A Honda MSX125 Grom erőforrása

2021 HONDA MSX125 GROM
  • Vadonatúj, 125-ös, léghűtésű, kétszelepes hajtómű
  • Négy- helyett ötfokozatú váltó teszi kényelmesebbé a városon kívüli motorozást
  • Megfelel az Euro5 előírásainak

A névváltással együtt változott az erőforrás is, így vadonatúj, 125 cm3-s, léghűtésű, kétszelepes hajtómű dolgozik az MSX125 Gromban. Csúcsteljesítménye 4%-kal, 9,79 LE-re (7,2 kW-ra) nőtt 7250-es percenkénti főtengelyfordulatnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 10,5 Nm (5500 f./perc). Mindezt 50 mm-es furatú, illetve 63,1-es löketű hengerből nyerték ki a mérnökök, a sűrítési viszonyt pedig 10,0:1-ben határozták meg.

Felmenőjéhez hasonlóan az MSX125 Grom erőforrása is pörgős és rugalmas, ahogy azt elvárják a motorosok egy jó értelemben vett mindenestől. Noha lényeges részlet a négyütemű egyhengeres megnövelt teljesítménye, az igazán fontos változások az erőátvitelben történtek. Négy- helyett ötfokozatú váltót építettek be, ezáltal nőtt az utazó- és a végsebesség, utóbbi 92-ről 94 km/órára.

Váltáskor olyan érzetet nyújt a kuplungkar működtetése, mintha csak nagymotoron ülnénk, míg a 15/38-as első/hátsó lánckerék – a 12”-os kerekekkel – ideális végáttételt ad a városi sprintekhez és a hosszabb, lakott területen kívüli szakaszok leküzdéséhez is. Nem csoda, hogy a Grom eszményi társ a reggeli dugókban, csakúgy, mint elővárosi ingázás során.

Gazdaságos üzemeltetése és mindössze 1,52 l/100 km (65,7km/l;WMTC) fogyasztása egyebek mellett annak köszönhető, hogy a főtengely középvonalától eltolt dugattyú és a görgős szelephimba alkalmazásával jelentősen csökkent a súrlódási vesztesége. Természetesen a csekély fogyasztás nem ment a teljesítmény rovására, sőt a hatékony égést biztosító PGM-FI elektronikus befecskendező, valamint a tökéletesített szívó- és kipufogóoldal révén kifejezetten fürge lett az új Grom. Nem lehet panasz az előírt karbantartások gyakoriságára sem, elvégre csak több mint 16 000 kilométerenként kell felnyitni a nagyméretű, 2,5 literes légszűrőházat, hogy kicseréljük a levegőszűrő betétet. Szintén lényeges változás, hogy a korábbi egy helyett két részből áll a leömlő és maga a kipufogódob.

Ha már szóba került az erőforrás, köztudott, hogy 2020. január elsején életbe lépett a korábbinál szigorúbb, Euro5-ös környezetvédelmi norma, aminek természetesen megfelel az MSX125 Grom új egyhengerese. Röviden úgy lehetne összefoglalni az új szabályozás lényegét, hogy jelentősen csökkent a szénmonoxid-kibocsátás maximális mértéke, és kötelező 40%-kal mérsékelni a motorkerékpárok teljes szénhidrogén-kibocsátását. Emellett az Euro5-ös minősítés megköveteli a részecskeszám (PM) felső határértékének betartását, sőt kötelező a kopogásos égés ellenőrzése is, hiszen nagymértékben növeli az erőforrás károsanyag-kibocsátását.