Több kategóriában és összesítésben is a Toyota nyerte a 2020-as globális eladási listát
A 2020-as év óriási kihívást jelentett az autóiparnak, a visszaesés mértéke azonban piaconként és gyártónként eltérő volt. A Toyota egyike azon márkáknak, amelyek viszonylag jól vészelték át az időszakot. Nem csoda, hogy számos méretosztályban kiválóan teljesített a márka.
Minden tízedik, világszerte eladott autót a Toyota gyártotta tavaly – ez derül ki a számos megbízható forrásból összeállított adatokból, melyet a Focus2Move szervezet közölt a 2020. évi globális eladásokról.
A japán márka 10,1 százalékos piaci részesedése az elmúlt pár év legjobb eredménye, és annak köszönhető, hogy versenytársai többségéhez képest a Toyota viszonylag szerény, 12,2 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el a tavalyi év során.
2010 óta veretlen a csúcson a Toyota, ami részben azon stratégiának köszönhető, hogy a japán márka nem darabolta magát túlzott mértékben almárkákra, részben pedig annak, hogy takarékos és megbízható hibrid típusai jóval kedvezőbb kezdeti beruházással szerezhetők be, mint a versenytársak hálózatról tölthető (plug-in hibrid vagy teljesen elektromos) modelljei, így a fizetőképes kereslet visszaesése kisebb mértékben sújtotta a márkát.
Globális értékesítési eredmények (2020)
Márka | Darabszám, 2020 (millió) | Változás, 2019-2020 |
Toyota | 8,06 | -12,2% |
VW | 5,73 | -16,8% |
Honda | 4,33 | -14,1% |
Ford | 4,18 | -18,3% |
Nissan | 3,80 | -19,5% |
Hyundai | 3,71 | -15,2% |
Chevrolet | 2,96 | -22,4% |
Kia | 2,69 | -4,6% |
Mercedes-Benz | 2,43 | -8,4% |
BMW | 2,05 | -8,4% |
Forrás: https://www.focus2move.com/world-cars-brand-ranking/
Az abszolút legnépszerűbb modellek globális Top 10-es listáján négy gyártó és három kategória osztozik; három márka is triplázott a rangsor csúcsán. Mindössze két modell tudta növelni eladásait, és a többiek közül egyetlen tartotta 10% alatt a visszaesést. Figyelemreméltó tény, hogy a tíz legnépszerűbb modell összes darabszámának 40%-át teszi ki a Toyota három típusa.
Legnépszerűbb globális modellek (2020)
Modell | Darabszám, 2020 | Változás, 2019-2020 |
Toyota Corolla | 1 134 262 | -8,8% |
Toyota RAV4 | 971 516 | +1,9% |
Honda CR-V | 705 651 | -13,2% |
Honda Civic | 697 945 | -16,3% |
Volkswagen Tiguan | 607 121 | -18,8% |
Toyota Camry | 592 648 | -13,2% |
Nissan Sylphy | 544 376 | +14,4% |
Volkswagen Golf | 492 262 | -28,6% |
Volkswagen Lavida | 463 804 | -13,0% |
Hyundai Tucson | 462 110 | -14,6% |
Forrás: https://www.focus2move.com/world-car-market/
A fenti rangsor egyben azt is jelenti, hogy a Toyota Corolla, a Toyota RAV4 és a Toyota Camry magabiztosan vezetik saját méretosztályukat. Az alsó középkategóriás Corolla a Honda Civic és a Volkswagen Golf előtt uralja a szegmens globális eladásainak 10,7 százalékát. A RAV4 mögött a Honda CR-V és a VW Tiguan következik, meg sem közelítve annak 3,3 százalékos piaci hányadát – az arányok jól mutatják, mennyire zsúfolt a szabadidőjárművek kategóriája. Piaca 7,1 százalékát uralja a Camry, maga mögé utasítva a Nissan Sylphy-t és a Volkswagen Lavidát.
Legnépszerűbb globális szabadidőjármű (2020)
Modell | Darabszám |
Toyota RAV4 | 971 516 |
Honda CR-V | 705 651 |
Volkswagen Tiguan | 607 121 |
Hyundai Tucson | 462 110 |
Haval H6 | 360 676 |
Kia Sportage | 359 308 |
Mercedes GLC | 356 867 |
Mazda CX-5 | 346 951 |
Chevrolet Equinox | 344 571 |
Legnépszerűbb globális középkategóriás modell (2020)
Modell | Darabszám |
Toyota Camry | 592 648 |
Nissan Sylphy | 544 376 |
Volkswagen Lavida | 463 804 |
Honda Accord | 435 269 |
Tesla Model 3 | 397 780 |
Mercedes C-osztály | 334 060 |
Volkswagen Passat | 319 097 |
BMW 3 | 299 941 |
Buick Excellence GT | 260 226 |
Audi A4 | 257 440 |
Legnépszerűbb globális alsó-középkategóriás modell (2020)
Modell | Darabszám |
Toyota Corolla | 1 134 262 |
Honda Civic | 697 945 |
Volkswagen Golf | 492 262 |
Volkswagen Bora | 330 242 |
Hyundai Elantra | 314 737 |
Volkswagen Sagitar | 307 562 |
Mercedes A-osztály | 286 788 |
Mazda 3 | 233 154 |
Toyota Levin | 225 887 |
Audi A3 | 222 726 |
Az eladási sikerlista nem lehetne teljes az észak-amerikai és globális pickupok hagyományos harca nélkül: a Ford F-széria, a Chevrolet Silverado és a RAM egyrészt szinte kizárólag Észak-Amerikában kaphatók, másrészt nem egyetlen modellt, hanem egy többlépcsős típuscsaládot jelölnek, amelybe adott esetben nehéz teherjárművek is beletartoznak. A három széria együttesen több mint kétmillió példányban talált gazdára tavaly. Ehhez képest az abszolút negyedik helyezett, a Toyota Hilux mindössze 323 287 példányban kelt el, ám azt a világ 140 piacán, így nemcsak a kompakt pickupok méretosztályának, hanem a tényleges világpiacnak is ő a bajnoka.
Európában megkerülhetetlen szegmens a kisautóké: itt a Volkswagen Polo vezeti a versenyt, ám szorosan a nyomában ott áll a vadonatúj Toyota Yaris, megelőzve az olyan hagyományos európai etalon modelleket, mint a Renault Clio (#3) vagy a Peugeot 208 (#5).
A globális adatokat összesítő Focus2Move.com weboldal szerkesztői rávilágítottak, hogy a Toyota sikerének a kulcsa a termékek koncentrációja: a világ talán legszélesebb modellkínálata egyetlen márka alatt összpontosul, így a Toyota minden piaci szegmensben jelen van, méghozzá igen erőteljesen.
Napjainkban az is felülmúlhatatlan előnyt jelent, hogy a Toyota és prémium társmárkája, a Lexus együtt a világ legsokszínűbb, mintegy negyven modellből álló öntöltő hibrid portfolióval bír. Ez a piacvezető pozíció évről évre nagyobb jelentőséggel fog bírni, amint világszerte tovább szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák: azok a márkák, amelyek nem készültek fel idejekorán a zöld átállásra, súlyos piacvesztéssel számolhatnak.
Fotók: Toyota
Adatok: www.focus2move.com