Az utasok járvány idején is megbízhatónak tartják a budapesti közösségi közlekedést
A Budapesti Közlekedési Központnak fontos, hogy úgy fejlessze szolgáltatásait, hogy azok a lehető legjobban megfeleljenek az ügyfelek igényeinek. Ezt elősegítve a társaság egy reprezentatív felmérés formájában kérte ki a fővárosban közlekedők véleményét. A kutatásból sok egyéb mellett az is kiderült, hogy a koronavírus-járvány idején is kimagasló a közösségi közlekedés megbízhatósága, az utastájékoztatás színvonala és a munkatársak felkészültsége.
Az ügyfelek 100-as skálán legfőképp az utastájékoztatást (89 pont), a megbízhatóságot (88 pont), valamint a munkatársak felkészültségét és hozzáállását (86 pont) értékelték a 2020decemberében végzett reprezentatív kutatás szerint. A megkérdezettek legkevésbé az árakkal voltak elégedettek (69 pont), annak ellenére, hogy a BKK nem emelte a bérlet- és jegyárakat 2014 óta. Ezzel szemben arra a kérdésre, hogy melyek a legfontosabb kritériumok a közösségi közlekedés szolgáltatásai kapcsán, az árat a megadott 8 szempont közül az utolsónak sorolták.
Biztonság
A biztonsággal kapcsolatos lehetséges aggályok többnyire más utasok megjelenésére, viselkedésére vonatkoznak (63 százalék). Ezzel szemben az utasok csupán egyhatoda tart a vírusfertőzéstől, mint legfőbb veszélyforrástól a közösségi közlekedés használatakor. A kutatás tanulságai szerint a biztonságérzetet leginkább a kamerák jelenléte növeli (41 százalék választotta), több biztonsági őrt a járatokon az utasok egyharmada látna szívesen. Az utasok igényeivel összhangban számos járaton fedélzeti kamerarendszer működik. A BKK jegyellenőrei január óta testkamerák tesztelését végzik az utazás biztonságának növelése érdekében.Február végétől a kamerával felszerelt járműveken időközönként hangbemondás is felhívja a figyelmet arra, hogy a készülékek felvételeket rögzítenek. A tapasztalatok alapján ez a figyelmeztetés visszatartó erővel bír, illetve fokozza az utasok biztonságérzetét.
Megváltozott utazási szokások
A felméréskor a munkavállalók szűk többsége (53 százalék) járt be rendszeresen munkahelyére. A megkérdezettek negyede teljesen átállt az otthoni munkavégzésre, ugyanennyien pedig csupán heti 1-2 napon jártak be dolgozni. A BKK utasforgalmi mérései alapján 2020 végén 30-50 százalékkal kevesebben utaztak a közösségi közlekedés járművein, – járattól, térségtől és időszaktól függően – mint a járvány előtt.
Jegyvásárlás
Csupán az utasok 14 százaléka ismeri részletesen a BKK jegytípusokat, míg nagyjából egyharmada csak az általa rendszeresen használt vonaljegy árával van tisztában. Így sokan nem tudják, ha például egy napon négy vonaljegynél többet használnak fel, akkor a 24 órás jeggyel jobban megéri utazni.A megkérdezettek mindössze 12 százalékánál jelentett nehézséget a lakóhely környékén történő jegyvásárlás. Ilyen esetekben megoldást jelenthet a mobiltelefonos applikációban elérhető mobiljegy használata. A válaszadók 7 százaléka használja rendszeresen a mobiljegyet, és további 10 százaléka próbálta már ki. Az utasok 73 százaléka hallott arról, hogy a BKK járataira applikációban is lehet bérletet vagy akár 24 órás napijegyet vásárolni. A mobiljegyet használók 47 százaléka a papír alapú jegyváltásnál sokkal jobbnak vagy jobbnak, 24 százaléka pedig ugyanolyan jónak találja a mobiljegyet.
A jegyautomaták a legnépszerűbb értékesítési pontok
A válaszadók fele szokott BKK jegyautomatából vásárolni. A használók 10-es skálán átlagosan 8-as értékkel minősítették az automatákat. A többség ilyen alkalmakkor bankkártyát használ, ami a készpénzzel szemben biztonságosabb fizetési eszköz. A kutatásból az is kiderült, hogy az utasok csupán 2 százaléka zárkózna el a jegyautomaták használatától, ha a készpénzes fizetési lehetőség megszűnne.
„Rendkívül hasznosak számunkra ügyfeleink visszajelzései. Nagy örömünkre szolgál, hogy a koronavírus időszakában is pozitív a közösségi közlekedés megítélése”– mondta Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője, szóvivője. „Minden igyekezetünkkel azon vagyunk, hogy szolgáltatásaink színvonalát továbbra is növeljük, igazodjunk a megváltozott igényekhez, továbbá a járvány idején is megbízható és biztonságos utazási alternatívát kínáljunk mind a fővárosi, mind a Budapest környékéről ingázó ügyfeleink számára. A folyamatos fejlődés érdekében megvizsgáljuk azokat a kritikákat, amelyeket az utazóközönség a felmérés során megfogalmazott, és a lehető legrövidebb idő alatt szeretnénk azokra érdemi lépésekkel, intézkedésekkel reagálni”.
Budapesti Közlekedési Központ