Miért nem értékesebb a Tesla, mint a Toyota?

A Business Insider díjnyertes autóipari szakírója, Matthew DeBord több cikkében is hosszasan és részletesen elemezte a két autógyártó teljességgel eltérő iparági helyzetét. Véleménye szerint a Tesla értékét a jövőbeli nagyság ígérete, az autóipar radikális átalakulásába vetett hit, és az alternatív hajtásláncok ebből adódó értéknövekedésének reménye emelte a magasba.

A Toyotának nem kell optimista jövőképbe kapaszkodnia: hosszú évek óta teljesít rendkívül stabilan, megbízhatóan, pontosan, ahogy a részvényesei elvárják tőle. Ugyanez a stabilitás jellemzi a cég tőzsdei teljesítményét is, míg a Tesla részvények értéke valóságos hullámvasutazáson vett rész az elmúlt néhány évben.

Ami a termelést illeti, a Tesla kevés szegmensben van jelen, viszonylag rövid idő óta, éves gyártási darabszámai a félmilliót sem érik el. A Toyota ellenben évtizedek óta fejleszt és gyárt autót, minden jelentős kategóriában képviselteti magát, és húszszor annyi autót ad el egy évben globálisan, mint a Tesla.

Ráadásul a Toyota stabil szereplője azoknak a piaci szegmenseknek, ahonnan a Teslának ki kell szorítania a jelenlegi szereplőket, méghozzá egy olyan technológiával, amely jelenleg híján van a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával.

Míg a Teslát egyfajta műszaki innovátorként tartják számon, a Toyota elsősorban folyamati innovációinak köszönheti nem csak hírnevét, de nagyságát is. Az előbbieket általában rövid, az utóbbiakat hosszú távon értékeli nagyra a gazdasági környezet. És hogy mindjárt ellent is mondjunk ennek: a Tesla voltaképpen semmit nem talált fel (hiszen már évtizedekkel ezelőtt is ismert volt a teljesen elektromos hajtású autó koncepciója), csupán optimalizálta és ezáltal divatossá tette a villanyautót. Míg a Toyota hibrid technológiája vadonatúj koncepcióként született meg az ezredfordulón, ami hamarosan egy újabb forradalmi újdonság, a hidrogén hajtású elektromos autó széleskörű gyártásával folytatódik a második generációs Mirai modell személyében.

Azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Teslát leginkább Elon Musk személyes varázsa tartja az érdeklődés fókuszában: ha bármilyen okból távozna a cég éléről, a piac kiszámíthatatlanul reagálna. Akio Toyoda nem kevésbé karizmatikus cégvezető, ám a Toyota élete nélküle is stabil mederben folyna tovább, még ha hiányozna is sajátos látásmódja – emelte ki a cikk szerzője.


Fotók: Toyota, insideevs.com