Gombhoz készült kabát – ez a Blusteele Land Cruiser
Mit tehet egy extrém teherbírású alkatrészekre szakosodott autóipari beszállító, ha egy új piaci szegmensbe szeretne betörni, és ehhez szüksége volna egy referenciatermékre? Hát épít magának egyet – lehetőleg olyan alapokra, aminek a többi komponense is bírni fogja a szélsőséges igénybevételt. Az ausztrál Blusteele kuplung-specialista választása így esett a Toyota Land Cruiserre.
Legyen szó sziklák meghódításáról, iszapfürdőből való kikecmergésből vagy egy több hetes expedícióra elegendő felszerelés vontatásáról, a terepjárózás igazán elkötelezett hívei számára egy motor soha nem lehet eléggé nyomatékos.
Számukra nem is, de a hajtáslánc komponensei számára annál inkább. Ezért döntött úgy az ausztrál Blusteele Clutch, hogy a gyorsulási versenyek világa után az offroadba is belekóstol iszonyatos teherbírású tengelykapcsolóival. Kifejlesztették tehát az új Survivor termékcsaládot, ám mielőtt piacra dobták volna, ki akarták próbálni, mire képes valójában – építettek hát hozzá egy brutális terepjárót.
Hogy kiküszöböljék a gyenge láncszemeket, nem a hobbiterepjárók és a használt autók között néztek szét, hanem vásároltak egy vadonatúj modellt: egy Toyota VDJ76 LandCruiser GXL-et. A munkagépnek fejlesztett és gyártott J70-es széria legkényelmesebb, személyszállításra optimalizált kivitele a létező legtökéletesebb luxusautó egy olyan, úttalan utakkal és beláthatatlan távolságokkal megáldott országban, mint Ausztrália.
A csapat alaposan bejáratta a 4.5 literes, nyolchengeres dízelmotort, mielőtt nekilátott volna a fejlesztésnek. Komoly munka várt rájuk, hiszen alapkivitelében az erőforrás 205 lóerőt és 430 Nm-t ad le – azonban ők ennek több mint a duplájára törekedtek.
Kezdetnek nagyobb Garrett turbófeltöltőt, új nyomáscsökkentő szelepet, olajhűtőt és töltőlevegőhűtőt építettek be. Nagyobbra cserélték a légszűrőházat, amibe nemesacél sznorkelen keresztül juttatják a motort tápláló levegőt.
A kipufogórendszer 80 milliméter átmérőjű csövekből áll. A módosítást új motorvezérléssel fejelték meg. Amikor fékpadra tették a felpaprikázott motort, 273 lóerőt és 745 Nm-t mértek a keréknél – a tengelykapcsoló tehát legalább 1000 Nm-t vitt át, méghozzá gond nélkül.
Ezzel akár a végére is érhetett volna a munka, ám a srácok vérszemet kaptak, és olyan látványos átalakításba fogtak, amit bármely neves tuningműhely örömmel a nevére venne. A küszöbvédő rudakba például lézerrel vágták bele a Blusteele nevét, speciális kengururácsot és tetőcsomagtartót szereltek fel, és ahol csak tudtak, LED-fényeket helyeztek el – a Land Cruiser éjjel majdnem úgy néz ki, mint egy karácsonyfa, mint egy nagyon csillogó karácsonyfa.
Ezt követte a speciális hátsó lökhárító, amire dupla pótkeréktartót rögzítettek. Ezek két oldalra kihajthatók, így a csomagtérajtón keresztül könnyen hozzáférhetünk a raktérben kialakított fiókos tárolórendszerhez, amely többek között egy hűtőszekrénynek is otthont ad. Elöl, az utastérben mobil hűtődobozt, erősebb audiorendszert és – a kényelmesebb használat érdekében – hosszabb sebességváltó kart építettek be.
Senki nem hibáztatta volna a Blusteele csapatát, ha a Survivor tengelykapcsoló nehezen kezelhető, fáradságosan kinyomható darab lenne, de nem az. Olyannyira, hogy a cég tulajdonosa hétköznapi mászkálós autónak használja a Land Cruisert – erről tanúskodik a hátsó ülésre beszerelt gyerekülés is.
Igazi személyiségét persze terepen tudja megmutatni az autó: a hatalmas (nem hivatalos mérések szerint akár 1200 Nm-nyi nyomatékot is kibír az autó) nyomatéknak köszönhetően a sebességváltó bátran maradhat második vagy akár harmadik fokozatban, a tengelykapcsoló játszva megoldja a helyzetet.
Miután jól vizsgázott, a kuplungszettet ma már bárki megvásárolhatja a J76-oshoz – ha a két és félszeresére növelt nyomatékkal elbírt, sziklaszilárd eleme lesz bármely gyári kivitelű Land Cruisernek is.
FOTÓK: https://www.facebook.com/autoforum.hu/posts/3687637274622697
Toyota VDJ76 LandCruiser GXL Wagon
Hosszúság | 4995 mm |
Szélesség | 1870 mm |
Magasság | 2070 mm |
Tengelytáv | 2980 mm |
Motor | 1VD-FTV V8 turbódízel |
Lökettérfogat | 4461 cm3 |
Teljesítmény | 205@3400/perc |
Forgatónyomaték | 430@1200-3200 |
Üzemanyagtartály térfogata | 130 liter |
Sebességváltó | ötfokozatú, kézi |
Hajtás | Összkerékhajtás, felező, elöl-hátul zárható differenciálmű |
Vezetőtámogató rendszerek | Kipörgésgátló, ABS |
Kényelmi extrák | navigációs rendszer, központi zár, elektromos ablakemelő, |
Szállítható személyek száma | 5 |
Fotók: Bluesteele, practicalmotoring.com.au