Kézi váltót kaphat a Toyota Supra
Minden eddiginél fontosabb fejlesztés várható a Toyota Supra életében: rövid időn belül manuális sebességváltóval bővülhet a modell kínálata.
A sportautó csak kézi váltóval az igazi – ez a tétel azóta tartja magát, amióta megjelent az autóiparban az első automata sebességváltó. Van benne igazság, hiszen hagyományosan kizárólag a manuális erőátviteli rendszerek biztosítottak közvetlen (fém-a-fémhez) kapcsolatot a motor és a hajtott kerekek között.
A duplakuplungos sebességváltók megjelenésével aztán ez az érv is kikopott az axióma mögül, ráadásul a modern automata sebességváltók is elkezdtek felnőni a feladathoz: tökéletes példa erre a jelenlegi, ötödik generációs Toyota Supra nyolcfokozatú egysége, amely a tesztelők egybehangzó véleménye szerint közel jár a tökéleteshez, közúti használatban mindenképpen.
Azt persze a Toyota is tudja, hogy a majdnem hibátlan nem ugyanaz, mint a makulátlan, illetve hogy a rajongók egy része akkor is szeretne pályakész kivitelű autót birtokolni, ha soha nem állítaná a rajtvonalra járművét.
Ezért már a Supra bevezetése előtt sem kerülték a kézi sebességváltó témáját: a projektet vezető Tada Tecuja az első pillanattól fogva azt hangoztatta, hogy nem elvi, hanem gyakorlati okból vetették el a manuális erőátvitelt („a Supra automata váltója semmihez sem fogható; minden területen jobban teljesít, mint egy kézi egység, beleértve a versenypályát is. Azt szeretném, ha az emberek kipróbálnák, mielőtt véleményt mondanak róla” – nyilatkozta korábban a főmérnök), és amennyiben valós igény mutatkozik a manuális opcióra, komolyan megfontolják annak lehetőségét.
Az első két modellévben erre nem került sor, ám a Supra kapcsán egyedi termékstratégiát követ a Toyota: deklarált céljuk, hogy évről évre olyan műszaki fejlesztésekkel bővítsék a sportautó kínálatát, amivel újra és újra meg tudják szólítani a rajongókat, illetve folyamatosan szélesíteni tudják a potenciális vásárlók körét.
Ezzel összefüggésben már korábban felmerült annak a lehetősége, hogy a Toyota 2023-ra elkészítse a típus szélsőségesen sportos változatát: ez az állítólagos Supra GRMN állítólag félezer lóerővel koronázza majd meg a modellcsaládot.
Előtte azonban még sort kerít a cég a rég áhított kézi váltós variánsra – a japán autós sajtó legmegbízhatóbb forrása a Mag X legalábbis ezt már-már tényként, nem pedig lehetőségként kezeli.
Mivel jelenleg a világ különböző piacain négy teljesítményszinten létezik a Supra (a kétliteres, négyhengeres blokk 197 és 258 lóerővel, a 3,0 literes, soros hathengeres erőforrás 340 és 387 lóerővel elérhető), nem tudni, hogy melyik verzió kaphat hárompedálos konfigurációt.
Normál esetben a leggyengébb belépő modell hangzana logikusnak, ám a Supra nem átlagos autó, ezért ha megvalósul a kézi váltó, az sokkal inkább ínyencfogás, mint költségcsökkentő megoldás lesz. Éppen ezért – a japán magazin szerint – a kétliteres motor eredetileg bemutatott, nagyobb teljesítményű (258 LE, 400 Nm) verziója tűnik a legesélyesebb jelöltnek, hiszen a sorhatos modellénél csekélyebb tömegével eleve közelebb áll a puritán sportautók klasszikus receptjéhez.
Hogy ez a variáns már a 2022-es modellévben színre lép-e, vagy bevárja a kétszer erősebb csúcskivitelt, egyelőre még nem tudható – az előbbi mellett szól az a szintén Tecuja Tadától származó, korábbi információ, hogy a Supra projekt jelenlegi erőforrásai nem teszik lehetővé, hogy egyszerre több fejlesztéssel is foglalkozzanak.