Arquus Scarabee
Hamarosan eljön az idő, amikor a gyalogságot robotkutyák és drónok váltják fel a harcászatban. Ma még azonban hús-vér katonák hajtják végre a műveletek többségét, nekik pedig valahogy el kell jutniuk A-ból B-be. Az ehhez rendelkezésükre álló járművek globális kínálata zavarba ejtően gazdag, és némelyikük nemcsak katonai, de autós szemmel nézve is érdekfeszítő. Ezekből mutatjuk be most a tíz legérdekesebbet.
A speciális feladatokra tervezett, különleges műszaki paraméterekkel bíró katonai járműveknek mindig is megvolt a civil rajongótábora. Az internet megjelenésével aztán annyi minden egyébhez hasonlóan ez a terület is átláthatóbbá, szélesebb körben megismerhetővé vált.
Míg harminc évvel ezelőtt a világhíradókból tájékozódó nagyközönség azt hihette, nincs élet a Humvee-n túl, ma már néhány kattintással felderíthetjük a könnyű harci járművek sokszínű világát. Az átlagember persze egészen más szemmel nézi ezeket a gépkocsikat, ami azok fejlesztőit is óhatatlanul befolyásolja. Míg az esztétikum, az egyedi megjelenés korábban sokadrangú szempont volt egy katonai célú jármű fejlesztése során, a gyártók ma már a célszerűség és a megbízhatóság követelményein túl arra is ügyelnek, hogy újdonságaik megjelenésükkel elérjék a közönség egyre magasabb ingerküszöbét.
A külcsín bűnét mi sem tagadjuk: összeállításunkban főleg olyan járművek szerepelnek, amelyek harcászati funkciójukon túl az átlagos autórajongók szívét is képesek megdobogtatni. Az autonóm mobilitási technológiák fejlődésének ütemét elnézve egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy tíz év múlva is hasonló modellek szolgálják majd ki a világ fegyveres erőit – addig gyönyörködjünk tehát bennük, amíg lehet.
Arquus Scarabee
Amikor a General Motors bemutatta a villany-terepjáróként reinkarnálódott polgári Hummert, világszenzációként emlegették annak rákjárás funkcióját: az autó képes mind a négy kerekét egy irányban elfordítani, és oldalazva kikerülni egy akadályt. Erre az Arquus Scarabee is képes, ám ez csak egyike szuperképességeinek: a kompakt francia jármű tengelyenként külön hajtásláncot kapott, futóműve légi szállításhoz leültethető, hagyományos ajtók helyett pedig tolóajtót kapott, így a szállító helikopter vagy repülőgép gyomrában is megközelíthető a belső tere, azaz menet közben is elvégezhetők rajta a beállítások, a fegyverzet felszerelése, ez pedig felgyorsítja a bevethetőségét. A Scarabee pilótája középen ül, ami elképesztő 270 fokos látómezőt eredményez.
smartermedia