A Toyota Yaris az Év Raliautója
Az Autosport magazin éves szavazásán megismételte tavalyi diadalát a Toyota Yaris WRC. A rali világbajnokság idei évadában remekül teljesítő autó a Toyota negyedik győzelmét hozta el a nagy presztízsű olvasói szavazás közel negyven éves történetében.
A 2020-as rali világbajnokság hét futamából négyen diadalmaskodó, és ezzel végül az egyéni első és második helyezést megszerző Toyota Gazoo Racing WRT versenyautóját, a Toyota Yaris WRC-t választották az Év Raliautójának az illusztris Autosport magazin olvasói.
Az idén negyedik szezonját záró versenyautó 2017 óta tizenhét futamgyőzelmet tudhatott a magáénak, 2018-ban konstruktőri, 2019-ben pedig egyéni világbajnoki címmel gyarapította a Toyota WRC trófeáinak számát.
Az Autosport magazin 1982-ben alapított olvasói díjára bármely olyan rali versenyautó jogosult, amely az adott évben nemzeti vagy nemzetközi bajnokságban vett részt. A Toyota idén negyedik alkalommal részesült a megtisztelő elismerésben.
1990-ben az A-csoportos Toyota Celica GT-Four ST 165 lett az Év raliautója, miután Carlos Sainz elképesztő fölénnyel (45 pontos előnnyel), az évad tizenkét versenyén elért négy futamgyőzelemmel és ugyanennyi második helyezéssel megszerezte a Toyota első egyéni WRC címét.
Ezt 1999-ben az a Toyota Corolla WRC követte, amely abban az évben Didier Auriol és Carlos Sainz vezényletével konstruktőri bajnoki címhez segítette a Toyota Castrol Team által képviselt márkát. A harmadik Év Raliautója díjat, amint említettük, már a Toyota Yaris WRC szerezte meg, méghozzá tavaly, amikor egyéni rali világbajnoki és konstruktőri második helyezéssel zárta a bajnokságot.
Az idén teljes egészében online megszervezett Autosport Awards a ralisport mellett számos egyéb sportág kiválóságait is köszönti, a pályaversenyzéstől kezdve a motorkerékpár-versenyzésen át (az idei év újdonságaként) az E-sport, azaz a szimulátor-versenyzés világáig.
A Toyota Yaris WRC megérdemelten nyerte el a 2020. Év Raliautója címet, hiszen izgalmas győzelmek és drámai fordulatok kötődnek az autóhoz. Az egyéni világbajnoki cím sorsa az évad utolsó versenyén, a Monza-ralin dőlt el, amikor a tabellát addig magabiztosan vezető Elfyn Rhys Evans, a Toyota 31 éves pilótája egy alattomos útszakaszon tükörjégre futott, és az árokban kötött ki autójával.
Első dolga pedig az volt, hogy a Yarisból kiugorva visszafusson az úton, hogy figyelmeztesse csapattársát, a pontverseny második helyén álló Sébastien Ogier-t a veszélyre. A francia versenyző ennek a sportszerű gesztusnak köszönhette későbbi futamgyőzelmét, és ezzel hetedik világbajnoki címét.
Toyota Yaris WRC műszaki adatok
Motor | |
Motor típusa | soros négyhengeres, turbófeltöltéses, közvetlen benzinbefecskendezéses |
Lökettérfogat (cm3) | 1600 |
Legnagyobb teljesítmény (LE) | >380 |
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm) | >425 |
Furat x löket (mm) | 83,8 x 72,5 |
Szűkítő (mm) | 36 (FIA előírás szerint) |
Erőátvitel | |
Sebességváltó | hatfokozatú, hidraulikus kapcsolású |
Hajtásképlet | összkerékhajtás, 2 x mechanikus differenciálmű, aktív központi differenciálmű változtatható nyomatékmegosztással |
Tengelykapcsoló | kéttárcsás, szinterezett |
Futómű | |
Felfüggesztés Elöl / hátul | MacPherson / MacPherson |
Rugóút (mm) | nem nyilvános |
Kormánymű | fogasléces, hidraulikus rásegítés |
Fékrendszer murva/aszfalt (mm) | 300 / 370 (lég- és vízhűtéses) |
Méretek és tömegek | |
Hosszúság x szélesség x magasság (mm) | 4085 x 1875 x állítható |
Nyomtáv (mm) | állítható |
Tengelytáv (mm) | 2511 |
Min. tömeg (kg) | 1190 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) | nem nyilvános |
Végsebesség (km/óra) | 201 (áttételtől függően) |