Megdöbbentő, de a robogósok nagy része nem köt biztosítást a járművére
A Magyarországon üzemelő mintegy 600 ezer robogónak csak a 15-20 százaléka után fizetik rendszeresen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjat.
Egészen megdöbbentő adatot hozott nyilvánosságra a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ), ugyanis a becslésük szerint megközelítőleg félmillió robogótulajdonos nem fizet felelősségbiztosítást a gépjárműve után. Sőt, a tulajdonosok egy része valószínűleg nem is tudja, hogy a biztosítási kötelezettség nemcsak a rendszámmal ellátott járművekre, hanem valamennyi, a közúti forgalomban részt vevő segédmotoros kerékpárra kiterjed.
Magyarországon a segédmotoros kerékpároknál rendszám híján alvázszámra kötnek kötelezőt a biztosítók Fotó: freepik.com
A biztosítás hiányában – és ezt nem árt megjegyezni – egy baleset esetén a károkozónak a saját zsebből kell megtérítenie a keletkezett kárt. Ez pedig nem csekély összeg, ugyanis a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbb kiadott biztosítási statisztikái szerint a 12kW alatti teljesítménykategóriában 420 ezer, míg a 13-35kW közötti kategóriában 463 ezer forint volt a motoros balesetek során kifizetett átlagos kártérítés.
Ugyanakkor az is tény, hogy a robogók kártörténetét nem tartják nyilván, így a fizetendő díjat bonus-malus besorolás sem befolyásolja. Magyarországon a segédmotoros kerékpároknál rendszám híján alvázszámra kötnek kötelezőt a biztosítók, ilyenkor a biztosítás meglétét a járműre kiragasztott matrica igazolja.
A tulajdonosok egy része valószínűleg nem is tudja, hogy a biztosítási kötelezettség nemcsak a rendszámmal ellátott járművekre terjed ki Fotó: freepik.com
Nem árt tudni azt sem, hogy a díjfizetést eddig elmulasztó robogósoknak biztosításkötéskor a korábbi mulasztásuk miatt nem kell retorziótól tartaniuk, mert ellentétben a gépjárművekkel, esetükben nincs fedezetlenségi díj, amit visszamenőleg ki kellene fizetniük.
10perc