Audi e-tron S és az Audi e-tron S Sportback
Következetesen folytatja elektromos offenzíváját az Audi – mégpedig Audi e-tron S és Audi e-tron S Sportback modelljeivel. A két tisztán elektromos hajtásrendszerű S modellt egyaránt három elektromos motor hajtja, amelyek közül kettő a hátsó tengelyen dolgozik. Hajtásrendszerük intelligens szabályzása új szintre emeli a biztonságot és mindenekelőtt a menetdinamikai képességeket, az elektromos összkerékhajtást ugyanis a hátsó tengely aktív és változó arányú, elektromos forgatónyomaték-elosztásával (Torque Vectoring) egészíti ki.
Menettulajdonságok 2.0 – a vezetés élménye
Az új Audi e-tron S és az új Audi e-tron S Sportback immár új dimenziót kínál a menetdinamika terén. Az S menetfokozatban nyolc másodpercre teljes, átmenetileg megnövelt erejüket rendelkezésre bocsáthatják (Boost) – 370 kW teljesítmény és 973 newtonméter forgatónyomaték (Audi e-tron S: elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,4-26,8 (WLTP); 28,2 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0; Audi e-tron S Sportback: elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 28,1-26,4 (WLTP); 27,6-27,5 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) formájában. A szabvány szerinti 0-100 km/h sprint mindössze 4,5 másodpercet igényel, s a gyorsítás csupán 210 kilométer/órás tempónál ér véget.
Az új S modellek** a hátsó tengelyükön két, az elsőn pedig egy villanymotorral készülnek, így világszerte az első, összesen három elektromos motor hajtotta, nagysorozatú elektromos gépkocsiként gördülhetnek le a szerelőszalagról. Hajtásrendszerük kialakításában a moduláris elvet alkalmazták a tervezők: az Audi e-tron 55** hátsó tengelyét hajtó, erősebb elektromotor itt megfelelően adaptált kivitelében az első tengelyre került, míg hátul – egy vele azonos másik kíséretében és bizonyos műszaki módosításokkal – az e-tron 55** első elektromos motorja dolgozik. A nagyfeszültségű akkumulátor bruttó 95 kWh energiát tárolhat, amelynek 91 százaléka (86 kWh) használható fel. Egy akkumulátortöltéssel az Audi e-tron S** és az Audi e-tron S Sportback** a WLTP-ciklus szerint akár 364, illetve 370 kilométeres hatótávot is elérhet.
quattro újratöltve – elektromos Torque Vectoring
Amíg az Audi e-tron S** és e-tron S Sportback** normál vezetési stílus mellett halad, gazdaságossági okokból csak hátsó elektromos motorjaik dolgoznak, amint azonban a vezető nagyobb teljesítményt igényel – vagy az előretekintő szabályzás mentén, még a tapadásvesztést megelőzően -, első elektromotorjuk is villámgyorsan működésbe lép.
Az elektromos összkerékhajtást itt az elektromos forgatónyomaték-elosztás (Torque Vectoring) egészíti ki. A két hátsó elektromos motor egyaránt egyfokozatú áthajtóművön keresztül, közvetlenül hajtja meg az adott oldali hátsó kereket, így nincs már szükség mechanikus differenciálműre. A forgatónyomaték igény szerinti szabályzása mindössze ezredmásodperceket vesz igénybe és igen nagy nyomatékértékeket is kezelhet.
Különösen, amikor épp kanyargós úton autózik az elektromos hajtású S modellek** valamelyikével, tapasztalhatja meg a vezető a kiemelkedő agilitás és a hatékony vonóerőátadás élményét. Karakterük a hátsó kerekekre összpontosít és még a műszaki alapként szolgáló modellekénél is sportosabb. Ha az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) Sport állását és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer maximális menetteljesítmények jellemezte dynamic üzemmódját választja a vezető, a hajtás jelentős oldalirányú dinamikát és kívánságra akár ellenőrzött driftet is lehetővé tehet. A fizikai határtartományokhoz közelítve a belső kanyaríven gördülő, így csökkenő függőleges terhelésű első kereket az üzemi fék lassítja enyhén, így előzve meg a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét, illetve finomítva tovább az irányíthatósági tulajdonságokat. Az intenzív dinamika, a magasfokú pontosság és a kompromisszumot nem tűrő biztonság alapjául a hajtás- és futóműrendszereket irányító összes szabályzóegység szoros hálózati kapcsolata szolgál.
Hálózatban – az elektromos hajtású S modellek futóműve
A nagyméretű nagyfeszültségű akkumulátor kiegyensúlyozott tengelyterhelés-eloszlást tesz lehetővé és a három villanymotoréhoz hasonlóan alacsony beépítési pozíció jellemzi. Mindez hatékonyan csökkenti a gépkocsi tömegközéppontjának magasságát, ami jelentős előnyöket biztosít az irányíthatóság szempontjából. A progresszív kormányzás, amelynek áttétele a bekormányzási szög növekedtével egyre közvetlenebbé válik, szintén a sportos karaktert emeli ki, miközben a futómű S-specifikus hangolás mentén működik. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer hét különböző menetprofilt kínál, s egyebek mellett az adaptív légrugózás (adaptive air suspension) üzemét is befolyásolja. Ez a csillapítás-szabályzással kiegészített légrugózás a pillanatnyi menethelyzet és a választott beállítás függvényében 76 milliméteres tartományon változtathatja a karosszéria magassági pozícióját.
Az elektromos S modellek már alapkivitelben 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal szerelt kerekeken gördülnek, gumiabroncsaik pedig eleve 285 milliméter szélesek. Kívánságra 21 colos kerekek is kaphatók, később pedig még sportosabb, 22 colos keréktárcsák is érkeznek. A nagyátmérőjű féktárcsák közül az elsőkön rögzített kivitelű, hatdugattyús, míg a hátsókon úszónyergek dolgoznak, s alapkivitelben feketére fényezve S-logót, kívánságra pedig feltűnő narancsszínben e-tron-logót hordoznak.
A fékek üzemeltetésének és irányításának feladatát kompakt modul látja el, elektronikusan (by-wire) szabályozva, illetve elektromos úton erősítve a rendszernyomás felépülését, valamint hidraulikusan működtetve a fékeket. Az elektromos orsós hajtás igen gyorsan mozgatja a terelődugattyút, a fékbetétek így már mindössze 150 ezredmásodpercet követően maximális erővel préselődhetnek a féktárcsákhoz. A fékszabályzás a pillanatnyi menethelyzet függvényében – mégpedig az egyes tengelyeken külön-külön- dönt arról, hogy az elektromos motorokkal, a kerékfékekkel vagy mindkettővel együttesen lassítja az autót.
Innovatív megoldások – aerodinamika
Mindenekelőtt extrafelszerelésként rendelhető virtuális külső visszapillantó tükreikkel – azaz olyan kamerákkal, amelyek a beltér kontrasztos kijelzőin jelenítik meg képeiket – jellemzi kiváló légellenállási együttható (cw) az Audi e-tron S modelleket**, de az átáramoltatott sárvédőszélesítések is nagyban hozzájárulnak a kiemelkedő aerodinamikai tulajdonságok és a sportos megjelenés ellentétének feloldásához. Az Audi által kifejlesztett ezen innovatív műszaki megoldásokat időközben szabadalmaztatták, s a négykarikás márka elsőként alkalmazza őket a nagysorozatú autógyártásban. Az Audi e-tron S Sportback** így szélesített kerékjárattal kiformált sárvédőivel is mindössze 0,26-os, míg az Audi e-tron S** 0,28-os légellenállási együtthatót (cw) produkált.
Az aerodinamikai koncepció másik fő alkotóeleme a szabályozható hűtőlevegő-beömlőnyílás, amelyet az első fékek hűtését szolgáló csatornákkal alakítottak ki. Lehetőség szerint zárva marad, így a levegő szinte örvénymentesen áramolhat a motorháztető felett. Nagyteljesítményű hőmenedzsment-rendszere részeként minden e-tron modell már alapfelszerelésként hőszivattyúval készül, amely a hajtásrendszer főegységeinek maradékhőjét hasznosítja – akár tíz százalékkal növelve a hatótávot.
Az igényes energia-visszatáplálási (rekuperációs) koncepció is hozzájárul a gazdaságossághoz. A tolóüzemi rekuperáció során a vezető három fokozat közül választhat, a legfelsőben jól érzékelhető egypedál-érzettel (One Pedal Feeling). Fékezéskor az elektromos gépek önállóan is lefedik az egészen 0,3 g értékig, vagyis a legtöbb hétköznapi menethelyzetre kiterjedő lassulási tartományt, s csak ezt követően lépnek működésbe a hidraulikus kerékfékek. Az elektromos motorok mindazonáltal továbbra is aktívak maradnak, például 100 kilométer/órás sebességről fékezve akár 270 kW maximális fékteljesítményt is előállíthatnak rekuperáció útján.
Öt centiméterrel megnövelt szélesség – külső dizájn
Az Audi e-tron S** és az Audi e-tron S Sportback** már az első pillantásra egyértelművé teszik tekintélyes elektromos erejüket. Első és hátsó lökhárítójukat határozott kontúrok jellemzik, Air Curtain elemeik pedig különösen nagy és kifejező kialakítást kaptak. A hátsó diffúzorbetét csaknem a far teljes szélességére kiterjed. A sárvédők kétoldalt 23-23 milliméterrel szélesebbek, kifejezetten erőteljes megjelenést kölcsönözve e modellek számára. Elöl és hátul ezüstszínű kiegészítő elemek tűnnek fel, amelyek egyaránt az S modellek exkluzív stílusjegyei, akárcsak a külső visszapillantó tükrök alumíniumházai. Kívánságra a karosszéria alsó részének nagy felületei kontrasztárnyalatúra is fényeztethetők.
Mindkét modell fényforrásaiként digitális Matrix-LED-fényszórók is rendelhetők extrafelszerelésként, amelyeket – további, immár sorozatgyártásban kínált világújdonságként – 2019 őszén e-tron Sportback modelljében mutatott be az Audi. Mindkét oldalon 1,3 millió pixelre felosztva, a fény nagy pontossággal szabályozható, számos új funkciót is lehetővé téve. Szűk helyekre érve például az autó adott sávban elfoglalt pillanatnyi helyzetét is jelezheti e technika, így segítve a vezetőt a sávközép tartásában.
Progresszív – beltér és a felszereltség
Az Audi e-tron S** és az Audi e-tron S Sportback** utasterének színvilágát egyaránt a sötét árnyalatok határozzák meg. Az elektromosan állítható sportülések az alapfelszereltséghez tartoznak, s bőr/Alcantara kárpitjuk a menetfokozat-választókarral együtt a jellegzetes rombuszmotívummal kiegészített S-nyomatot hordoz. A dekorbetétek kétféle szálcsiszolt alumíniumból, kívánságra pedig szénszálerősítésű műanyag (karbon) felülettel is készülhetnek. Sötétben a kontúr-/hangulatvilágítás-csomag gondoskodik progresszív stílusú fényekről.
Teljes egészében digitális – kezelés, valamint infotainment- és vezetői segédrendszerek
Amint az Audi minden felsőkategóriájú modellje, az Audi e-tron S** és az Audi e-tron S Sportback** is a két nagyméretű központi érintőképernyővel működő, digitális MMI touch response kezelési rendszerrel érkezik. A harmadik kijelzőfelületen, az Audi virtual cockpit digitális műszeregységen specifikus e-tron-nézetet is választhat a vezető, amely az elektromos hajtásrendszerre összpontosít. Kívánságra Szélvédő-kijelző (Head-up Display) egészítheti ki a kijelző-koncepciót. Az MMI Navigációs rendszer plusz kezelési és infotainment-berendezés az alapfelszereltség részeként áll rendelkezésre a fedélzeten. Funkciói sokasága mögött a harmadik generációs moduláris infotainment-koncepció (MIB 3) rejlik, amely minden feladatot nagy számítási teljesítménnyel dolgoz fel, s az autót a külső környezettel és a bennülők okostelefonjaival összekapcsoló kommunikációs egységgel (Communication Box) is együttműködik.
A navigációt az Audi connect online-szolgáltatásai egészítik ki, mindenekelőtt a bővített e-tron útvonaltervező formájában, amely az optimális töltési megállásokkal számítja ki a leggyorsabb útvonalat, a forgalmi adatokat, a vezető vezetési profilját és a töltések időtartamát is tekintetbe véve. Bizonyos esetekben e stratégia alapján akár alternatív útvonalat is javasolhat. A töltőpontok megfelelő kiegészítő információkat is tartalmazó jegyzéke naponta online frissül. Kívánságra a rendszer azon töltőállomásokat részesítheti előnyben az útvonaltervezés során, ahol az e-tron töltőszolgáltatás (e-tron Charging Service) használatával fizethet a vezető.
Ősszel – piaci bevezetés Európába
A két elektromos hajtásrendszerű S modell 2020 őszén érkezik az európai piacokra.
A megadott felszereltségek, adatok és árak a németországi modellprogramra érvényesek. A változtatás és a tévedés joga fenntartva!
* Az üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott felszereltség függvényeként alakulnak.
** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.
Az említett modellek üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai
A megadott értékek a választott felszereltség függvényeként alakulnak.
Audi e-tron S:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 28,4 – 26,8 (WLTP); 28,2 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0
Audi e-tron S Sportback:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 28,1 – 26,4 (WLTP); 27,6 – 27,5 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0
Audi e-tron 55:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 26,4 – 22,4 (WLTP); 23,1 – 21,0 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0
Audi e-tron Sportback 55:
Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 26,0 – 21,9 (WLTP); 22,7 – 20,6 (NEDC)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0