MGE aktuál
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2021. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról
MGE 2021. évre vonatkozó új gépjármű piaci előrejelzése
2021. előrejelzés 2020-as tényhez képest
Személygépkocsik 140 000 10%
(ezen belül nulla lokális kibocsátású gépkocsi: 4000) 30%
Kishaszon járművek 25 000 13%
Nagyhaszon járművek 4 000 18%
Motorkerékpárok 4 600 7%
Autóbuszok 700 10%
Közúti pótkocsik 2 750 25%
Az előrejelzések során abból a feltételezésből indultunk ki, hogy a pandémia, a megelőző vakcina megjelenésével további gazdasági nehézséget nem okoz és az élet fokozatosan normalizálódik.
Ennek jegyében a kereskedések és aszervizek rendes nyitvatartással dolgozhatnak, természetesen a járványügyi előírások teljes betartásával.
Új személygépjárművek és kishaszon járművek
A teljes első forgalomba helyezés adatai, valamint a 6 hónapon belüli kivonások | 2021. márciusi forgalomba helyezés piac | 2021. márciusi kivonás utáni piac | 2021. év új autó forgalomba helyezés I. negyedév | 2021. év új autó kivonás utáni pia, I. negyedév |
db | db | db | db | |
Személygépjármű | 12434 (8%) | 8990 (-6%) | 32194 (-2%) | 22497 (-16%) |
Ebből tisztán elektromos | 234 (10%) | 562 (9%) | ||
Plug-in hibrid | 392 (70%) | 1412 (141%) | ||
Kishaszon jármű | 2088 (0%) | 1751 (4%) | 5821 (3%) | 4671 (2%) |
Forrás: DataHouse Kft.
A 2021. év nehezen indult el és némi visszaesést hozott a 2020. év eleji még járvány mentes év elejéhez képest a személyautók piacán. A forgalomba helyezés összességében mintegy 6%-al alatta van a 2020-as évnek, az elmaradás hónapról hónapra csökken. Továbbra is elég magas, mintegy 30% a forgalombahelyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától), vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból.
Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dieselek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb. A full és konnektoros hibrid autók részaránya EU viszonylatban relatíve nagy, ebben a taxik számára adott kiemelten magas állami támogatás szerepe kiemelt. A piac teljes méreteihez képest volumenében még mindig alacsony ezen autók részaránya, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött, így a növekedési ütem egyelőre jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók
A használt autó behozatal továbbra is felette van az új autókénak. Az I. negyedévben 32893 db, ami 2%-al meghaladja az új személyautók forgalomba helyezését és ugyanebben az időszakban 926 db (kb. 51 %-al kevesebb mint új) kishaszon jármű jött az országba. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, akkor a használt személyautó import mintegy 55-%-al magasabb. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Egyesületünk üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár.
Tárgyhó | Kumulált | |
db | db | |
Motorkerékpár | 515 (88%) | 924 (10%) |
Nagyhaszon jár3ű | 417 (91%) | 1108 (30%) |
Autóbusz | 22 (-19%) | 78 (-65%) |
Közúti nehézpótkocsi | 314 (48%) | 821 (28%) |
A haszonjármű területen 2021 eddig jelkentős növekedést hozott, meglátjuk, hogy a következő időszakban ez milyen trendet mutat és ezt követően tudunk részletesebb elemzésbe bocsátkozni. Mivel a szállítási feladatok a járvány következtében növekednek, ez indokolja a haszonjárművek megnövekedett értékesítését.
A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében, ha lassabban is, de követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. Következtetésekre itt is csak félév tájékán tudunk vállalkozni.
Az autóbusz piacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos
szórás a jellemző, komolyabb elemzésre itt is csak több hónap után tudunk vállalkozni.
A motorkerékpár piac kulcs szava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott.