Audi S3 Sportback és S3 Limousine

Bő húsz esztendeje nyitotta meg az első S3** révén az Audi a sportos prémium-kompaktmodellek piaci szegmensét, most pedig az S3 Sportback** és az S3 Limousine** formájában a sorozat legújabb generációját mutatja be. 2.0 TFSI erőforrásuk teljesítménye 228 kW (310 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 400 newtonméter, s mindkét változat (S3 Sportback: üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,4*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 170 – 169*; S3 Limousine: üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,3 – 7,2*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 166 – 165*) mindössze 4,8 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra. Erejüket hétfokozatú S tronic sebességváltó, intelligens szabályzású quattro összkerékhajtás és extrafelszerelésként csillapítás-szabályozással kiegészíthető, S-specifikus sportfutómű továbbítja nagy biztonsággal az útfelület felé. Az S3 modellek** high-tech karakterét – például a kezelési koncepció, az infotainment és a vezetői segédrendszerek területein – számos további újdonság teszi teljessé.
Erőteljes karakter – dizájn és fény

Már az első pillantásra feltűnő az új S3 modellek** dinamikus karaktere. Elejüket a nagyméretű rombuszok alkotta rácsozattal kialakított Singleframe hűtőrács és a mély benyomást keltő légbeömlő nyílások határozzák meg, a külső visszapillantó tükrök házai pedig alumíniumhatású felülettel készülnek. A karosszéria vállöve lendületes vonásként húzódik a fényszóró és a hátsó lámpatest között, az alatta lévő felületek pedig az Audi formai nyelvezetének új motívumaként – s a kerékjáratokat még jobban kiemelve – homorú ívet kaptak. Kívánságra az új S3 Sportback** és S3 Limousine** Matrix-LED fényszórókkal is készülhet, ahol a digitális nappali menetfény 15 LED-szegmens alkotta pixelmezőből áll, amelyek közül tíz két függőleges vonalat alkot. Hátul a nagyméretű diffúzorelem és a négy kipufogóvégcső hangsúlyozza a sportos fellépést.

Bőséges erő – a hajtásrendszer

2.0 TFSI erőforrásuk 228 kW (310 LE) teljesítményével és 400 newtonméter maximális forgatónyomatékával a 2.0 TFSI aggregát igencsak erőteljes hajtást biztosít az új S3 modellek (S3 Sportback: üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,4*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 170 – 169*; S3 Limousine: üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,3 – 7,2*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 166 – 165*) számára. A hengerek magas töltési fokáról olyan high-tech megoldások gondoskodnak, mint például a kipufogószelepek emelését a pillanatnyi igények szerint változtató Audi valvelift system (AVS), míg a fejlett hőmenedzsment nagyban hozzájárul a magas hatásfokhoz. Mindkét változat (S3 Sportback: üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,4*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 170 – 169*; S3 Limousine: üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,3 – 7,2*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 166 – 165*) álló helyzetből csupán 4,8 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességüket pedig egyaránt 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika. A vezető az alapfelszereltséget bővítő Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerrel még karakteresebbé teheti a nagyerejű, négyhengeres, turbófeltöltésű motor hanghatásait.

A forgatónyomatékot szabadonfutó funkcióval is rendelkező, villámgyors működésű, hétfokozatú S tronic sebességváltó és a quattro összkerékhajtás továbbítja az útfelület felé, a hátsó tengely előtt elhelyezett, hidraulikus többlamellás tengelykapcsoló pedig a pillanatnyi igény szerint, változó arányban osztja el az első és a hátsó tengely között. Az Audi S3** ennek megfelelően magasfokú gazdaságossággal ötvözi színvonalas menetdinamikai képességeit. A menedzsment feladatát a moduláris menetdinamikai szabályzórendszer veszi át, amely új technikaként szoros hálózati kapcsolatot biztosít a quattro összkerékhajtás és az elektronikus menetstabilizáló berendezés, illetve az extrafelszerelésként rendelhető szabályozott lengéscsillapítók között. 

Dinamikus – a futómű

A négykaros hátsó felfüggesztések és a progresszív kormányzás révén a futómű már alapkivitelében is különösen kedvező feltételeket biztosít a vezetés élvezetes élményéhez. A szériafelszereltséget bővítő, s a karosszériát 15 milliméterrel mélyebbre süllyesztő S-sportfutómű kívánságra csillapításszabályzással is rendelhető. Ez esetben speciális szelepek szabályozzák az olajátfolyást a lengéscsillapítókban, így azok karakterisztikája egyenként és folyamatosan, s mindössze ezredmásodpercek alatt a pillanatnyi útviszonyokhoz és menethelyzethez, illetve a vezető igényeihez alkalmazkodhatnak. A kényelem és a dinamika között rendelkezésre álló tartomány így még az előd modellénél is szélesebbre nyílt.

Az erőteljes és közvetlen lassulásról új elektromos fékrásegítő gondoskodik. Mind a négy féktárcsa belső szellőzésű, s alapkivitelben feketére, kívánságra pedig vörösre fényezett féknyergekkel egészülnek ki. Az Audi S3** változatok alapkivitelben 18, extrafelszerelésként pedig 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal készülhetnek.

Bőséges – a térkínálat

Elődeikéhez képest egyaránt növekedtek az új S3 modellek** méretei, a Sportback** három, míg a Limousine** négy centiméterrel lett hosszabb, szélességük pedig egyaránt három centiméterrel bővült. Az ötajtós verzió hosszúsága így 4,34, a négyajtós kivitelé pedig 4,50 méter, míg szélessége (1,82 méter), magassága (1,43 méter) és tengelytávja (2,64 méter) tekintetében – minimális eltérésektől eltekintve – gyakorlatilag megegyezik a két karosszériaváltozat. Az utastérben egyaránt növekedett a váll- és könyökmagasságban mérhető szélesség. Az S3 Sportback** csomagterének térfogata a hátsó ülés helyzetétől függően 325 és 1145 liter között alakítható, a Limousine** esetében pedig 370 liter. 

Sportos – az utastér

A sportosan markáns külső formavilág az új S3 modellek** utasterében is szerves folytatásra lel, többek között a hétfokozatú S tronic sebességváltó új, kompakt kialakítású shifter-kapcsolója, az alumínium vagy szénszálerősítésű műanyag (karbon) dekorbetétek és a fényszórók alakját idéző belső ajtókilincsek révén. A cockpit egyértelműen a vezetőre összpontosít, a markáns légbefúvó nyílások pedig a műszeregység árnyékolójával közös egységet képezve emelik ki az alapvetően sportos karaktert. Alapkivitelben 10,25 col képátlójú képernyőn jelennek meg a digitális kijelzők, alternatív megoldásként pedig az Audi virtual cockpit műszeregység, illetve ennek „plusz” változata is rendelkezésre áll. Mindkettő kijelzőfelületének átlója 12,3 col, utóbbi viszont három különböző képernyőt is kínál. Sötétben az extrafelszerelésként kínált hangulatvilágítás-csomag plusz gondoskodik igény szerint kialakított fényhatásokról. A sportülések új fejlesztések, a szériafelszereltség üléskárpitjai pedig nagyrészt újrahasznosított PET-palackok felhasználásával készülnek. Igényes díszítőelemként stílusos kontrasztárnyalatú díszvarrások tűnnek fel.

A műszerfal közepén nagyméretű Black Panel felületbe ágyazva áll rendelkezésre egy 10,1 col képátlójú érintőképernyő, amely a kézírással megadott betűket is felismeri és akusztikai visszajelzéssel is szolgál. Az infotainment-rendszer további kezelési lehetőségeként a természetes hangvezérlés is rendelkezésre áll. Kívánságra az Audi szélvédő-kijelzőt (Head-up Display) is szállít.

Új generáció – az infotainment-rendszer

Az új S3 modellek** MMI kezelési koncepciója mögött a modulrendszerű infotainment-koncepció harmadik generációja (MIB 3) áll, amely elődjénél tízszer nagyobb számítási teljesítménnyel rendelkezik, a connectivity-feladatokat LTE Advanced sebességgel hajtja végre és WLAN-hotspotot is tartalmaz. A navigációs rendszer útvonalvezetése rugalmas és pontos, a berendezés emellett forgalmi előrejelzésekkel, a Google Earth nagyfelbontású műholdas képeivel, illetve forgalomterhelési információkkal is szolgál. Az egyéni beállítások, mint például a gyakran választott úticélok vagy a légkondicionálás kívánt módja, akár hat felhasználói profilban is eltárolhatók.

Az Audi connect online-szolgáltatásai között szerepelnek az úgynevezett Car-to-X szolgáltatások is, amelyek egyaránt segíthetnek az út mentén parkolóhelyet találni vagy épp a közlekedési lámpákkal folytatott kommunikáció segítségével – például Düsseldorfban és Ingolstadtban – a zöld hullámon haladni. Az új Audi S3 és a vezetője okostelefonja közötti hálózati kapcsolat díjmentesen a myAudi alkalmazáson keresztül jöhet létre, de az Apple Car Play, az Android Auto és az Audi phone box is igénybe vehető. Utóbbi a gépkocsi antennájára csatlakoztatja a készüléket és induktív úton tölti is. További megoldás az Audi connect kulcs, amely Android operációs rendszerű okostelefonról is lehetővé teszi az autó zárását és nyitását, valamint a motor indítását. A HiFi-rajongók a térhangzású Bang & Olufsen Premium hangrendszert is választhatják, amelyet különleges térhatású hangzásvilág jellemez. 

Hasznos segítség – a vezetői segédrendszerek

Az új S3 modellek a vezetői segédrendszerek szakterületén is egyértelművé teszik az Audi magasfokú műszaki kompetenciáját. Egyaránt már az alapfelszereltség részeként rendelkezésre áll a fedélzeten az Audi pre sense front, a bekanyarodás-asszisztenssel kiegészített kikerülés-asszisztens és a forgalmi sáv elhagyására figyelmeztető rendszer – egyaránt hatékonyan segítve a balesetek megelőzését.

Extrafelszerelésként további vezetői segédrendszerek is rendelkezésre állnak, például a sávváltást segítő berendezés és a kiszállás-figyelmeztetés, illetve a keresztirányú forgalom asszisztens és a parkolási asszisztens formájában. A gépkocsi hossz- és oldalirányú irányítását támogatja az adaptív menetasszisztens, amely igény szerint tartja a sebességet és a követési távolságot, valamint enyhe kormányzási beavatkozásokkal segíti az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását. A gazdaságossági asszisztens az üzemanyagtakarékos közlekedéshez járul hozzá. 

Ütemezés szerint – piaci bevezetés és árak

Az új kompakt S3 modellek** előzetes értékesítése számos európai országban már 2020 augusztusban kezdetét veszi. Magyarországon előreláthatólag szeptembertől lesz elérhető a modell. A piaci bevezetéssel együtt érkezik a korlátozott darabszámú „Edition one” kivitel is, fekete elemekkel kiegészített Pitonsárga (Sportback) vagy Tangóvörös (Limousine) fényezéssel, 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal, valamint sportülésekkel.  


* Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.

** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.

Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai
Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok függvényeként alakulnak.

Audi S3 Sportback

Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,4
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 170 – 169

Audi S3 Limousine

Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,3 – 7,2
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 166 – 165