A fény az új króm – Az új Volkswagen ID.4 fény dizájnja

Az ID.4 erőteljes és sportos, de egyúttal szimpatikus karakterrel is büszkélkedhet. Ebben nagy szerepet játszik a külső világítás: az elektromos SUV tervezési koncepciójának szerves részét képezi, és új módon mutatja meg a járművet.

Az ID.4 erőteljes és sportos, de egyúttal szimpatikus karakterrel is büszkélkedhet. Ebben nagy szerepet játszik a külső világítás: az elektromos SUV tervezési koncepciójának szerves részét képezi, és új módon mutatja meg a járművet.

Mindeddig, amikor az autótervezők fel akarták hívni a figyelmet részletekre, gyakran használtak króm részeket és csíkokat – belül és kívül egyaránt. Néhány éve a trend emellett új fényelemek alkalmazása felé halad a jármű utasterében, de leginkább a jármű külsején. „A fény az új króm” – magyarázza Klaus Zyciora, mint a Volkswagen-csoport formatervezési vezetője és a Volkswagen Brand Design korábbi vezetője. „A fénynek nagy szerepe van, különösen egy elektromos jármű esetében. Ez képviseli az energiát és az áramot, de a meleget és a biztonságot is. A fény tökéletes jelképe a jövő mobilitásának. „

Zyciora és csapata ezt a filozófiát alkalmazta az ID.4 esetében, új, összetéveszthetetlen fényhatásokat hozva létre. A nagy fényszórók uralják az elektromos terepjáró elülső részét, hogy barátságos megjelenést kölcsönözzenek neki. Már nagyrészt a LED technológiát használják alapkivitelben is. A hátsó lámpa klaszterek teljesen fénykibocsátó diódákkal vannak felszerelve, és egy piros fénysáv köti össze őket. A külső tükörházak további fényelemmel rendelkeznek: logóvetítőket rejtenek, amelyek az ID. modellek tipikus motívumát, egy gyémánt alakú mintát vetítenek a földre az ajtók kinyitásakor.

A Volkswagen csúcstechnológiája: IQ.Light.

Bárki, aki egy bizonyos „je ne sais quoi-t” (mit tudom én mit) keres, a jövőben megrendelheti az opcionálisan elérhető IQ.Light-ot LED-es mátrix fényszórókkal. Fénymoduljai tizenegy különálló LED-ből állnak, amelyek külön-külön kikapcsolhatók és tompíthatók. Következésképpen intelligensen irányított, folyamatos távolsági fényt bocsátanak ki, mindig a lehető legvilágosabban megvilágítva az utat, anélkül, hogy elvakítanák a többi közlekedőt.

A modulok nagyon hasonlítanak az emberi szemekre. Világító gyűrűk, melyeket ellapított alsó rész vesz körül – ezek az IQ.Light funkcióval rendelkező ID. modellek jellegzetes elemei. A modulok házában lévő méhsejt alakú nyílások és a teljeskörű száloptikai kábelek generálják a nappali menetfényt. Ha a világítás be van kapcsolva, egy fénycsík fut át az autó első részén, hogy összekapcsolja a fényszórókat egymással.

A fényszórókban található fénymodulok még azelőtt jeleznek a vezetőnek, hogy az ID.4 elindulna: amikor a sofőrök a kulccsal közelítik meg a járművet, a lámpák elektromosan felfelé mozognak alulról, hogy így felpillantva üdvözöljék őket. A fedélzeti Keyless Advanced beléptető rendszerrel a jármű továbbfejlesztett üdvözlő forgatókönyvvel rendelkezik: ebben az esetben a fénymodulok „kinyitják a szemüket”, majd oldalra fordulnak – azt a benyomást keltve, hogy a jármű szemkontaktust keres a közeledő sofőrrel.

Globális innováció: opcionális 3D LED-es hátsó lámpa egységek.

Az ID.4-ben a Volkswagen márka először használ 3D-s hátsó lámpa egységeket. Hátsó lámpájuk lapos görbét képez, és különösen homogén és élénk hatást fejt ki. Mindegyik esetben kilenc száloptikai kábelfelület szokatlanul élénk vörös színben bocsátja ki a fényt. Úgy tűnik, hogy ezek a több, vékony rétegből álló lemezek fekete háttér előtt lebegnek. A féklámpák „X” alakban világítanak.

A fények gyors ütemű animációi a logóból indulnak, hogy üdvözöljék a vezetőket vagy elbúcsúzzanak tőlük. Az ügyfelek kétféle dizájn között válthatnak. A 3D LED-es hátsó lámpa klaszterek emellett dinamikus irányjelzőt is tartalmaznak – belülről kifelé haladva így egyértelműen közvetíti, hogy a jármű melyik irányba tart. Klaus Zyciora azzal folytatja, hogy „az ID.4 fénye nem öncélú. Intelligens módon lát el létfontosságú funkciókat, és a külső kialakítás szerves részét képezi. „

Elektromosan a jövőbe.

A Volkswagen elektromos offenzíva tovább gyarapodik az új ID.3 és ID.4 modellekkel. Az ID.3 most jelenik meg az első európai piacokon, míg az egyre bővülő kompakt SUV szegmensben  elérhető ID.4 világpremierje,  szeptember 23-án less, és az első járműveket még ez év vége előtt szállítják ki.

A Volkswagen ezzel is alátámasztja azon törekvését, hogy globális vezetővé váljon az elektromos mobilitás piacán. Ebből a célból a csoport 2024-ig mintegy 33 milliárd eurót fektet be, melyből csak a Volkswagen márka 11 milliárd euróval részesedik. Németországban a zwickaui telephely lesz Európa legnagyobb és leghatékonyabb elektromos járműgyára, amely úttörő szerepet tölt be a Volkswagen világméretű gyártási hálózatának átalakításában. Az E-SUV bevezetésének előkészületei nemzetközi szinten is javában folynak. Az előgyártás már megkezdődött a kínai antingi gyárban, míg az amerikai Chattanooga telephelyen az ID.4 gyártása 2022-ben indul.