A legtöbb szakaszgyőzelemmel, a leggyorsabb 4×4-esként, de nem győztesként zárta az idei Dakart a Toyota
Három kategóriagyőzelemmel és egy abszolút második helyezéssel búcsúzik a Dakartól a Toyota-csoport 2021-ben. A nagy esélyes Nászer el-Attija elsősége a lehető legbanálisabb meghibásodáson úszott el.
16: ennyi defektet szenvedett el az idei Dakar első 11 versenynapján a Toyota Gazoo Racing South Africa pilótája, a katari Nászer el-Attija. A háromszoros Dakar-győztes versenyző és navigátora, a francia Matthieu Baumel komoly tévesztések nélkül autózta végig a prológgal együtt közel 4700 kilométernyi gyorsasági szakaszt, valamint a bő 3100 kilométernyi összekötőket. A 7806 versenykilométeren azonban túlságosan gyakran kellett megállniuk kereket cserélni, így összességében annak ellenére sem bírtak a későbbi győztes Stéphane Peterhansellel, hogy a prológgal együtt hat szakaszgyőzelmet könyvelhettek el, és három alkalommal bizonyultak a második leggyorsabbnak a nap végén. Összesítésben így Peterhansel mögött nem egészen 14 perccel elmaradva, a harmadik helyezett Carlos Sainzt több mint háromnegyed órával megelőzve, Dakaros pályafutása negyedik ezüstérmét szerezte meg Nászer el-Attija.
Amikor nem el-Attija volt a leggyorsabb, a Toyota jellemzően akkor is remekelt. Csapattársa, a dél-afrikai Giniel de Villiers (n: Alex Haro Bravo) az ötödik versenynapon, míg az Overdrive Toyota színeiben induló Jazíd el-Rádzsi/Dirk von Zitzewitz páros a 7. és 10. versenynapon futotta a legjobb időt. A 12+1 szakaszból tehát összesen kilencet nyert meg Toyota Hilux, ami a Dakar legsikeresebb típusává tette az autót.
A végső elszámolásnál három Toyota Hilux végzett a legjobb tíz között. A lengyel Jakub Przygonski és német navigátora, Timo Gottschalk (Orlen/Overdrive) kiegyensúlyozott teljesítményt mutatva épp csak lemaradtak a dobogóról. Hatalmas előrelépés ez a lengyel terepkrossz- és drift-bajnok számára, amit saját képességei, valamint rutinos navigátora (aki 2011-ben el-Attija oldalán már megízlelte a győzelmet) mellett annak is köszönhet, hogy öt sikertelen év után 2021-re márkát váltottak, és Toyota Hilux-szal vágtak neki a Dakarnak. El-Attija csapattársa, Giniel de Villiers a nyolcadik helyen ért célba Toyotájával. A dél-afrikai versenyző tízedik éve versenyez Hilux-szal, ebből négy alkalommal dobogón tudott végezni, ezen a statisztikán azonban idén nem tudott javítani.
Két szakaszgyőzelme után Jazíd el-Rádzsinak az utolsó napon még volt matematikai esélye arra, hogy felkapaszkodjon a legjobb tíz közé, ám remek tempóját motorhiba szakította félbe, így végül be kellett érnie a 16. hellyel. A Toyota Gazoo Racing balti ágazata által támogatott litván Benediktas Vanagas és portugál navigátora, Filipe Palmeiro a 12. helyen búcsúztak a Dakartól. A középmezőnyben három Hilux tömörült a 21-23. helyen: Shameer Variawa és Dennis Murphy (Toyota Gazoo Racing South Africa) mögött a francia Ronan Chabot–Gilles Pillot páros (Overdrive Toyota), valamint egy litván duó, Antanas Juknevicius és Darius Vaiciulis (Kreda) végzett.
Feltétlenül említést érdemelnek a versenyt feladni kényszerülő Toyotás pilóták. A Toyota Gazoo Racing South Africa negyedik pilótája, az élete első Dakarján kiválóan kezdő Henk Lategan (n.: Brett Cummings) az ötödik szakasz kezdetén, egy végzetes borulást követően súlyos vállsérülést szenvedett. Szintén borult Hiluxával a korábbi Gazoo Racing-es színeit idén az Overdrive támogatására cserélő Bernhard Ten Brinke/Tom Colsoul páros, és bár tovább tudtak menni, a másnapi gyorsaságin már nem indultak el, így számukra két nap után véget ért a Dakar. Csapat- és honfitársa, a Dakar történetének legsikeresebb holland versenyzője, Erik van Loon, aki a francia Sébastien Delaunay útmutatását követve versenyzett végig öt napot, hogy aztán a hatodik szakaszon a gyorsasági felénél véget érjen számukra a verseny.
A Toyota Gazoo Racing South Africa abszolút második helye mellett három kategóriagyőzelmet is elkönyvelhetett a Toyota-csoport. Nászer el-Attija jóvoltából a benzinmotoros Hilux bizonyult a rali leggyorsabb összkerékhajtású autójának. A Toyota Auto Body csapata sorban nyolcadik alkalommal nyert a dízel üzemű szériaautók részére kiírt T2 géposztályban, ahol az Akira Miura/Laurent Lichtleuchter páros 2018-as kategóriagyőzelmét ismételte meg. Szintén győzni tudott Szugavara Teruhito, aki Szomemija Hirokazu navigátorral és Mocsizuki Judzsi szerelővel az oldalán saját csapata, a Hino Team Sugawara színeiben idén 14. (!) alkalommal bizonyult a 10 liter alatti géposztály legjobbjának, és vitte győzelemre a gyári támogatással átalakított Hino 500-ast.
A 2021. évi Dakar rali végeredménye (autók)
Helyezés | Rajtszám | Versenyzők | Csapat | Idő | Hátrány |
1. | 302 | Stéphane Peterhansel / Edouard Boulanger | X-Raid MINI JCW Team | 44 ó 28 p 11 mp | |
2. | 301 | Nászer el-Attija / Matthieu Baumel | Toyota Gazoo Racing | 44 ó 42 p 02 mp | + 00 ó 13 p 51 mp |
3. | 300 | Carlos Sainz / Lucas Cruz | X-Raid MINI JCW Team | 45 ó 29 p 08 mp | + 01 ó 00 p 57 mp |
4. | 307 | Jakub Przygonski / Timo Gottschalk | Orlen Team/Overdrive | 47 ó 03 p 14 mp | + 02 ó 35 p 03 mp |
5. | 311 | Nani Roma / Alexandre Winocq | Bahrain Raid Xtreme | 47 ó 49 p 59 mp | + 03 ó 21 p 48 mp |
6. | 317 | Vlagyimir Vasziljev / Dmitro Ciro | X-Raid Team | 47 ó 57 p 49 mp | + 03 ó 29 p 38 mp |
7. | 310 | Kalid el Kasszimi sejk / Xavier Panseri | Abu Dhabi Racing | 48 ó 01 p 42 mp | + 03 ó 33 p 31 mp |
8. | 304 | Giniel de Villiers / Alex Haro Bravo | Toyota Gazoo Racing | 48 ó 25 p 50 mp | + 03 ó 57 p 39 mp |
9. | 312 | Martin Prokop / Viktor Chytka | Benzina Orlen Team | 48 ó 37 p 32 mp | + 04 ó 09 p 21 mp |
10 | 314 | Cyril Despres / Michael Horn | Abu Dhabi Racing | 49 ó 19 p 20 mp | + 04 ó 51 p 09 mp |
Fotó: Toyota Gazoo Racing