A 2020-as kétszámjegyű visszaesés után az idén szerény emelkedés lehet a lízingpiacon
A tavalyi 14 százalékos visszaesés után 2021-ben szerényen, 7-8 százalékkal növekedhet a magyar lízingpiac a Magyar Lízingszövetség legfrissebb előrejelzése szerint.
Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára csütörtöki online sajtótájékoztatón ismertette: a kihelyezett összeg tavaly 639,28 milliárd forintot tett ki, ami 14 százalékkal maradt el a 2019-es rekordértéktől. Ugyanakkor ez az összeg jóval meghaladja az előzetes becslésekben szereplő 550-600 milliárd forintot. Több eszközcsoportban is jelentősen csökkent a kihelyezés, a nagy haszongépjárművek és az egyéb gépek-berendezések voltak a járvány legnagyobb vesztesei, ugyanakkor a furgonok és az agrárgépek a kivételek közé tartoztak – tette hozzá.
Az agrárgépek 110 milliárd forint finanszírozott összege 7 százalékos növekedést jelent, az építőgépek 27 milliárdos kihelyezése pedig gyakorlatilag megegyezik az előző évivel – sorolta. A furgonoknál és az agrárgépeknél elért bővülésben kiemelkedő szerepe volt a jegybank Növekedési hitelprogramjában (Nhp) elérhető kedvezményes lízingkonstrukcióknak.
Kitért arra: a lízingcégek tavaly 83 050 új szerződést kötöttek, ami a 2019-esnél 17 százalékkal kevesebb, ebben még nagyobb a visszaesés. Mindezekkel egy erős, 6 éves, folyamatosan növekvő trend tört meg összegzése szerint.
Nyikos Katalin elnök szerint a lízingcégek felkészültek a moratóriumot követő időszakra és a bizonytalanság lecsengése után újra stabil növekedésre számítanak. A lízingpiac forgalma az idén 700 milliárd forint körül alakulhat várakozásaik szerint. Elmondta, hogy gyorsan és jól reagált a szektor a korlátozó intézkedésekre, új működési modellekre állt át, az ügyfeleket zökkenőmentesen kiszolgálták. Az állami programok – Nhp, MFB Krízis programja, nagycsaládosok autóvásárlása – mellé felzárkózott a szakma, támogatják azt, minden termék elérhető a lízingcégeknél.
Megjegyezte: az építőipari gépek 2020-as eredménye az ágazat erősödésének köszönhető, az otthonteremtési programok miatt élénkült a kereslet, igaz a használt gépek finanszírozása jelentősebb. Az Nhp a teljes kihelyezés 27 százaléka, vagyis igen magas volt 2020-ban, a korábbi programokban ez 20-25 százalék közötti volt. Az Exim állománya 27 milliárd forint, ez 4,2 százalékot tett ki az új üzletekből.
Zs. Nagy István alelnök arról tájékoztatott, hogy a személy-, és kishaszongépjármű finanszírozás – ami a teljes piac 50 százalékát jelenti – 9 százalékkal 324 milliárd forintra csökkent. Ezen belül a retail autófinanszírozás 10 százalékkal csökkent, az új kihelyezések összege 245 milliárd forint lett. Különösen az új autók finanszírozása csökkent, 14 százalékkal, darabszámban pedig 23 százalékkal. Ennek oka az új személygépjármű piac szűkülése és a magánszemélyek használtautók felé fordulása volt – mondta. A használt autók finanszírozása ugyanis jól teljesített: értékben elérte a 2019-es szintet. A hagyományosan „válságállóbb” flottafinanszírozás most is kiegyensúlyozottabban, az előző év 94 százalékán végzett. A kishaszongépjárművek finanszírozott összege 5 százalékkal közel 60 milliárd forintra nőtt, a céges vásárlások stabilitása és az Nhp miatt, ennek az aránya 68 százalékos volt.
Kiemelte: a nagyhaszongépjármű-finanszírozás volt az egyik legnagyobb vesztes 2020-ban, részben a szállítmányozási szektorban bekövetkezett drasztikus csökkenés miatt.
Kitért arra, hogy a moratóriumban a lízingcégek az átlagosnál nagyobb terhet vállaltak, az első szakaszban az ügyfelek 40-50 százaléka vett részt. Hozzátette: a lízingcégek felkészültek arra, hogy együttműködjenek azokkal, akik esetleg a moratórium lejárta után is fizetési nehézségekkel szembesülnek.
Továbbra is azt javasolta a lízingszerződéssel rendelkezőknek, hogy akik tudják teljesíteni a havi kötelezettségeiket, azok fizessék a lízingdíjat, így nincs szükség a szerződésük módosítására, és az eredeti ütemezés szerint tudják majd lezárni az ügyleteiket. A cégek tőkekintlevősége 2020 végén 1714,23 milliárd forint volt 353 ezres szerződésállomány mellett.