Sok ezermilliós veszteség az ingyenes a parkolás miatt
Hazánkban ismét hetek óta ingyenes a közterületi parkolás, ami országszerte tetemes forgalomnövekedést okozott a nagyvárosokban. Habár este 7 és reggel 7 óra között a parkolóházak és mélygarázsok is ingyenesek, a parkolási cégek a fejüket vakarják…
A parkoló-ellenőrök, a technikai személyzet, a takarítók, illetve a biztonsági személyezt munkája ugyanis veszélybe került az ingyenes parkolás miatt. És mégis, hiába ingyenesek éjszaka a parkológarázsok, úgy tűnik föl, hogy az autósoknak ingyen sem kell a szabad hely; eddig jellemzően csak kevés autós vette igénybe az ingyenes éjszakai parkolási lehetőségeket.
Súlyos probléma még, hogy az autósok egy része nem tartja meg a KRESZ szabályait sem. Rengeteg a tilosban parkoló autó, egyre gyakrabban csattantak a kerékbilincsek.
Az ingyenes parkolás bevezetése nem jelenti azt, hogy a KRESZ szabályai is megszűntek volna. Útból és parkolóból nem lett több, (Sőt van, ahol forgalmi sávok és parkolóhelyek szűntek meg.) a szabad parkolóhelyek viszont egyértelműen elfogytak, néhol már „jegyre sem kaphatók”.
A közterületi parkolási rendszer kulcseleme a díjfizetés, aminek célja, hogy a parkolóhelyek foglaltsága mesterségesen 85% körül legyen tartva egy adott területen. Igy lehet ugyanis garantálni, hogy aki autóval közlekedik mindig találjon magának egy-egy szabad parkolóhelyet.
Egyre több autós szegi meg a KRESZ szabályait és áll meg olyan helyeken, ahol nem szabad. A Magyar Parkolási Szövetség ezért arra kéri az autósokat, hogy figyeljenek oda, hogy hol várakoznak. A tiltott helyen várakozó autókat ugyanis a közterület-felügyeletek vagy a rendőrség megbüntetheti.
A Magyar Parkolási Szövetség újólag leszögezi: az ingyenes parkolás nem egyenlő a szabálytalan parkolással, azaz továbbra is:
tilos várakozni a kijelölt gyalogátkelőhelyen; a “MEGÁLLNI TILOS” tábla által jelzett területen; a gépjármű be- és kihajtó előtt; az utcasarkokon (az útkereszteződésben és az úttest széleinek metszéspontjától számított 5 m távolságon belül); a forgalomtól elzárt területeken; az autóbusz- és trolibuszmegállókban, taxis drosztokon; a mozgáskorlátozottak számára kijelölt várakozóhelyeken; a füves-virágos területeken (kivéve ott, ahol ez engedélyezett).
Aki ezeket az előírásokat nem tartja meg, fennakadást és dugót okoz a többi autósnak, mint ahogy erre a tavasszal már rengeteg példát láthattunk.
Ugyancsak probléma, hogy a kialakult helyzet miatt az autósok egy része sokkal feszültebb, sokkal agresszívabb és – máskor jelentéktelen apróságok miatt is – képes egymásnak esni a parkolóban. A mostani időszak senkinek sem könnyű, az ilyen helyzeteket, kedvességgel és némi megértéssel el lehet kerülni. Ügyeljünk a szabályok betartására a parkolásnál, legyünk toleránsabbak az utakon – kéri a Magyar Parkolási Szövetség.
A parkolóházak és mélygarázsok ugyancsak nehéz helyzetben vannak az ingyenes parkolás bevezetése miatt. E létesítmények amúgy is csak lassan térülnek meg, már csak emiatt nincs is belőlük elegendő. Egyes helyeken a bérletes ügyfelek visszakövetelik az előre befizetett parkolóbérletek árát, amit az üzemeltetők a bérletek meghosszabbításával szeretnének kompenzálni azt követően, hogy újra fizetős lesz a parkolás.
A garázsokban dolgozó munkavállalók – technikai személyzet, takarítók, parkoló ellenőrök és őrszemélyezt – sincsenek könnyű helyzetben. Van olyan budapesti parkoló, ami az ingyenes éjszakai parkolás bevezetését követően – különféle nem ismert okok miatt– nappalra is ingyenessé tette a parkolást, a parkoló személyzetét pedig elküldte. Szerencsére van olyan üzemeltető is, amelyik „csak csökkentette” a dolgozók munkadíjét napi 6 órára, vagy át tudta csoportosítani a kollégákat a társaság valamely másik részlegéhez – tájékoztat a Magyar Parkolási Szövetség.
A parkolóüzemeltetők országszerte arról számolnak be, hogy – egyelőre – viszonylag kevés autós veszi igénybe az éjszakai ingyenes parkolási lehetőséget. Habár az ingyenes parkolási időszak este 7 és reggel 7 óra között van, nem szükséges pontban este 7-re megérkezni; előtte és utána is be lehet hajtani a parkolóba. Ugyancsak nem kell reggel rohanni, hogy kiálljunk a parokolóházból: reggel 7 óra után is el lehet hagyni a garázsokat. Az ingyenes időszakon túl a garázsok parkolási díjat számítanak fel, aminek mértéke átlagosan 200-500 forint/óra; 12 óra ingyenes parkolást követően ez szerfölött kedvező.
A Magyar Parkolási Szövetség az ingyenesen letölthető PARKL okostelefonos alkalmazást ajánlja, aminek segítségével könnyen lehet szabad parkolóhelyet találni, illetve kifizetni a túlparkolást, amennyiben az szükségessé válik.
Az autósok egy része továbbra sem tudja pontosan, hogy hol vannak a parkolóházak, mélygarázsok, ezért ezeket jobban kellene népszerűsíteni. Jó lenne, ha a budapesti kerületek, illetve a vidéki önkormányzatok például az önkormányzati újságban vagy az önkormányzat honlapján kiemelnék az adott kerületben, vagy településen található garázsokat – javasolja a Magyar Parkolási Szövetség.
Mivel a közterületi parkolási rendszert az idén már második alkalommal kapcsolták ki, emiatt a parkolásból származó bevételek egy részéről az önkormányzatoknak le kell mondaniuk. Sajnos, nem csak az önkormányzatok járnak rosszul az ingyenes parkolással, megérzik ezt a nem állami parkolóházak, mélygarázsok is. A parkolóbérletek-tulajdonosok ugyanis – mivel az utcai parkolás ingyenes – egyelőre nem váltanak új bérletet, hanem az utcán parkolnak. A december 31-én lejáró bérletek miatt 2021. január 1-jétől várhatóan azok az autók is ki fognak állni a közterületre, amelyek eddig garázsban álltak – ha ingyenes marad a közterületi parkolás. A parkolási cégek mindegyike bevétel-kiesésekkel számol; egyes budapesti kerületek bevétel-kiesése sok százmillió forint; egy-egy nagyobb városban akár 500 millió forintra is rúghat a veszteség, ami az idén országosan jó néhány ezer millió forint lesz – állítja a Magyar Parkolási Szövetség.
Mindebből az következik, hogy a szövetség nem tartja helyesnek az ingyenes parkolást. Mi lett volna a helyes megoldás?
- Csak az legyen jogosult ingyenes parkolásra, akinek ez indokolt (autóval jár munkába);
- az ingyenes parkolás a többi között azok számára hasznos, akik: a munkahelyüktől távol laknak és emiatt általában tömegközlekedést használnak, ám a járványhelyzet miatt közülük sokan autóval járnak munkába. Parkolóhelyet azonban ők sem találnak egykönnyen éppen
- azok miatt a „potyautasok” miatt, akik miatt viszont abszolút értelmetlen az ingyenes parkolás bevezetése. Csak kihasználják a rendszert: pl. adott egy helyi lakos, aki garázst bérel, de az ingyenes parkolás miatt felmondta a bérleti szerződését, visszaköveteli a hátralévő befizetett bérleti díjat és 1 hónapja kinn áll az utcán. Az ingyenes közterületi parkolás a garázsok piacát is fölborította.
- Az ingyenes parkolás amiatt is hasznos, hogy nem kell nyomkodni a parkolóórát + kevesebben szálljanak tömegközlekedésre (járvány miatt nyilván)
- A Magyar Parkolási Szövetség azért nem tiltakozik egyelőre, mert nem akar felesleges vitákat gerjeszteni emiatt, inkább megoldásra törekszik.
A szövetség egyébként abban bízik, hogy január közepén visszaáll a régi rend az utcai parkolásban. (Megjegyzendő: az év vége általában ingyenes szokott lenni az utcán, karácsony-Újév között.)