A Ford erősen zárta a 2020-as évet

A Ford Motor Company a negyedik negyedévben javította járműipari és hitelezési területeinek teljesítményét, így erősen zárta a 2020-as évet, és közben olyan új modelleket mutatott be, amelyek garantálják a vásárlók elégedettségét, a vállalat eredményességét és szabad cash flow fenntartását.

„A Ford átalakulása a jelen történése, amint a vezető szerep is, amelyet az elektromos járművek forradalmában és az önvezető járművezetés fejlesztésében játszunk,” mondta Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója. „Mostantól összesen 29 milliárd dollárnyi tőkét és hatalmas humán kapacitást fordítunk erre a két területre, hogy a vásárlóknak nagy volumenben tudjunk biztosítani adathálózathoz csatlakozó elektromos szabadidőjárműveket, haszongépjárműveket és pickupokat.”

Az Egyesült Államokban a vásárlók a negyedik negyedévben kezdhették átvenni a tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E modellt, a legendás Bronco nyári visszatérésének előfutáraként a Bronco Sportot, és a 2021-es F-150 pickupot, amelyek várhatóan mind jelentősen hozzájárulnak majd a 2021. évi eredményekhez.

2020 negyedik negyedévében a vállalat 1,9 milliárd dolláros korrigált szabad cash flowt termelt, így az évet ismét magasabb készpénzállománnyal (közel 31 milliárd dollár) és összesített likviditással (csaknem 47 milliárd dollár) fejezte be.

A Ford negyedéves, vállalat által korrigált kamat- és adófizetés előtti (EBIT) eredménye
485 millió dollárról 1,7 milliárd dollárra nőtt, korrigált EBIT-fedezete pedig 4,8% volt. (Ha másként nem jelezzük, az összevetéseket mind az előző évhez képest kell érteni.) A járműipari terület EBIT-fedezete 3,8% volt. A növekedés alapjai széles körűek voltak, nagyrészt a jobb árképzésből és alacsonyabb szervezeti költségekből, valamint az UAW szakszervezettel kötött kollektív szerződés 2019-es ratifikálási költségeinek átfedéséből adódtak.

John Lawler, a Ford pénzügyi vezérigazgató-helyettese szerint 2020 harmadik és negyedik negyedéve bizonyítja, hogy a vállalat jól halad a autóipari üzletágának átalakítása és a profitabilitás javítására irányuló terv megvalósításában. A terv pénzügyi célkitűzései:

  • erős mérleg megőrzése, szigorú tőkekihelyezési fegyelem fenntartása;
  • nagyobb eredmények elérése a Ford nemzetközi üzleti tevékenységének, valamint termékeinek és szolgáltatási portfóliójának folyamatban lévő újratervezése nyomán;
  • a cél 8%-os korrigált EBIT-fedezet – Észak-Amerikában 10%, Európában 6%, az összes régió jövedelmezősége mellett –, valamint egészséges mértékű korrigált szabad cash flow, ezáltal növelve a vállalat pénzügyi rugalmasságát; és
  • stratégiai területekre irányuló befektetés, pl. elektromos járművekbe, adathálózati eléréshez kapcsolódó szolgáltatásokba és önvezető járművekbe, amelyek megtérülése várhatóan tovább erősíti a mérlegfőösszeget, és lendületet ad a növekedésnek.

„Alapjaiban változtatjuk meg haszontermelő képességünk irányvonalát,” nyilatkozta John Lawler, „felszabadítva azt a hatalmas értéket, amelyet a Ford képes előteremteni a vásárlói, a részvényesei és más érintettek számára.”

A vállalat mindegyik regionális autóipari vállalkozásában és a Ford Credit esetében is javította negyedéves működési eredményét. Észak-Amerikán kívül a kamatlevonások és adózás előtti kumulatív eredmény az egy évvel korábbihoz képest 666 millió dollárral volt jobb.

Észak-Amerikában az EBIT 53%-os javulással 1,1 milliárd dollár volt. A növekedés a hozamgazdálkodásnak tudható be, és annak, hogy a negyedévben az UAW szakszervezethez fűződő szerződésratifikálási költségek elmaradtak – amivel szemben, ahogyan várható is volt, azok a járművolumen-csökkentések álltak, amelyeket két üzemben kellett végrehajtani a vadonatúj, 2021-es F-150 bevezetése miatti gyártási átállás kapcsán. Az UAW szakszervezet és a Ford közötti kollektív érdekegyeztetési szerződés szerint a vállalat észak-amerikai adózás előtti nyeresége körülbelül 3625 dollár értékben teszi lehetővé nyereségrészesedés kifizetését, egész éves alapon, az UAW által képviselt minden jogosult munkavállaló számára. A kifizetések márciusban történnek.

Az új termékek negyedik negyedévi bevezetése hatékonyan, kimagasló minőségben történt. Január közepén a Mustang Mach-E elnyerte a 2021-es Év Észak-Amerikai Szabadidő-autója, az F-150 pedig az Év Észak-Amerikai Pickupja címet. Azzal, hogy a Ford észak-amerikai portfóliójának átalakítása majdnem a végéhez ért, a vállalat termékösszetételének immár 97%-át a haszongépjárművek, pickupok és szabadidő-járművek képviselik ebben a régióban.

A Ford Európában 414 millió dolláros kamatlevonások és adózás előtti eredményről (EBIT) – ami több, mint négy éve a legmagasabb negyedéves profitja volt a térségben – és 5,8%-os EBIT-fedezetről számolt be. A szerkezetátalakítás első fázisa során a vállalatnak 1,1 milliárd dollárral sikerült csökkentenie éves strukturális költségeit. Mindhárom üzleti fókuszterület – kereskedelem, személygépkocsi-forgalmazás és import – nyereséges volt a negyedik negyedévben. A Ford megerősítette a Transit haszongépjármű vezető pozícióját, a nettó árképzés és a piaci részesedés egyaránt növekedett.

Kínában a kiskereskedelmi értékesítés 30%-kal – vagyis az ágazati összesítést meghaladó mértékben – nőtt, mialatt a vállalatnak zsinórban negyedszer sikerült növelnie negyedéves piaci részesedését. A magasabb részesedés mozgatórugója részben a Lincoln Corsair és Aviator típusok helyben gyártott változatai iránti kereslet növekedése volt. Az SUV-k a Ford termékösszetételének 36%-át tették ki Kínában; a haszongépjárművek – áruszállítók, személyszállítók és pickupok – 45%-ot képviseltek. A vállalat 68%-kal, 66 milliárd dollárra tudta csökkenteni EBIT-veszteségét, így az egymást követő harmadik negyedévben sikerült éves javulást elérnie.

A Ford sorozatban az ötödik negyedévben tudta mérsékelni EBIT-veszteségét Dél-Amerikában, majd január közepén még határozottabb intézkedéseket vezetett be a kitartóan gyenge iparági kereslet és az egyéb regionális gazdasági realitások hatásának ellensúlyozása érdekében. A Ford Brazília úgy határozott, hogy az országban működő három üzemében leállítja a gyártást. A vállalat mostantól más piacokról beszerzett, adathálózathoz csatlakozó járművekkel szolgálja ki a vásárlóit Brazíliában és Dél-Amerika-szerte.

Az International Markets Group összesített szállításai az ágazat 3%-os visszaesésével szemben közel 2%-kal emelkedtek. India nélkül az IMG nyereséges volt a negyedik negyedévben, például Ausztrália és Vietnám bizonyultak erős nemzeti piacoknak. Az Indiával együttes 62 millió dolláros EBIT-veszteség jelentősen csökkent a tavalyi év 174 millió dolláros veszteségéhez képest. Decemberben a Ford és a Mahindra közös elhatározással úgy döntöttek, hogy nem folytatják a korábban bejelentett indiai közös vállalatuk megvalósítását. A Ford nyilatkozata szerint a vállalat vizsgálja az országban fellelhető alternatívákat és tőkekihelyezési prioritásokat.

A Ford a Ford Mobility kezdeményezések részeként jelenleg 10 év alatt körülbelül 7 milliárd dollárt tervez befektetni az önvezető járművekbe 2025-ig; ebből 5 milliárd dollárt 2021-től kezdődően. A negyedév folyamán az Argo AI átfogó önvezető rendszerében használt robusztus algoritmusoknak köszönhetően lehetővé vált friss gyümölcsök és zöldségek, valamint tanszerek háztól-házig történő, autonóm kiszállítása egy Miamiban megszervezett, kísérleti jótékonysági támogatási projekt keretében. Külön fejleményként a Spin nevű leányvállalatnak 2020-ban sikerült javítani az utazásonkénti gazdaságossági mutatóit, miközben elnyerte az amerikai önkormányzatokhoz elektromosroller-szolgáltatásokra benyújtott pályázatok túlnyomó többségét.

Ford Credit továbbra is erős teljesítményt mutatott, sok helyütt lehetővé téve, hogy a vásárlók a világjárvánnyal kapcsolatos pénzügyi nehézségeik ellenére megtarthassák járműveiket, miközben a cég kivételes eredményeket ért el. A negyedik negyedévben az adózás előtti eredménye 912 millió dollár volt, ami 48%-os növekedést jelent. A Ford Credit mérlege és likviditása továbbra is szilárd alapokon nyugszik.