2020-ban közel megtriplázódtak az elektromos autók eladásia Európában
A TESLA MODEL 3, A RENAULT ZOE ÉS A VOLKSWAGEN ID.3 VOLT A LEGKELENDŐBB.
A 2020-as évre a COVID-19 koronavírus-járvány rendkívül erősen rányomta a bélyegét. Az egész világot súlytó pandémia óriási kihívást jelentett – és jelent jelen pillanatban is – az egész autóipar számára. A járvány hatása leginkább az eladási statisztikák igen komoly visszaesésében érhető tetten. Míg az újautó-piac egyik fele küszködik, addig a másik oldal eddig soha nem látott szárnyalásba kezdett. A legfrissebb értékesítési adatok tanúsága szerint ugyanis az európai eladások tekintetében az elmúlt évben mintegy 142 százalékos növekedést tudtak elérni a hálózatról tölthető járművek eladásai 2019-hez viszonyítva.
Elsősorban a károsanyag-kibocsátási normák szigorításának köszönhető, hogy mára már gyakorlatilag nincs olyan gyártó, amelynek a palettáján ne találnánk legalább egy hibrid, vagy elektromos modellt. Ennek megfelelően a villanyos autók eladásai is folyamatosan növekvő tendenciát mutatnak. 2014-ben még mindössze 100 060 konnektorról tölthető autót értékesítettek Európában, 2019-ben ez a szám már 564 206 volt. A 2020-as év a BEV és PHEV modellek tekintetében mindenképpen kimagasló eredménnyel zárult, bőven több mint 1,3 millió darab talált gazdára ezen járművek közül az öreg kontinensen. Ráadásul a legnépszerűbb villanyos modellek top 10-es listáján összesen 9 tisztán elektromos autót találunk.
A rangsor első helyén változás történt, ugyanis az eddigi listavezető Tesla Model 3-at a Renault Zoe letaszította a képzeletbeli dobogó legfelső fokáról. Úgy fest, a ráncfelvarrás meghozta a vágyott eredményt a francia gyártó számára, ugyanis a kisautóból kicsit több mint kétszer annyi fogyott tavaly, mint 2019-ben.
Talán nem számít akkora meglepetésnek a Model 3 trónfosztása, hiszen a Zoéhoz mérten számottevően többet kell fizetni az amerikai cég legnépszerűbb modelljéért. A Tesla az év jelentős részében nagyjából hasonló eladási statisztikákat tudott felmutatni, mint egy évvel korábban. A járvány tavaszi hulláma miatt Elon Musk egy időre kénytelen volt bezárni a kaliforniai Fremontban található gyárat, ez pedig a második negyedévben mintegy 40 százalékos visszaesést eredményezett a 2019-es számokhoz képest.
Annál meglepőbb viszont a Volkswagen ID.3 dobogós pozíciója, különösen annak fényében, hogy a németek csak szeptemberben tudták elkezdeni a megrendelt autók kiszállítását. Ráadásul decemberben gyakorlatilag megduplázták az addig elért eredményüket, így több szakértő is megfogalmazta a kérdést: vajon ezek valós adatok-e, vagy a VW megpróbált trükközni kicsit, és annak érdekében, hogy lejjebb tornássza a CO2-kibocsátási küszöbérték átlépéséért járó büntetést, saját maga regisztrálta be az autókat? Minden bizonnyal az idei év majd rávilágít, mennyire tartós a kereslet az ID.3 iránt.
Még a Zoénál is nagyobb előrelépést tudott elkönyvelni a Hyundai Kona EV. A dél-koreaiak 114 százalékkal növelték a modell eladásait, így a 48 ezres eredmény a toplista negyedik helyére volt elegendő.
Az ID.3 elődjének számító e-Golf 33 ezres eladással az ötödik pozícióban búcsúzott, ugyanis a 7-es Golf alapjaira épülő EV gyártását az év végén befejezte a Volkswagen.
Ugyancsak 33 ezer darab fogyott az új Audi e-tronból. Az ingolstadti villanyautó 82 százalékos növekedést produkálva a hatodikként végzett 2020-ban. A lista hetedik helyét szerezte meg az évről évre egyre inkább hátra csúszó Nissan Leaf. A japán gyártó modelljéből tavaly 4 százalékkal fogyott kevesebb, mint egy évvel korábban.
A nyolcadik pozícióban szintén egy új belépő zárt, mégpedig a Peugeot e-208. A sportos és modern külsőnek köszönhetően 31 ezer talált gazdára a kicsi, villanyos oroszlánból. Elképesztő, 203 százalékos gyarapodást tudhat magáénak a kilencedik helyen végző Kia Niro EV, amely sikerét leginkább az új utastérnek, és jelentős hatótávjának köszönheti. Tízedikként a legnépszerűbb plug-in hibrid, a Mercedes A250e zárta a 2020-as évet.
Az európai piacon értékesített személyautók eladási statisztikái magukért beszélnek. A koronavírus-járvány következtében mintegy 25 százalékkal kevesebb új autó fogyott az öreg kontinensen 2020-ban, mint a megelőző évben. A konnektorról tölthető autók piaci részesedése tavaly már meghaladta a 11 százalékot, a belső égésű motorral szerelt kocsikból csaknem 4 millió darabbal kevesebb talált gazdára az elmúlt 12 hónap során.
Egyelőre az idei év sem kezdődik sokkal jobban a gyártók számára, hiszen a vírus továbbra is jelen van, és úgy fest, még hosszú az út, amíg minden visszatérhet a megszokott kerékvágásba. Ezzel együtt a villanyos autók eladásainak újabb fontos lökést adhat az olyan modellek érkezése, mint a Berlinben készülő Tesla Model Y, a Volkswagen ID.4, a BMW i4, az új Ioniq, vagy éppen az e-tron újabb modellváltozatai. Így igen jó esély mutatkozik arra, hogy Európában tovább folytatódhat az elektromos és plug-in hibrid hajtáslánccal ellátott kocsik térhódítása.
Forrás:
Villanyautósok & https://www.mahzrt.hu/