Elkészült az 50. IC+ kocsi
A MÁV-csoport kormányzati támogatással valósítja meg a saját fejlesztésű IC+ kocsik gyártását célzó programját, amely a járműállomány fiatalítását, minőségi cseréjét szolgálja a távolsági és nemzetközi forgalomban. Az első húsz, saját forrásból összeállított, új generációs InterCity-kocsi forgalomba állását követően, tavaly augusztusban kezdődött a hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+ gyártása, az IC+ járműcsaládból most készült el az 50. kocsi.
A hatékony gyártás és karbantartás érdekében a vasúttársaság folyamatosan fejleszti a Szolnoki Járműjavítót. Sikeres közbeszerzési eljárást követően a társaság októberben kötött szerződést a nyertes Bolax Kft.-vel egy új, háromállású felületelőkészítő- és fényező csarnok kivitelezésére, melynek munkálatai már el is kezdődtek. A tervezetten 2022 első negyedévére megépülő létesítménynek köszönhetően gyorsabban és hatékonyabban készülhetnek majd az új IC+ kocsik is.
Az új emeletes KISS motorvonatok karbantartási helyszíneként a Szolnoki Járműjavító területén található villamos mozdonyjavító csarnokot jelölték ki. Az új járművek fogadása érdekében szükséges belső átalakítások megkezdődtek, várhatóan 2021. I. negyedévben elkészülhet a felújított csarnok, mely minden szempontból megfelel a jármű karbantartási igényének.
Nem csak infrastrukturális fejlesztések zajlanak Szolnokon. A vasúttársaság kutatás-fejlesztési, valamint a szolnoki Járműjavító területén megvalósítandó intelligens gyártási környezet (Smart Factory) kialakítását szorgalmazó projekt létrehozását célozta meg. A Szolnoki Járműautomatizálási Projekt támogatásának érdekében december elején kötött együttműködési megállapodást a vasúttársaság a Pannon Egyetemmel, a Miskolci Egyetemmel, a Szolnoki Szakképzési Centrummal és Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatával. A gyártási rendszer megvalósításán túl felállítanának egy oktatási és kutatási akadémiát is, amely hosszú távon támogatja majd a programot, és hídként funkcionálhat a középfokú oktatás, egyetemek és az ipar között.
Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: „A versenyképes vasúti közlekedéshez elengedhetetlen a modernizált, és XXI. századi igényeket kielégítő gördülőállomány. Budapest elővárosi közlekedésben már közlekednek a korszerű FLIRT motorvonatok, és folyamatosan érkeznek az emeletes KISS motorvonatjaink is. Ahhoz, hogy emellett a távolsági flotta is megújuljon, egyrészt szükséges a 115 új mozdony beszerzése, amire eredményes közbeszerzési eljárás esetén tervezetten 2021 tavaszán köthetünk szerződést, másrészt elengedhetetlen további 400-500 IC+ kocsi legyártása a Szolnoki Járműjavítóban. A most elkészült 50. IC+ kocsink év végéig forgalomba áll, jövőre pedig további 40 darab IC+ készülhet el. Mindehhez szükség van a közel 2 milliárd értékben zajló szolnoki fejlesztésekre, valamint az Oktatási és Kutatási Akadémia létrehozására is.”
Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója az 50. IC+ kocsiból jelentkezett be az online sajtótájékoztatóra: „Óriási eredmény, hogy fel tudtuk éleszteni a hazai járműgyártást, és két év alatt már az 50. IC+ kocsi is elkészülhetett itt Szolnokon. 2021 nyár elejéig forgalomba állhat az első osztályú, bisztrókocsival rendelkező kocsink is, amivel terveink szerint a nyári balatoni szezonban már találkozhatnak utasaink. A vezérlőkocsi tervezése folyamatban van, melyből várhatóan több mint 60 db készülhet el. Az első prototípus 2024-ben állhat forgalomba. Az IC+ kocsik jelentős hazai hozzáadott értékkel készülnek. Célunk, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést, a vasutat, hiszen mi azért dolgozunk, hogy kényelmes, biztonságos és környezetbarát utazási módot biztosítsunk – egyre modernebb járműparkkal, egyre több embernek.”
Dr. Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye 1-es választókerületének parlamenti képviselője elmondta: „A MÁV megújulása nemzetgazdasági jelentőségű, ebben ez a város oroszlánszerepet vállal. Nagy büszkeség minden szolnoki számára, hogy a Stadler Flirt motorvonatai és a KISS emeletes szerelvényei mellett az IC+ kocsik készítésében is világszínvonalú munkát végeznek a szolnokiak.
Ezúton szeretnék gratulálni Szalay Ferenc polgármester úrnak és az önkormányzatnak, hogy előrelátóan gondolkodva kérték a járműgyártás szolnoki megerősítését. Ez ugyanis máris újabb beruházásokat vonzott, épülhet az új üzemcsarnok, s közben a megerősödő szakmaiságnak köszönhetően a vasúttársaság legmodernebb szerelvényeinek javítása is ide került. Ez egy óriási elismerés a MÁV Start szakembereinek, akik Szolnokon nap mint nap bebizonyítják: a magyar vasúti gépgyártásnak nem csupán dicső múltja van, hanem messzire mutató jövője is. ”
Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere elmondta: „Amikor a Modern Városok Program részleteiről tárgyaltunk Orbán Viktor miniszterelnök úrral, nem véletlenül kértük a vasúti gépgyártás erősítését, az IC+ kocsik sorozatgyártását. Az a szakértelem, mely városunkban ezt a szakmacsoportot jellemzi, egyedülálló az országban. A Stadler svájci vonatgyárának szolnoki sikere, az itteni szakdolgozók munkájának rendkívül magas színvonala azt igazolta: ez a tökéletes helyszín a hazai vonatgyártás felélesztésére. Mindehhez az alapot a 164 esztendős MÁV Járműjavító műhelye adta és adja. Ez a nagyszerű tradíció Szolnok büszkesége, sok ezer szolnoki család megélhetésének a záloga. Büszkék vagyunk az IC+ kocsikra, megtisztelő, hogy a magyar vasútnak ilyen erős bázisa található városunkban.”
A hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+ gyártása 2019 augusztusában kezdődött. Az új szériában 35 másodosztályú, akadálymentesített, többcélú teres kocsi és 35 első és prémium osztályú jármű készül el. Az új IC+ kocsikkal Nyugat-Magyarországon és Kelet-Magyarországon egyaránt találkozhatnak már utasaink.