A Toyota az értéktartás abszolút bajnoka
Hegemónia a hibridek körében, dominancia a pickupok mezőnyében, győzelem a crossoverek piacán és abszolút elsőség a márkák versenyében: a Toyota idén is uralta az iSeeCars monstre értéktartási listáját. Tavalyi elsőségét megerősítve, előnyét tovább növelve 2020-ban is a Toyota végzett az élen.
Az autópiaci kutatásokra specializálódott, az új és használt autók vásárlását kifinomult keresőmotorral támogató, globális jelenlétű iSeeCars.com idén ismét összeállította az autók értéktartási rangsorát. Több mint 8,2 millió adásvételt elemeztek ki, ennek alapján határozva meg, hogy egyes modellek milyen értékvesztéssel sújtják gazdájukat ötéves korukra, legyen szó, benzines, dízel vagy hibrid hajtású autókról.
Ha van mezőny, ahol nem meglepő a Toyota győzelme, az a hibrideké. Nemcsak a négy első helyet tudhatja magáénak a Toyota, de prémium testvérmárkája, a Lexus révén további két pozíciót is, így összesen hat modell képviseli az autógyártót a Top10-es listán. Érdekes, hogy a tíz autóból nyolc szedán, és csupán kettő (a Toyota Highlander és a Lexus RX) szabadidőjármű – ez némiképp ellent mond a crossoverek általános térnyerésének. Érdekes lesz néhány év múlva ismét megtekinteni az eredményeket: kérdés, hogy egyáltalán marad-e klasszikus személyautó a listán.
Legkisebb értékvesztésű hibrid modellek, iSeeCars 2020
Rangsor | Modell | Átlagos értékvesztés 5 év után |
1 | Toyota Prius | 50,60% |
2 | Toyota Highlander Hybrid | 52,50% |
3 | Toyota Camry Hybrid | 54,80% |
4 | Toyota Avalon Hybrid | 57,10% |
5 | Honda Accord Hybrid | 57,10% |
6 | Lexus RX 450h | 59,50% |
7 | Hyundai Sonata Hybrid | 60,40% |
8 | Lexus ES 300h | 61,00% |
9 | Kia Optima Hybrid | 61,90% |
10 | Ford Fusion Hybrid | 62,90% |
Az iSeeCars számos további bontásban is összesítette a felmérés eredményeit; ezek éppúgy megtekinthetők a szervezet honlapján, mint a legrosszabb értéktartású modellek igen tanulságos listái. Az elemzést a márkák összegzésével zárja a szervezet; innen kiderül, hogy a Toyota nemcsak megőrizte elsőségét, de javítani is tudott tavalyi eredményén. Az első helyezetten kívül nagy volt a mozgás az élmezőnyben, és egy új márka, a Tesla is megjelent a listán. Az elektromos gyártó egyelőre egyetlen típussal versenyez, hiszen második gyártmánya, a Model X csak jövőre lesz elég idős ahhoz, hogy felkerüljön a listára.
Legkisebb értékvesztésű márkák, iSeeCars 2020
Rangsor | Modell (változás 2019-hez képest) | Átlagos értékvesztés 5 év után |
1 | Toyota (0) | 42,10% |
2 | Porsche (+3) | 45,70% |
3 | Chevrolet (+4) | 46,30% |
4 | Jeep (-1) | 48,00% |
5 | Dodge (+4) | 48,40% |
6 | Subaru (0) | 48,50% |
7 | Honda (-3) | 48,50% |
8 | Tesla (-) | 48,60% |
9 | GMC (-1) | 48,90% |
10 | RAM (-8) | 49,30% |
A több mint nyolcmillió vizsgált autónak az átlagos értékvesztése 49,1 százalék: azaz egy újonnan vásárolt gépkocsi öt év elteltével újkori árának valamivel kevesebb, mint a felét éri. A legrosszabb esetben a tulajdonosnak az autóra fordított minden tíz dollárjából nem egészen három jön vissza, ha hatvan hónapnyi használat után eladná járművét – az árukat legstabilabb tartó típusok ezzel ellentétben akár a kétharmadát is megőrzik eredeti értéküknek.
A legkisebb értékvesztés Top 10-es listáján többségükben gyűjtői – de legalábbis komoly rajongói – értékkel rendelkező típusok szerepelnek. Olyan klasszikusok, mint a Jeep Wrangler (kettő és négy ajtóval) vagy a Porsche 911 és a Subaru Impreza WRX. Ha ezektől eltekintünk (hiszen esetükben voltaképpen életérzést vesz az ember), pickupok és alvázas szabadidőjárművek szerepelnek a listán – általában Toyoták.
Legkisebb értékvesztésű modellek, iSeeCars 2020
Rangsor | Modell | Átlagos értékvesztés 5 év után |
1 | Jeep Wrangler Unlimited1 | 30,90% |
2 | Toyota Tacoma | 32,40% |
3 | Jeep Wrangler | 32,80% |
4 | Porsche 911 | 36,00% |
5 | Toyota Tundra | 37,00% |
6 | Toyota 4Runner | 38,50% |
7 | Subaru WRX | 39,80% |
8 | Dodge Challenger | 40,60% |
9 | GMC Canyon | 41,20% |
10 | Nissan Frontier | 43,50% |
1 A Jeep Wrangler Unlimited a Jeep Wrangler hosszabb tengelytávú, négyajtós kiadása, a Jeep azonban önálló modellként forgalmazza, így a felmérésben is külön szerepel.
A középkategóriás Toyota Tacoma és nagy testvére, a Tundra mellett a velük közös műszaki alapokra épülő 4Runner alvázas szabadidőjármű is felkerült a listára (ez egyben azt is jelenti, hogy a Tacoma és a Tundra vezeti a pickupok értéktartási rangsorát). Jelenleg ezek a típusok nem kaphatók az európai uniós piacokon.
Hamarosan érkező utódaik azonban egy olyan, új generációs platformra épülnek majd (a kompakt Hilux-szal egyetemben), amely a várakozások szerint lehetővé teszi a hibrid hajtásláncok alkalmazását; ez akár Európában is gazdaságosan üzemeltethetővé tenné ezeket a járműveket.
Kapható viszont a Toyota RAV4 és a Toyota Highlander, a Camry-vel közös GA-K padlólemezen nyugvó szabadidőjármű-páros. A RAV4 értéktartás dolgában minden más önhordó karosszériás szabadidőjárművet felülmúlt az iSeeCars elemzésén, a Highlander pedig harmadikként léphetett fel ugyanerre a képzeletbeli dobogóra.
Ha összemossuk az alvázas és önhordó padlós szabadidőjárműveket, a Top 10-es listán három Toyota modellel találkozunk – egyetlen más márka sem képviselteti magát nagyobb számban a legjobbak között.
Legkisebb értékvesztésű crossoverek, iSeeCars 2020
Rangsor | Modell | Átlagos értékvesztés 5 év után |
1 | Jeep Wrangler Unlimited | 30,90% |
2 | Jeep Wrangler | 32,80% |
3 | Toyota 4Runner | 38,50% |
4 | Toyota RAV4 | 45,70% |
5 | Honda CR-V | 45,80% |
6 | Toyota Highlander | 47,80% |
7 | Jeep Renegade | 49,40% |
8 | Subaru Forester | 51,10% |
9 | Mitsubishi Outlander Sport | 51,80% |
10 | Kia Sportage | 52,00% |
Fotók: Toyota, Lexus
Adatok: iseecars.com