A Volvo Trucks sebességváltó technológiája, az I-Shift 20 évvel a megszületése után is formabontó újításnak számít
A Volvo Trucks intelligens automatizált sebességváltója, az I-Shift továbbra is az iparág egyik legfontosabb mérföldkövét képezi, a technológiai újítás az üzemanyag fogyasztásra, a teljesítményre, a biztonságra és a kényelemre gyakorolt pozitív hatásainak köszönhetően. 2020 év végéig több mint egy millió I-Shift-tel felszerelt Volvo teherautó kelt el. Bár az I-Shift immár 20 éve került a piacra, ezt az áttörő hajtáslánc technológiát a további előnyök reményében folyamatosan fejlesztik.
2001-ben, amikor az I-Shift-et bevezették, a Volvo Trucks mély meggyőződéssel állította, hogy a tengelykapcsoló-alapú sebességváltó rendszerek nyújtják majd a leghatékonyabb megoldást az automatizált sebváltásra. Azóta több, mint egy millió I-Shif-tel felszerelt teherautót adtak el a világon és ma már az összes Volvo FH, FH16, FM és FMX modellben alapfelszereltség ez a technológia. Mivel automatizált rendszerről beszélünk, az I-Shift váltónak köszönhetően alacsonyabb az üzemanyag fogyasztás – így kisebb az ökológiai lábnyom -, továbbá biztonságosabbak és jobban vezethetőek a járművek, hiszen halkabbak, kevesebb a vibráció és a sofőröket is kevesebb fizikai megterhelés éri.
„Az I-Shift a maga korában is korszakalkotónak számított – és még ma is az. Napjainkban a világ minden pontján adunk el I-Shift-et. Észak-Amerikában az I-Shift-tel felszerelt teherautók aránya a 2007. évi alig 10%-os értékről mára 90% közelére emelkedett. Ez az elképesztő növekedés is bizonyítja a technológia kiemelkedő hatékonyságát és hatalmas vonzerejét.” – mondja Pär Bergstrand, a Volvo Trucks nehéz járműkategórián belül a hajtásláncokért felelős vezetője
A Volvo saját fejlesztésű I-Shift technológiája a teherautó minden alkatrészével teljes összhangban működik, a váltó a motorból és a jármű egészéből érkező információk kiértékelésével alakítja működését az éppen aktuális felhasználási feltételeknek és a teherautó jellegének megfelelően.
„Ez az összhangolt működés az, ami az I-Shift váltót ilyen sokoldalúvá és egyedivé teszi a piacon. Az I-Shift a mérnökeink sokévi kemény munkájának eredményeként születhetett meg, amit a felhasználói tesztelések visszajelzései és a Volvo Trucks anyacégen belüli technológiai újításokhoz való hozzáférése tettek teljessé” – fejti ki Pär Bergstrand.
Az I-Shift sikere abban rejlik, hogy a váltó a teljes hajtáslánccal harmóniában dolgozik, hiszen a sebességváltót már a tervezés első lépésétől a motorra és a jármű egyéb alkatrészeire szabva alakították ki. Az éveken átívelő folyamatos fejlesztésnek hála az I-Shift a szállítási megoldások széles körében elégíti ki az igényeket; nemcsak a teljesítmény és a hatékonyság, hanem az optimális vezethetőség és a kényelem terén is.
Az évek során a Volvo Trucks több olyan intelligens funkciót is bevezetett, amiket mind a sofőrök, mind a fuvarozók egyaránt nagyra értékelnek. Íme néhány példa ezek közül.
I-Shift Dual Clutch
A 2014-es piacra dobásakor a Volvo Trucks úgy mutatta be a Dual Clutch-ot mint egy nagy teherbírású kettős tengelykapcsolós váltót, amit a versenyautókban is használt sebváltók ihlettek, és ami a sebességváltások során gyors és folyamatos teljesítményleadást biztosít, a hajtáslánc megszakítása nélkül.
Kúszófokozatokkal rendelkező I-Shift
A következő fontos mérföldkő 2016-ban jött el, amikor az extra nyomatékot és jó elindulási képességet igénylő szállítási feladatok kerültek a középpontba. Egy kúszófokozatokkal rendelkező I-Shift-tel felszerelt teherautó képes akár arra, hogy bruttó 325 tonnás össztömegű szállítmánnyal megrakodva is elinduljon álló helyzetből, sík úton. Az áttételezés lehetővé teszi, hogy a jármű rendkívül lassan, akár 0,5 kilométer/óra sebességgel haladjon, ami főleg precíziós manőverek során előnyös, mint például építkezéseken, útépítési munkák során vagy akár faanyagok erdőből való kiszállításakor.
Az I-See felhőalapú térképadatokkal dolgozik
Az I-Shift kiegészíthető egy különálló rendszerrel, az I-See-vel, ami elemzi az útvonal domborzati viszonyait, és az ebből származó információkat arra használja fel, hogy a járművet mindig abban a fokozatban tartsa, ahol az üzemanyag fogyasztás a legkedvezőbb. A 2017-ben frissített I-See segítségével egyenletesebb az átlagsebesség, hiszen a rendszer a felhőalapú térképadatok alapján előre ismeri az útvonal domborzati jellemzőit, és azokhoz alkalmazkodva irányítja, hogy az I-Shift mikor milyen sebességbe váltson, ezzel energiát és így üzemanyagot spórolva.
I-Shift Irányváltás funkcióval
A Volvo Trucks új tehergépjármű sorozatának 2020-as bevezetésekor mutatták be a legújabb fejlesztést, az irányváltás funkcióval ellátott I-Shift-et. Ennek az újdonságnak köszönhetően a teherautó sofőrje úgy tud irányt változtatni, hogy közben nem szükséges a fékre lépnie. Ez különösen azon munkakörülmények során hasznos, amikor alacsony sebességgel kell sokat manőverezni, mint például az építőiparban, az erdészetben vagy a bányászatban.
Az új generációs Volvok az üzemanyag fogyasztás terén is tovább javultak. Az új Volvo FH például az I-Save csomaggal felszerelve akár 10%-kal is kevesebb üzemanyagot fogyaszthat*, amivel a távolsági fuvarozás szegmensben a jelenlegi legtakarékosabb modell lett.
Az innovációk sora azonban itt nem ér véget. „Az I-Shiftet tovább fejlesztjük a dízel teherautókhoz, de kiemelt szerepet fog betölteni az elektromobilitás felé vezető utunkon is. Korszerű automatizálási technológiaként az I-Shift a Volvo Csoport nagy hasznára lesz majd a teljesen automata közlekedési megoldások terén is.” – zárja mondandóját Pär Bergstrand.
*Az üzemanyag fogyasztásban megmutatkozó különbségeket az I-Save-hez szükséges dízel és AdBlue költségek alapján számolják ki:
az új generációs Volvo FH D13TC Euro 6-os Step D motorral ellátott, hosszú távra szóló üzemanyag csomaggal felszerelt modelljét hasonlítják a klasszikus Volvo FH D13 eSCR Euro 6-os Step D motorral ellátott, hosszú távú üzemanyag csomag nélküli járművel. A tényleges üzemanyag fogyasztás számos tényezőtől függ, mint például a sofőr tapasztalata, a sebességtartó automatika használata, a jármű specifikációi, a teherautó tömege, a földrajzi viszonyok és az időjárási körülmények.