid45.433
Corolla SDN (és Hybrid)27.887
Corolla SDN Hybrid13.415
Prius Family8.733
Prius1.658
Prius+6.086
Prius Plug-in Hybrid989
Mirai111
Camry (és Camry Hybrid)19.485
Camry Hybrid5.212
Supra424
RAV4 (és RAV4 Hybrid)62.036
RAV4 Hybrid37.344
Highlander757
Land Cruiser16.942
Hilux15.040
PROACE12.116
Egyéb modellek5.922


LEXUS29.595
CT 200h1.637
IS (és IS Hybrid)792
IS hybrid792
ES (és ES Hybrid)2.621
ES hybrid1.770
LS (és LS Hybrid)61
LS hybrid42
NX (és NX Hybrid)7.664
NX hybrid5.299
UX (és UX Hybrid)6.879
UX hybrid6.461
RX (és RX Hybrid)7.616
RX hybrid2.498

*A Toyota Európa felelős az értékesítési tevékenységekért minden Nyugat-, Közép- és Kelet-Európai piacon, beleértve Törökországot és Oroszországot, akárcsak Izraelt és több közép-ázsiai piacot is (Örményország, Azerbajdzsán, Grúzia és Kazahsztán). A dőlt betűvel jelzett modellek helyben, a Toyota európai gyártási létesítményeiben készültek.