Íme a Toyota vadonatúj Le Mans-i versenyautója
Hosszas várakozás után megérkezett a Toyota GR010 HYBRID Le Mans Hypercar, a hosszú távú világbajnokság címvédő márkájának új generációs versenyautója. A GR010 HYBRID a közvetlen elődmodell TS050 HYBRID hajtáslánc-technológiájának evolúcióját alkalmazza, ám egy vadonatúj korszakot vezet be a WEC világában éppúgy, mint a Toyota motorsport-tevékenységeiben.
A Toyota motorsport-részlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) ma reggel közzétette annak a Le Mans Hypercar versenyautónak a részletes műszaki adatait, amellyel a 2021-es, megújult szabályrendszert követő WEC szezonban tör bajnoki címének megvédésére a márka. A GR010 HYBRID a Toyota hamarosan bemutatkozó, utcai hipersportautójának a közvetlen versenyváltozata, amelyet 18 hónap alatt fejlesztettek ki a TGR kölni központjának mérnökei, valamint a Higashi-Fuji hibrid hajtáslánc-kompetencia központ szakértői.
Az összkerékhajtású GR010 HYBRID kombinált rendszerteljesítménye a megújult WEC szabályrendszernek megfelelően 500 kW (680 lóerő). A hajtáslánc egy, a hátsó tengelyt hétfokozatú, szekvenciális sebességváltó közbevetésével hajtó 680 lóerős, 3.5 literes V6-os, ikerturbós benzinmotorból (680 LE), valamint az első tengelyre ható, 272 lóerős villanymotor/generátor egységből áll.
A versenyautó kifinomult vezérlő elektronikája a mindenkor rendelkezésre álló hibrid rásegítés függvényében szabályozza a belső égésű motor teljesítményét, így az autó a futam bármely adott pillanatában képes kiaknázni a szabályrendszerben engedélyezett maximális teljesítményt. A rendszer arra is lehetőséget teremt, hogy a futamok rendezői (a WEC-ben és La Mans-ban most először alkalmazott előírások szerint) versenyről versenyre módosítsák a versenyautó energiafelhasználását és tömegét, és ezzel kiegyenlítettebbé tegyék a mezőnyt.
Az új évadra, a WEC új korszaka előtt is tisztelegve a TOYOTA GAZOO Racing új harci díszbe öltöztette GR010 HYBRID-et, amely a közúti modell és a versenyautó közötti, minden eddiginél szorosabb kapcsolatra utalva a GR feliratot is magán viseli. Ez a bizonyos utcai testvérmodell, a 2020 szeptemberében, a Le Mans-i 24 órás verseny alkalmával leleplezett GR Super Sport jelenleg is fejlesztés alatt áll.
A GR010 HYBRID az FIA által előírt, költségcsökkentést szolgáló korlátozásokkal összhangban 162 kilogrammal nehezebb és 32 százalékkal gyengébb közvetlen elődjénél, a TS050 HYBRID-nél. A módosítás a számítások szerint a mezőny egészében mintegy tíz másodperccel lassabb köridőket hoz majd Le Mansban.
Szintén az új előírásokhoz igazodva a Gazoo Racing szakított eddigi, bevált gyakorlatával, és kizárólag az első tengelyen alkalmaz villanymotor/generátor egységet. Ez azt jelenti, hogy a belső égésű motort hagyományos indítómotorral kellett felszerelniük, illetve a hátsó tengelyt kizárólag tradicionális hidraulikus súrlódófék lassítja.
A változások részét képezik a megváltozott befoglaló méretek is: a GR010 HYBRID 250 milliméterrel hosszabb, illetve 100 milliméterrel szélesebb és magasabb a TS050 HYBRID-nél (pontos adatok alább, a táblázatban).
Az új műszaki előírások nem engedélyezik, hogy a csapatok versenyről versenyre más karosszériával álljanak rajthoz, ezért a Gazoo Racing mérnökeinek egyetlen, állítható aerodinamikai csomagot kellett kifejleszteniük, amely a nagy leszorítóerőt, illetve a kis légellenállást igénylő pályákon egyaránt optimálisan tud teljesíteni. A GR010 HYBRID aerodinamikai fejlesztését nagyteljesítményű számítógépes szoftverrel, valamint szélcsatornás vizsgálatokkal végezték.
„Az új GR010 HYBRID és elődje között elsősorban az aerodinamikában mutatkozik különbség. Korábban a szabályzat konkrétan meghatározott egy sor paramétert. Az új Hypercar szériában pontosan előírták az engedélyezett leszorítóerő és légellenállás értéktartományát, ám ezen túlmenően szabad kezet hagytak a tervezőknek a konkrét formák és megoldások terén” – árulta el John Litjens, a projekt futóműért felelős vezető mérnöke.
„Ugyanez a helyzet a hajtáslánccal: megszabták a teljesítménygörbét, ám ezen belül viszonylagos szabadsággal mozoghattunk a konfiguráció kialakításában. A GR010 HYBRID belső égésű motorja például erősebb, mint a TS050 HYBRID-é volt. A hátsó hibrid komponens elhagyása komoly kihívást jelentett, hiszen öt éven át mindkét tengelyen villanymotorral futottunk. A szigorúbb biztonsági előírások ugyancsak megnehezítették a hibrid rendszer elhelyezését. Összességében tehát nagyon eltérő megjelenésű, és teljesen más hangzású autóval fogunk rajthoz állni 2021-ben.”
A WEC 2021-es évada március 19-én, a Sebringi 1000 mérföldes futammal veszi kezdetét, és november 20-án, a Bahreini 6 órás versennyel zárul. A szezon csúcspontja, a Le Mans-i 24 órás futam a tervek szerint június 12-13-án zajlik majd.
A Toyota Gazoo Racing a GR 010 HYBRID-del egy időben leplezte le másik nagy projektjének, a WRC program újdonságát. A 2021-es évadra felkészített Yaris WRC versenyautó műszakilag megegyezik a 2020-as szezonban indult változattal, festését azonban a vadonatúj GR010 HYBRID WEC Hypercar versenyautóéhoz igazították. A Yaris WRC konstrukciója immár ötödik éve bizonyul ütőképesnek a rali-világbajnokságban, 2022-től azonban új műszaki előírásokat vezetnek be a szériában, így a 2021-es lesz az autó utolsó évada.
FOTÓK: https://www.facebook.com/egyszermarlattamautot/posts/2508576932770935
A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!