40 éves a Citroen 2 CV 6 Charleston

  • 1980 októberében a Párizsi Autószalonon mutatta be a Citroën a 2 CV 6 Charlestont. A mindössze 8000 példányt számláló különleges széria olyan sikert aratott, hogy a 2 CV 6 Charleston 1981. júliusban bekerült a sorozatgyártott modellek közé, és egészen a 2 CV kivezetéséig ott is maradt.
  • Az 1990. július 27-én gyártott utolsó Kacsa is egy Charleston volt.

1980-ban, azaz 40 évvel ezelőtt a Citroën egy 8000 darabos limitált szériával jelent meg a piacon. A Charleston névre keresztelt modell darabja 24 800 frankba került. Ahogy a korabeli sajtóközlemény fogalmazott:

a legkényesebb 2 CV-rajongók kedvéért a fényszórók kerekek, és vörös színű burkolatot kaptak”. Az egyszerre elegáns és meghökkentő stílusú 2 CV 6 Charleston kiviteli minőség és teljesítmény tekintetében a 2 CV-k között a legmagasabb színvonalat képviselte. Az 1976-ban útjára bocsátott Spot után a 2 CV 6 Charleston is az új ötletnek számító limitált széria jelenséget lovagolta meg.

A modell a Club felszereltségi szintet vette alapul. Ami megkülönböztette attól, az a különleges kárpitozás és a 2 CV Spéciale-ról már ismert kerek fényszórók voltak.

A siker akkora volt, hogy a limitált széria már a következő évben megszűnt „limitált” lenni: 1981. júliustóla 2 CV 6 Charlestont a levallois-i üzemben már szériában gyártották, és a modell bekerült a márkakatalógusba. A sorozatgyártott változat a krómházas fényszórókban és a rombuszmintás szürke üléskárpitban tért el a limitált kiadástól.

A színpaletta az eredeti borvörös-fekete árnyalat után 1982. júliustól egy sárga-fekete változattal bővült, melyet 1983 júliusában egy kétféle szürkét (sötétszürke és kormoránszürke) kombináló verzió váltott fel.

A gyártás 1988-ban a portugáliai Mangualdében folytatódott. Az itt gyártott modellek arról ismerhetők fel, hogy az ablaküvegeken a spanyol beszállító, „Covina” neve olvasható.

1990. július 27-én délután 16:30-kor a mangualdei gyártósorról legördült az utolsó 2 CV, egy duplaszürke 2 CV 6 Charleston. Ez volt az 5 114 969. és egyben utolsó Kacsa.

A legendás modell máig népszerű, és rengeteg gyűjtőt vonz szerte a világon. Sikeréhez az utolsó tíz évben gyártott Charleston is nagyban hozzájárult.

Jelenleg egy jó állapotú, működőképes autó bejegyzett ára eredeti limitált széria esetén 14 500 €, szériaváltozat esetén 10 500 €.

Az eredeti 2 CV-ból Franciaországban és egyes európai országokban 10 különleges széria került forgalomba:

Franciaország:
* 1976: 2 CV Spot
* 1980: 2 CV Charleston
* 1981: 2 CV 007 James Bond
* 1983 és 1984: 2 CV France 3
* 1985 és 1986: 2 CV Dolly
* 1986: 2 CV Cocorico
Spanyolország:
* 1982: 2 CV Marcatelo
Németország és Svájc:
* 1985: 2 CV Ente Grün
Nagy-Britannia:
* 1987: 2 CV Bamboo
Belgium:
* 1988: 2 CV Perrier

2008-ban, a 2 CV 60. születésnapja alkalmából egy másik Citroën kabrióból is készült Charleston limitált széria: ez a szintén borvörös/fekete C3 Pluriel Charleston.

További információk:

  • A márka virtuális múzeuma, a Citroën Origins a 3D (külső/belső) megjelenítés és a hangeffektek révén átütő élményt kínál: fedezze fel a 2 CV-t és 80 másik legendás Citroënmodellt a www.citroenorigins.com oldalon.
  • Hallgassa meg az Egyesült Államok-beli Howardot, aki egy 2 CV Charleston tulajdonosa. 2019-ben a centenárium alkalmából a Citroën a Citroën Générations című sorozattal a világ minden táján fellelhető rajongói előtt tisztelgett: http://www.citroenorigins.fr/fr/landing/citroen-generations

2 CV CHARLESTON: IGAZI RETRÓ VARÁZS

A 2 CV 6 Charlestonban a 2 CV bája és egyszerűsége köszön vissza, ám mindezt – az előbbiekkel teljes összhangban – egy csipetnyi vidámsággal és eleganciával fűszerezi. Utánozhatatlan jellemzője a kétszínű karosszéria, ahol a kétféle árnyalatot a 2 CV 1939-es prototípusának sziluettjére emlékeztető lekerekített vonal választja el egymásról. A sötétebb tónus a karosszéria alsó részén, a sárvédőkön, valamint a tetőn (egészen a szélvédő felső részéig), a világosabb árnyalat pedig a csomagtartón, a motorháztetőn, az ablakok és a szélvédő körül, valamint a kerekeken lelhető fel. A lekerekített ablakok felső részét egy-egy fehér csíkból álló szegély keretezi, fölötte az ajtókat pedig egy króm vízvető szegélyezi. A limitált széria tagjai borvörös, a sorozatgyártott Charlestonok krómszínű fényszóróval rendelkeznek. A lökhárítók metálszürke fényezést kaptak, a csomagtartón pedig egy téglalap alakú öntapadós felirat látható, rajta a modell nevével. A küszöböket krómozott díszlécek, a kerekeket pedig a Dyane-ról ismerős, szintén krómozott dísztárcsák ékesítik. A 2 CV 6 Club felszereltségi szintből kiindulva a műszerfal egy nagy sebességmérővel és négyszögletes nyomógombokkal van felszerelve, utóbbiak az ablaktörlő, az elakadásjelző és a fékfolyadékszint-visszajelző vezérlésére szolgálnak. Az 1976 óta a csúcskategóriás 2 CV-kre jellemző egyágú kormánykereket találjuk itt is. A két napellenző közül az utasoldali rejtett tükörrel van felszerelve. A napellenzők mögött helyezkedik el a belülről is nyitható motorháztető két kioldó kampója. Az ajtók belső oldalát szürke kárpitozás borítja, melyet egy a kilincset magában foglaló és a zárszerkezetet elrejtő fekete műanyag sáv szegélyez. A limitált széria üléseit tyúklábmintás kárpit borítja, a sorozatgyártott Charlestonokban viszont rombuszmintás szürke üléskárpit található. A Club és Spécial változatokkal ellentétben a 2 CV 6 Charlestonkínálatában nincs centrifugális tengelykapcsoló. Ami a motort illeti, a bevezetéskor és a későbbiekben sem történt jelentősebb módosítás. A 2 CV 6 Charleston az A06/635 motorral kerül forgalomba, mely 5750 ford./perc fordulatszámon 29 LE DIN teljesítményre képes. Ezt a teljesítményt az 1978-ben bevezetett, Solex 26/35 CSIC kéthordós porlasztó tette lehetővé. Ettől eltekintve az 1970. február óta alkalmazott 602 cm3-es motor legfőbb jellemzői változatlanok. A furat és löket továbbra is 74×70 mm, amiből 8,5-ös kompressziós arány és 4 mkg nyomaték következik (3500 ford./perc fordulatszámon).A 12 V-os elektromos berendezések egy 28 A-es generátorral rendelkeznek, melyet szíj köt össze a 9 lapátos ventilátort meghajtó szíjtárcsával. A felfüggesztés a tekercsrugókkal felszerelt első és hátsó kerekek egymásra hatásának eredménye. Elöl és hátul egyetlen főfékhenger által vezérelt dobfékeket találunk.

MŰSZAKI ADATOK

Hosszúság: 3m83
Szélesség: 1m48
Magasság: 1m60
Tengelytáv: 2m40
Férőhelyek száma: 4
Motor: A06/635
Hengerűrtartalom: 602 cm3
Furat: 74 mm
Löket: 70 mm
Kompressziós arány: 8,5
Nyomaték: 4 mkg (3500 ford./percnél)
Üzemanyag: benzin
Adólóerő: 3 CV
Tényleges teljesítmény: 29 LE DIN (5750 ford./percnél)
Gumiabroncsok: 125/15
Teljesítmény/tömeg arány: 17,0
Menetkész tömeg: 560 kg
Első dobfékek, majd 1982-től tárcsafékek
Hátsó dobfékek Kézifék: mechanikus vezérlésű első fékek