Seat Tarraco e-HYBRID
márka elektrifikációs programjának következő eleme megérkezett az európai piacokra
A SEAT Tarraco már eddig is vonzó ajánlat volt szegmensében, a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás elérhetővé tétele pedig tovább erősíti a nagyméretű SUV piacon elfoglalt pozícióját, még kiegyensúlyozottabb megközelítést képviselve a dinamizmus és a hatékonyság között.
„A SEAT Tarraco e-HYBRID modellpalettánk fontos modellje, mivel ez a második hálózatról tölthető (plug-in) jármű a SEAT márka kínálatában.” – nyilatkozta Wayne Griffiths, a SEAT és a CUPRA elnöke. „A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid technológia bevezetésével a Tarraco kínálatában a SEAT egy még hatékonyabb modellt kínál, a célunk pedig az, hogy az idei évben kiszállított Tarraco modellek 25 százalékát a hálózatról tölthető változat tegye ki.”
A SEAT központjában, Martorellben tervezett és fejlesztett SEAT Tarraco e-HYBRID modellt Wolfsburgban gyártják. Az ötüléses kivitelben, elsőkerék hajtással készülő hálózatról tölthető (plug-in) hibrid Tarraco európai kiszállításai ebben a hónapban indulnak.
Erőátvitel és futómű
„A SEAT törekvésére, amely a járműkínálat elektrifikációját célozza meg, kitűnő példa a belsőégésű motor és az elektromos erőforrás párosítása, ami olyan járművek megalkotását eredményezi, mint a SEAT Tarraco e-HYBRID modell.” – nyilatkozta Dr. Werner Tietz, a SEAT kutatás és fejlesztés területekért felelős ügyvezető alelnöke. „Bizonyítja, hogy a fejlett hajtástechnológiák még a legnagyobb járműveket is hatékonyabbá tehetik, megőrizve ezzel jelentőségüket egy környezetvédelmi aggályokkal egyre inkább átszőtt piacon.”
A nagyméretű SUV motorházteteje alatt a legkorszerűbb, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid szívét találjuk. Az 1,4 literes, 150 LE (110 kW) teljesítményű benzines TSI erőforrás mellett egy 115 LE (85 kW) teljesítményű elektromos motor kapott helyet, ezek az elsőkerék-hajtással és a hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós DSG sebességváltóval együtt 180 kW (245 LE) teljesítményt és 400 Nm nyomatékot kínálnak.
Az elektromos energiát a rendszer egy 13 kWh kapacitású litium-ion akkumulátorban tárolja, amely az SUV modell hátsó részén, alacsonyan kapott helyet, ezzel is biztosítva a megfelelő súlyelosztást a futómű egészén.
A rendszer azonnal vált a különböző üzemmódok között, legyen szó tisztán elektromos hajtásról, a belsőégésű motor és az elektromos hajtás elegyéről vagy akár kizárólag a belsőégésű aggregát működtetéséről.
A hálózatról tölthető változat közel 49 kilométeres hatótávolságot kínál (WLTP ciklus szerint mérve) kizárólag a jármű akkumulátorában tárolt energiát használva. Tökéletes megoldás a hatékonyság növelésére vagy a szigorúbb levegőminőségi szabályozással bíró városi részeken történő autózáshoz. Az így tárolt energia akár 140 km/óra sebességig használható, amely elképesztően sokoldalú rendszert kínál a vezetőnek. Ha hosszabb útra indulunk, a SEAT Tarraco e-HYBRID az elektromos és a belsőégésű motor együttes használatával akár 730 kilométeres hatótávot kínál tankolás és újratöltés nélkül.
Amennyiben tisztán elektromos üzemmódban használjuk, a teljesítmény és annak továbbítása fokozatosan felépítve, mégis azonnal történik, így a vezető nem csupán a rendkívüli dinamikát, de az igényeire érkező villámgyors reakciót is élvezheti.
A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid technológia a vezető számára igazán átfogó irányítási lehetőségeket kínál. A SEAT Tarraco e-HYBRID mindig tisztán elektromos üzemmódban kezdi meg útját (megfelelő akkumulátor töltöttségi szint mellett). Amennyiben az akkumulátor energia kapacitása egy bizonyos szint alá csökken vagy a sebesség meghaladja a 140 km/órát, a hajtás automatikusan hibrid üzemmódra vált. Hibrid üzemmódbban a vezető dönthet úgy, hogy a töltöttséget meghatározott szinten tartja illetve egy adott szintet kiválasztva növeli vagy csökkenti azt. A SEAT Tarraco e-HYBRID a regeneratív fékezés három szintjét kínálja, amelynek beállítása az infotainment rendszeren keresztül történik.
A különböző – az infotaiment rendszer révén elérhető és testre szabható – hálózatról tölthető (plug-in) hibrid üzemmódok (elektromos mód, automata hibrid vagy maunális hibrid) mellett a SEAT Tarraco e-HYBRID két további speciális kapcsolót is kínál: ezek a e-Mode és az s-Boost gombok.
Amennyiben a tisztán elektromos módban egy bizonyos szint alá csökken az akkumlátor töltöttsége, a hajtásrendszer visszavált hibrid üzemmódra. Amint áramforrás közelébe kerülünk – és az akkumulátor töltésre szorul – a jármű első részén, a vezető oldalán található töltőcsatlakozó révén könnyen és gyorsan csatlakoztathatjuk autónkat. A feltöltés 3,6 kW-os Wallbox töltővel mindössze 3 és fél órát vesz igénybe, 2,3 kW-os töltővel pedig 5 óra alatt elérhető a teljes töltöttség.
A nagyméretű SUV futóműve elől MacPherson, hátul multilink felfüggesztést kapott, a progresszív elektromos kormányzás rendszerével együtt ez lehetővé teszi, hogy a vezető igazán megérezze a vezetés élményét. Így ha a járt utat magunk mögött is hagyjuk, az elégedettség mindenképpen garantált.
A megfelelő állásba forgatható gombbal választott vezetői profil révén – legyen az Eco, Normal, Sport vagy Egyéni beállítás – a jármű karaktere és kezelhetősége a körülményeknek és a vezető igényeinek megfelelően változtatható. Az Egyéni profil finomhangolásának köszöhetően számos lehetőség áll rendelkezésre, így a körülményektől és a vezető személyétől függetlenül a SEAT Tarraco e-HYBRID mindig a megfelelő menettulajdonságokat kínálja.
A SEAT Tarraco e-HYBRID modell agilitását a plug-in hibrid rendszer kialakítása biztosítja. Nyilvánvaló, hogy több helyet foglal el, mint a hagyományos belsőégésű motor, de elhelyezésével így a dinamizmust és a belső tér tágasságát egyaránt támogatja.
A súly egyenlően oszlik meg a jármű első és hátsó része között. A motorháztető alatt található az aggregát, a motor és a vezérlőegység, míg a jármű hátsó részében kapott helyet a lítium-ion akkumulátor és az üzemanyagtartály finoman kiegyenlítve és elosztva az SUV modell terhelését.
Amellett, hogy a SEAT Tarraco e-HYBRID minden olyan alapvető értéket magáénak tud, amellyel a márka által gyártott összes jármű rendelkezik, elképesztő hatékonysági szintet képes felmutatni.
Az elektromos motor és a belsőégésű erőforrás párosának köszönhetően a modell szénd-dioxid kibocsátása 37 és 47 g/km között van, míg a hivatalos tesztciklusokon mért fogyasztása 100 kilométerre 1,6 – 2,1 liter üzemanyagra adódik.
Ezek a számok annak fényében még elképesztőbbek, hogy a nagyméretű SUV még így is mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsít álló helyzetből 100 km/óra sebességre, legnagyobb sebessége pedig eléri a 205 km/órát.
A SEAT Tarraco e-HYBRID kitűnő példa arra, hogy az elektrifikáció technológiája számos előnnyel jár és része annak az ígéretes jövőnek, ahol mobilitási igényeink továbbra is teljesülnek, ezzel párhuzamosan azonban mégis csökken a környezetre gyakorolt hatásunk.
SEAT Tarraco e-HYBRID műszaki információk:
Belsőégésű motor 1.4 TSI 150 LE (110kW)
Hengerek/szelepek száma 4/16
Hengerűrtartalom 1 395 cm3
Furat és löket 74.5 x 80.0
Sűrítési arány 10.0
Elektromos motor 85 kW / 115 LE
Akkumulátor kapacitás 13 kWh
Maximális összteljesítmény 245 LE (180kW)
Maximális össznyomaték 400 Nm
Legnagyobb sebesség 205 km/óra
Tisztán elektromos hatótávolság 44-49km (WLTP ciklus szerint)/55-58km (NEDC ciklus szerint)
Fogyasztás (l/100 km) a WLTP ciklus alapján 1.6-2.0 litres/100km
CO2 kibocsátás (g/km) a WLTP ciklus alapján 37-46.4g/km