Honda CRF300 RALLY – 2021
Összegzés
Nagyobb erőforrással, módosított szívócsatornával, valamint továbbfejlesztett vezérléssel és kipufogórendszerrel lép színre a Honda mini kalandmotorja, a CRF300 RALLY. A módosítások eredményeként a teljes fordulatszám-tartományban nőtt forgatónyomatéka és teljesítménye, emellett az első 5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű lett. Szintén újdonság, hogy immáron csekély erővel működtethető, nyomatékhatárolós tengelykacsoló gondoskodik az erőátvitelről. Állja bármilyen kemény terep az útját, az új, átdolgozott lengővilla, az oldalirányban némileg rugalmasabb váz, valamint a megnövelt rugóút és szabad hasmagasság egyaránt nagy segítséget jelent leküzdésében. Lényeges változás, hogy nagyobb üzemanyagtartályának köszönhetően nőtt a hatótáv, nem mellesleg csökkent az ülésmagasság és rezgéscsillapítók kerültek a nyereg alá. Említést érdemel még a kormánycsőbe integrált végsúly, a gumibetétes lábtartó, valamint a könnyen leolvasható, világos alapon sötét, gumiágyba rögzített LCD-műszeregység. Jelentősen, 4 kg-mal csökkent a modell tömege, így menetkészen is csupán 153 kg, mellyel 13%-t javult a teljesítmény-tömeg arány.
Bevezetés
A kisméretű, többcélú motorok sikerének titka, hogy az élet számtalan területén használhatóak kompromisszummentesen. Csekély tömegük és karcsú építésmódjuk révén könnyedén vágnak át a városi dugókon, ugyanakkor fejlett futóművük és nagy hasmagasságuk a terepes szakaszok – élvezetes és könnyed – leküzdését is lehetővé teszi. Semmi nincs tehát, ami útjukat állhatná, a helyváltoztatás szabadsága a kezdő és haladó motorosoknak egyaránt adott.
Három évvel ezelőtt, 2017-ben jelent meg a HRC CRF450 RALLY Dakar-motor génjeit öröklő újdonság, a CRF250 RALLY. Ez a népszerű CRF250L műszaki alapjaira épült, és új, üde színfoltként tűnt fel a piacon. Nemcsak úgy fest, mintha készen állna a sivatagi ralira, hanem valóban alkalmas az extrém terepek leküzdésére, így tökéletes választás a kis tömegű, játszi könnyedséggel kezelhető kalandmotort kereső pilótáknak.
2021-ben új, erősebb utód váltja a CRF250 RALLY-t, nevezetesen a CRF300L[1] modellel egy időben megjelent CRF300 RALLY. Ez utóbbi könnyebb, erősebb és még gazdagabban felszerelt, hogy minden adott legyen a gondtalan kalandozáshoz.
Motorozás a Föld vagy csak a háztömb körül – a CRF300 RALLY mindkettőre tökéletesen alkalmas.
Áttekintés
A 286 cm3-re bővült hengerűrtartalomnak köszönhetően 10%-kal, 27,33 LE-re nőtt a csúcsteljesítmény (8500 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 18%-kal, azaz 26,6 Nm (6500 f./perc). Emellett középtartományban is erősebb, rugalmasabb lett az erőforrás, mivel jelentősen átdolgozták a szívócsatornát, módosították a szívószelep nyitási idejét és továbbfejlesztették a kipufogórendszert. Az első 5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű, ezáltal javult a gázreakció, illetve a gyorsulás, és nagy sebességnél is viszonylag alacsony fordulatszámon cirkálhat a vezető. Komoly változást hozott a rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló, elvégre ötödével csökkent a kuplungkar működtetéséhez szükséges erő, és gyors visszakapcsoláskor sem blokkol, illetve csúszik meg a hátsó kerék.
Nagyban javítja a kezelhetőséget a továbbfejlesztett acélváz, alumínium lengőkar és alsó villahíd is, hiszen ezek módosításával 4 kg-mal könnyebbé vált a motorkerékpár, egyben sikerült ideális merevségű, ugyanakkor rugalmas vázkonstrukciót kialakítani, így még több visszajelzés jut el a vezetőhöz. Hogy még otthonosabban mozogjon terepen, 10 mm-rel megnövelték az első teleszkópok rugóútját és módosítottak a futómű-geometrián.
Újdonság az átdolgozott, látványosabb idomzat, mely 12,8 L-esre nőtt üzemanyagtartályt ölel körbe, emellett szélesebb, kényelmesebb nyergen ülhet a vezető, és aszimmetrikus, dupla fényszóró teszi messziről felismerhetővé az immáron LCD-műszeregységgel felszerelt modellt. Egyértelmű, hogy az egyszerű irányítást szolgálja a módosított üléshelyzet is, melynek hozadékaként még lazábban lavírozhatunk a városi és a valódi dzsungelben.