Ez volt a szeptember

Hónap: szeptember

MGE 2020. évre vonatkozó módosított piaci előrejelzése, FELTÉTELEZVE HOGY TOVÁBBI – PANDÉMIÁRA VISSZAVEZETHETŐ – NEGATÍV GAZDASÁGI HATÁS AZ IDEI ÉVBEN NEM LESZ:

Személygépkocsik 118 000

Kishaszon járművek 22 000

Nagyhaszon járművek 2 300

Motorkerékpárok 3 500

Autóbuszok 600

Közúti pótkocsik 2 200

Új személygépjárművek és kishaszon járművek első forgalomba helyezése és kivonása


Tárgyhó forgalomba helyezés piacTárgyhó kivonás utáni piacKumulált új autó forgalomba helyezésKumulált kivonás utáni piac
 dbdbdbdb
Személygépjármű11449 (19%)8626 (16%)90092 (-22%)71274 (-20%)
Ebből tisztán elektromos331 (29%)
1773 (31%)
Plug-in hibrid318 (209%)
1742 (151%)
Kishaszon jármű1822 (44%)1497 (45%)15222 (-20%)11988 (-24%)

Forrás: DataHouse Kft.

Személyautók, kishaszon járművek: A forgalomba helyezés összességében az első kilenc hónapban mintegy 20%-al alatta van a 2019-es évnek, de időarányosan a módosított előrejelzést igazolja vissza, mivel a visszaesés mértéke csökkent. Ezen belül áprilisban és májusban a koronavírus kapcsán foganatosított válságintézkedések és a gyárbezárások miatt 50% feletti visszaesés volt, amelyet, reményeink szerint a második félév valamelyest kompenzálni tud. Ugyanezt reméljük a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autóknál is, ahol a tavalyi bázisnál jobb, de az idei előrejelzésnél szerényebb adatokat látunk. Az elektromos autókra biztosított állami támogatás egy nap alatt elfogyott, ennek folytatása tovább lendíthetne ezen a piacon.

Hangsúlyozni kell, hogy a nemzetközi szervezetek világ és európai méretekben is 25-30 % visszaesést jósolnak az év végére, amely folyamat jelentős befolyással lehet több százezer munkavállaló és családjaik helyzetére.

A használt autó behozatal szeptemberben ismét felette van az új autókénak. Szeptemberbenn 11916 db, az első nyolc hónapban 98923 használt személygépkocsi (a kumulált új autó első forgalomba helyezéshez lépest 10%-al, több) és ugyanebben az időszakban 10413 db (46 %-al kevesebb mint új) kishaszon jármű jött az országba. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozása, különösen a korösszetétele miatt egyre kevésbé tűr halasztást, amennyiben a környezet védelmét és a levegő tisztaságának javítását a jogalkotó komolyan gondolja.


TárgyhóKumulált
dbdb
Motorkerékpár390 (30%)3626 (2%)
Nagyhaszon jármű336 (9%)2300 (-46%)
Autóbusz62 (313%)496 (31%)
Közúti nehézpótkocsi133 (-44%)1489 (-50%)

Forrás: DataHouse Kft.

Motorkerékpárok: Volumenében még mindig alacsony a forgalomba helyezés. Bizakodásra ad okot,

hogy a visszaesés megszűnzt és enyhe, 2% emelkedést mutat a piac. Ha

ez a trend folytatódik, az év végéig piacnövekedést eredményez.

Továbbra is azt gondoljuk, hogy fontos lenne a robogó azonosítás megoldása biztonsági, bűnmegelőzési és környezetvédelmi szempontból egyaránt.

Nagyhaszon járművek, buszok: A nagyhaszon jármű piac a prognosztizált visszaesést mutatja, ennek

okait a féléves értékeléskor részletesen bemutattuk. Az autóbusz értékesítés

némileg az előrejelzés felett van időarányosan.

Közúti nehéz pótkocsik Az előző évhez viszonyítva csökkenést várunk, az indokok és az eladási trend

megegyeznek a nagyhaszonjárműveknél említettekkel, de a visszaesés az év

végére annál is nagyobb lehet, mivel a pótkocsikat tovább használják, mint a

vontatókat.