Hatékonyan mérsékelték a Volkswagen Csoport intézkedései a Covid-19 járvány hatásait

A Volkswagen Csoport és márkái üzletmenetét súlyosan érintette a Covid-19 világjárvány 2020 első féléve során. A költségek csökkentésére és a likviditás megőrzésére irányuló, már idejekorán foganatosított intézkedések sikeresnek bizonyultak, hatékonyan mérsékelve a válság hatásait. Következetesen az ügyféligények szerint alakított termelése révén a vállalatcsoport szigorú készletgazdálkodást valósított meg, jelentősen tehermentesítve működőtőkéjét (Working Capital). Összességében az autós üzletág nettó likviditása – egy több mint 3,0 milliárd euró értékű hibridkötvény-kibocsátásnak is köszönhetően – 0,9 milliárd euróval 18,7 milliárd euróra nőtt 2020 első negyedévéhez viszonyítva. Az ügyfélkiszállítások az előző év azonos időszakához képest 27,4 százalékkal, 3,9 (5,4) millió járműre estek vissza, aminek következtében a forgalom 23,2 százalékkal 96,1 (125,2) milliárd euróra csökkent. A különleges hatások nélküli működési eredmény –0,8 (10,0) milliárd euróra adódott, amiben az ügyfélkereslet intenzív visszaesése következtében csökkenő értékesítés bizonyult a legjelentősebb tényezőnek. A Hedge Accounting körén kívül eső származtatott (derivatív) ügyletek (különösen a nyersanyagbiztosítások) Fair-Value értékéből és a devizaárfolyamokból származó –0,9 milliárd eurónyi hatást csaknem teljesen kiegyenlítette az Autonomous Intelligent Driving (AID) társaságnak a Forddal az automatizált vezetés jegyében létrehozott vegyesvállalatba történő beviteléből származó 0,8 milliárd euró likviditássemleges nyereség. A dízel témakörből adódó különleges hatások –0,7 (–1,0) milliárd euróval terhelték a működési eredményt, az adózás előtti eredmény pedig –1,4 (9,6) milliárd euróra csökkent.

Amint Frank Witter, a vállalatcsoport igazgatótanácsának a pénzügy és az IT területeiért felelős tagja kiemelte: „2020 első fele a Covid-19 világjárvány következtében a vállalat története egyik legnagyobb kihívást jelentő félévének bizonyult. Továbbra is munkatársaink, ügyfeleink és üzleti partnereink egészsége számít a legfőbb prioritásnak, a lehető legmagasabb fokú egészségvédelmet szolgáló százpontos tervünkkel például a lehető legkedvezőbb feltételeket alakítottuk ki a biztonságos munkakörnyezethez. Mindemellett már idejekorán átfogó intézkedéseket foganatosítottunk költségeink csökkentése és a likviditás biztosítása érdekében, amivel sikerült bizonyos mértékig határok közé szorítani a világjárvány üzleti tevékenységünkre gyakorolt hatásait. Kiváló csapatmunkával fokozatosan ismét felfuttattuk a vállalatcsoport termelését, s mindeddig stabilan vezettük át a példátlan válságon. Üzletmenetünk az elmúlt hetekben tapasztalható pozitív trendjei alapján, illetve számos vonzó modellünk bevezetésével óvatos optimizmussal tekinthetünk a második félév elé.”

Május óta folyamatosan csökken a kiszállítások az előző év azonos hónapjához viszonyított százalékos visszaesése

A Volkswagen Csoport kiszállításai jelentősen, az előző év azonos időszakához képest 27,4 százalékkal 3,9 (5,4) millió járműre csökkentek június végéig, ám a járvány következtében még erősebb visszaesést mutató teljes piacon a vállalatcsoport növelni tudta globális személyautó-piaci részesedését. Miután az áprilisi kiszállítások még mintegy 45 százalékkal maradtak el az előző év azonos hónapjától, júniusra folyamatosan már csupán nagyjából 18 százalékra zsugorodott e különbség. Ennek egyik okaként Nyugat-Európa, vagyis a vállalatcsoport hazai piacának fellendülése említhető, ahol májusban még 57 százalékkal alakultak a kiszállítások a múlt év azonos hónapjáé alatt, míg júniusban már nagyjából 30 százalékra adódott az elmaradás. Júliusban folytatódott a piacok fellendülése, s a konszern várakozásai szerint ebben a hónapban már csupán egyszámjegyű lesz a kiszállítások az előző év azonos hónapjához mért csökkenése. Az év második felére összességében a piacok további regenerálódása szerepel a tervekben.

Az autós üzletág nettó likviditása javult az első negyedévhez képest

Az autós üzletág nettó likviditása a március végi 17,8 milliárd euróról június végére 18,7 milliárd euróra bővült, amihez a likviditást biztosító átfogó intézkedések mellett egy több mint 3,0 milliárd euró értékben végrehajtott, sikeres hibridkötvény-kibocsátás is hozzájárult. Az autós üzletág -4,8 milliárd eurós nettó cash-flow értéke jelentősen elmaradt az előző évi 5,6 milliárd eurótól. A kutatás-fejlesztés 6,7 (7,0) milliárd eurós költségei az első félévben 4,8 százalékkal alakultak alacsonyabban az előző év azonos időszakáénál, a kutatás-fejlesztési (R&D) arány azonban a forgalom visszaesése miatt 8,7 (6,6) százalékra emelkedett. Az autós üzletág eszközberuházásait jelentősen, 20,6 százalékkal, 4,1 (5,2) milliárd euróra sikerült csökkenteni, az eszközberuházási arány ennek ellenére a járvány következtében csökkenő forgalom miatt 5,4 (4,9) százalékra emelkedett.

Továbbra is pozitív működési eredmény várható a teljes évre

A Volkswagen Csoport várakozásai szerint az ügyfélkiszállítások 2020-ban a Covid-19 világjárvány hatásai következtében jóval elmaradnak az előző évi volumentől. Kihívások adódnak továbbá elsősorban a fokozódó piaci versenyből, a nyersanyag- és a devizapiacok volatilitásából, valamint a szigorúbb károsanyag-kibocsátási követelményekből. A Covid-19 világjárvány következtében a Volkswagen Csoport forgalma 2020-ban előreláthatólag jóval az előző évi érték alatt alakul. Mindösszesen a vállalatcsoport az előző évhez viszonyítva jelentősen visszaeső, ám összességében még pozitív működési eredményt (mind különleges hatásokkal, mind azok nélkül) vár a 2020-as évre.

A kutatás és fejlesztés (R&D), valamint az eszközberuházások ráfordításai abszolút értékben jóval a 2019-es esztendőé alatt alakulnak, az autós üzletág kutatás-fejlesztési és eszközberuházási aránya azonban a visszaeső kereslet eredményezte jelentős forgalomcsökkenés következtében meghaladja az előző évi mértéket. A csökkenő vásárlói igények, a dízel témakörhöz kapcsolódó további kifizetések, valamint a fúziók és felvásárlások (Mergers & Acquisitions) likviditás-kiáramlása következtében 2020-ra a tavalyi évi érték alatti nettó cash-flow várható az autós üzletágban. Ennek eredményeként az üzletág nettó likviditása szintén elmarad az előző évi szinttől. A befektetésarányos megtérülés (ROI) eredménytől függően várhatóan az előző évi értéknél alacsonyabban alakul, illetve a befektetett értékre meghatározott, kilencszázalékos minimális kamatelvárástól is elmarad.

Márkák és üzletágak

Volkswagen Személyautók márka 1,1 (1,9) millió gépkocsiját értékesítette az idén január és június vége közötti időszak során, azaz 39,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A T-Cross sorozat eladásai e tendenciával szemben örömteli bővülést mutattak és az Atlas Cross Sport is nagyon népszerűnek bizonyult. A forgalom 35,3 százalékkal 28,6 milliárd euróra csökkent, a különleges hatások nélküli működési eredmény pedig -1,5 (2,3) milliárd euróra romlott. A mérsékelt állandó költségek és az előnyösebb árpozicionálás együttesen sem tudták ellensúlyozni a Covid-19 világjárvány okozta volumencsökkenés hatását. A dízel témakörből a beszámoló időszakában -0,6 (-0,4) milliárd euró különleges hatás adódott.

Az Audi márka eladásai világszerte 416 000 (632 000) járműre csökkentek 2020 első hat hónapja alatt, míg a FAW-Volkswagen kínai vegyesvállalat további 271 000 (258 000) Audi gépkocsit értékesített. A Q3, az A6 és az e-tron modellek növekvő keresletnek örvendhettek. Az árbevétel 20,5 (28,8) milliárd euróra, a működési eredmény (a folyó évben különleges hatások nélkül) pedig -643 millió euróra (2,3 milliárd euró) esett vissza. A volumencsökkenés, a nyersanyag-fedezeti és más származtatott (derivatív) ügyletek értékeléséből származó terhek, valamint a negatív devizaárfolyam-hatások és a megemelkedett értékesítési ráfordítások egyaránt kedvezőtlen, míg az állandó és fejlesztési költségek mérséklése, illetve az AID társaság eladásából származó leválasztott (dekonszolidációs) hatás ellentétes befolyást gyakoroltak. A dízel témakörből 2020 első féléve során -0,1 milliárd euró különleges hatás származott. Az Audi márka pénzügyi mutatói a Lamborghini és a Ducati márkák megfelelő számait is tartalmazzák. A Lamborghini 3604 (4710) autóját, a Ducati pedig 22 790 (33 315) motorkerékpárját értékesítette a jelentés időszakában.

ŠKODA márka 372 000 gépkocsiját értékesítette az idei év első felében, 33,6 százalékkal maradva el a 2019-es volumentől. A Kodiaq és Karoq SUV-modellek, valamint az új Scala és Kamiq sorozat egyaránt különösen népszerűnek bizonyult az ügyfelek körében. A forgalom 7,5 (10,2) milliárd euróra, a működési eredmény 228 (824) millió euróra csökkent. A termékköltség-optimalizáció, valamint a mérsékelt állandó és fejlesztési költségek kedvező hatásai nem tudták kiegyenlíteni a volumencsökkenésből, a devizaárfolyamok alakulásából, valamint a károsanyag-kibocsátáshoz kapcsolódó kiadásokból származó terheket.

SEAT márka értékesítése 197 000 gépkocsit tett ki a jelentés időszakában, ami 46,9 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva. Különösen népszerűnek bizonyultak az Arona és az Ateca SUV-modellek, valamint a Leon sorozat. A márka 3,7 milliárd euró forgalma 40,2 százalékkal maradt el az előző év megfelelő értékétől, míg a működési eredmény nagyrészt az értékesítési volumen járvány okozta visszaesése, valamint károsanyag-kibocsátási ráfordítások következtében -271 (216) millió euróra esett vissza.

Bentley márka 4569 (4670) gépkocsiját értékesítette 2020 első féléve során, miközben forgalma az eladások modellek szerinti megoszlásának (modellmix) hatásaira visszavezethetően 860 (835) millió euróra bővült. A megnövekedett leírások, valamint az átszervezési intézkedések egyszeri ráfordításai következtében a működési eredmény -99 (57) millió euróra csökkent.

Porsche Automobile világszerte 116 000 gépkocsiját értékesítette a 2020 januártól június végéig terjedő időszak során, vagyis 14,8 százalékkal kevesebbet, mint az előző év ugyanezen időszakában. Forgalma 11,2 (12,2) milliárd eurót tett ki, működési eredménye pedig a lecsökkent értékesítési volumen, valamint az elsősorban a digitalizációból és a hajtásrendszerek elektromossá alakításából adódó költségnövekedés következtében 1,1 (2,1) milliárd euróra csökkent. Mindezen túl a devizaárfolyam-hatások is negatív hatást fejtettek ki.

Volkswagen Haszonjárművek értékesítése világszerte 157 000 (256 000) gépkocsira esett vissza 2020 első féléve során. A 4,2 milliárd euró forgalom 34,7 százalékkal maradt el az előző évitől, a működési eredmény pedig legfőképpen a szűkülő volumen és az idei évtől alkalmazandó szén-dioxid-kibocsátási ösztönzőadó által terhelve -334 (506) millió euróra mérséklődött. Mindezeken túl az új termékekhez kapcsolódó nagyobb előzetes ráfordítások és leírások, az állandó költségek növekedése, illetve a devizaárfolyam-hatások negatív, míg termékköltség-optimalizáció és az eladások modellek szerinti megoszlása (modellmix) pozitív hatást fejtettek ki.

2020 első hat hónapja alatt a Scania Vehicles and Services 31 000 (52 000) járművét értékesítette, forgalma 5,3 (7,1) milliárd eurót tett ki, működési eredménye pedig 221 (828) millió euróra csökkent. A visszaesés elsősorban a csökkenő értékesítési volumenre vezethető vissza, amivel szemben a modellek szerinti előnyösebb megoszlás (modellmix) és a mérsékelt állandó költségek pozitív hatásai álltak.

Az MAN Haszonjárművek 47 000 darab, vagyis az előző év azonos szakaszához viszonyítva 34,1 százalékkal kevesebb gépjárművét értékesítette a januártól június végéig terjedő időszak során. Forgalma 4,7 (6,3) milliárd euróra, működési eredménye pedig -423 (248) millió euróra csökkent, s mindenekelőtt az új és használt járművek volumencsökkenése, valamint az új tehergépkocsi-generáció bevezetéséből adódó további költségek terhelték.

Power Engineering 1,8 (1,9) milliárd euró forgalmat generált 2020 első hat hónapja során. Működési eredménye volumen- és költségtényezőkből adódóan 21 (42) millió euróra esett vissza, míg a modellek szerinti előnyösebb megoszlás (modellmix) kedvező hatást fejtett ki.

Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások pénzügyi finanszírozási, lízing-, szolgáltatási és biztosítási üzletágában 3,4 (4,1) millió új szerződést (-17,4 százalék) kötöttek az idei év első felében. 2020. június 30-án a teljes állomány 21,3 millió szerződést tartalmazott, azaz 0,9 százalékkal kevesebbet, mint 2019 végén. A működési eredmény 1,2 (1,3) milliárd euróra csökkent 2020 első hat hónapja alatt.

Az éves főközgyűlésre 2020. szeptember 30-án kerül sor; módosul az osztalékelőterjesztés

A Volkswagen 2020. szeptember 30-át határozta meg a 2019-es üzleti évről szóló éves rendes főközgyűlés (Annual General Meeting) új időpontjaként. Miután az eredetileg májusra tervezett főközgyűlést a koronavírus terjedése miatt elhalasztották, s szeptemberben sem lehet a megszokott módon tartani, a részvényesek, a munkatársak és a szolgáltatók egészségének védelme érdekében az idei főközgyűlést virtuálisan rendezik meg. Az új időpont megállapításával egyidejűleg a menedzsment módosított javaslatot terjesztett elő a nyereség elosztására. A Covid-19 világjárvány által a társadalmi és gazdasági élet minden területén okozott súlyos károk a Volkswagen Csoportot is világszerte érzékenyen érintik. Tekintettel a járvány méretére és kiterjedésére, valamint megbízható módon még mindig be nem látható további alakulására, az igazgatótanács és a felügyelőbizottság úgy határozott, hogy törzsrészvényenként 4,80 euró, elsőbbségi részvényenként pedig 4,86 euró osztalékot terjeszt az éves főközgyűlés elé. A társaság vezetése ezzel módosítja a 2019-es üzleti évre eddig előirányzott, eredetileg törzsrészvényenként 6,50 euróról, illetve elsőbbségi részvényenként 6,56 euróról szóló nyereségelosztási javaslatát. A fennmaradó 855 millió euró mérleg szerinti eredmény az új évre kerül át. A Volkswagen AG változatlanul fenntartja a legalább 30 százalékos osztalékarányról szóló célkitűzését.