Újabb forrásból biztosítanák be az akkumulátorcella-gyártáshoz szükséges lítium fenntartható infrastruktúráját
A müncheni központú vállalatcsoport egy hozzávetőlegesen 285 millió euró összértékű beszállítói szerződéssel stabilizálja az elektromos mobilitás egyre intenzívebb térnyeréséhez elengedhetetlen nyersanyag éveken át tartó, gördülékeny ellátását.
A következő években a BMW Group magasabb fokozatba kapcsolja azon tevékenységeit, amelyek az elektromos mobilitás elterjedését serkentik. A vállalatcsoport célul tűzte ki maga elé, hogy 2030-ra az egész éves újautó-értékesítési mennyisége mintegy felét tisztán elektromos meghajtású modellek tegyék ki. Ehhez egyre több lítiumra lesz szükség, hiszen a lítium a hálózatról tölthető autók energiatároló egységeit alkotó akkumulátorcellák egyik fő nyersanyaga. A bajor prémiumgyártó ezért a napokban megkötötte második lítium-beszállításra vonatkozó szerződését: az Egyesült Államokban székelő Livent vállalattal aláírt többéves megállapodás összértéke körülbelül 285 millió euró. A Livent 2022-től közvetlenül a BMW Group akkumulátorcella-gyártó partnereinek szállítja le a sorozatgyártáshoz szükséges lítium-mennyiséget.
„A lítium az elektromos mobilitás egyik legfontosabb alapanyaga. Azáltal, hogy a napokban második lítium-beszállításra vonatkozó szerződésünket is megkötöttük, stabilizáltuk az ötödik generációs akkumulátorcella-technológia sorozatgyártásához szükséges lítium-mennyiséget. Így technológiailag, földrajzilag és geopolitikai szempontból is kevésbé függünk egyes partnereinktől” – mondta Dr. Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja.
A BMW Group 2019-ben kötötte meg első lítium-beszállításra vonatkozó szerződését Ausztráliában, ahol a vállalatcsoport a lítiumot közvetlenül a bányákból szerzi be. A Livent vállalattal aláírt szerződés most újabb helyszínnel gyarapítja a nyersanyag-kitermelő források sorát, a bajor prémiummárka új partnere ugyanis Argentína sós tavainak vizéből, innovatív eljárással nyeri ki a lítiumot. A forradalmi megoldás – amely a BMW Group által kezdeményezett, lítium-kitermelés fenntarthatóságát célzó tanulmányhoz is fontos adatokkal járult hozzá – azon túl, hogy elősegíti a fenntartható vízhasználatot, a folyamat helyi ökoszisztémákra és közösségekre gyakorolt hatásait is minimalizálja.
A BMW Group a lítiumhoz és a kobalthoz hasonló, létfontosságú nyersanyagokat közvetlenül a kitermelőktől vásárolja meg és teszi elérhetővé akkumulátorcella-gyártó partnerei számára. A müncheni központú vállalatcsoport így nem csupán az alapanyag eredetét, de kitermelési fázisait tekintve is abszolút átlátható beszállítói folyamatot hozott létre.
Fenntartható lítium-kitermelés Argentínában
Bolygónk összes lítium-tartalékának mintegy fele az Argentína, Bolívia és Chile között húzódó határvidék sós tavaiban található. Az alapanyag hagyományos kitermelési folyamata szerint a sós tavak alatti rétegekben található sós réteget előbb kiszivattyúzzák, majd sekély medencékben elpárologtatják.
A Livent észak-argentínai lítium-kitermelő innovációja ezzel szemben nem elpárologtatja, hanem közvetlenül az élőhelybe juttatja vissza a korábban kiszivattyúzott sós réteg nagy részét, amellyel segít megőrizni a sós réteg és a talajvíz természetes egyensúlyát, a környezetbe pedig sem oldószerek, sem más vegyszerek nem kerülnek. A Livent szabadalmaztatta fenntartható lítium-kitermelő módszerét, amellyel minimalizálja a folyamat ökoszisztémákra gyakorolt hatását, azáltal pedig, hogy a sós réteg elpárologtatásának megelőzésével nagyméretű sekély medencékre sincs szükség, sokkal kevesebb helyet is igényel. A vállalat helyi oktatási programokban és infrastruktúra-megoldások kidolgozásában is részt vesz.
Lítiumvíz-tanulmányozás egy alaszkai és egy massachusettsi egyetemmel közreműködve
2020 vége óta a BMW Group és a BASF a University of Alaska Anchorage és a University of Massachusetts Amherst egyetemekkel együttműködve veti alá tudományos elemzéseknek a dél-amerikai lítium-kitermelési eljárások során használt vizeket, hogy a kitermelési folyamatok helyi vízforrásokra és környező ökoszisztémákra gyakorolt hatásait vizsgálják. Az együttműködés célja, hogy tudományos szempontból segítsen megérteni a friss víz és a lítiumot tartalmazó sós rétegek közötti kapcsolatot, az eltérő lítium-kitermelő technológiákat kiértékelve pedig megalapozza a hosszú távon fenntartható megoldások elterjedését. A résztvevő partnerek számos vállalathoz és ipari szereplőhöz fogják eljuttatni az elkészült tanulmányt, hogy tudományos alapokra helyezett információkkal segítsék őket döntéshez és így népszerűsítsék Latin-Amerika fenntartható lítium-kitermelési lehetőségeit. A tanulmány eredményeinek publikálása 2022 első negyedévében várható.
Együttműködés a lítium-kitermelés szigorú szabványai mentén
2020 elején a BMW Group a világ első autógyártó vállalataként csatlakozott a globális IRMA (Initiative for Responsible Mining Assurance) kezdeményezéshez, amely a nyersanyagok felelős kitermelésének irányelveit dolgozta ki és ezen folyamatok szigorú környezetvédelmi, illetve társadalmi előírásait is meghatározta. A BMW Group célul tűzte ki maga elé, hogy a jövőben IRMA-jóváhagyással bíró nyersanyag-kitermelő beszállítókkal dolgozzon együtt, ajánlására pedig már a Livent is jelezte elköteleződését a kezdeményezés iránt. Az Egyesült Államokban székelő vállalat megfelelését most egy független harmadik fél vizsgálja át. A Livent a világ egyik első lítium-kitermelő vállalataként adta be csatlakozási kérelmét, egyúttal az első olyan lítium-kitermelő vállalatként, amely Argentínában is jelen van.
A BMW Group felgyorsítja az elektromos mobilitás elterjedését
2023 végére körülbelül egy tucatnyi tisztán elektromos meghajtású BMW és MINI modell gurul majd a világ útjain. Mostantól 2025-ig a vállalatcsoport átlagosan körülbelül 50 százalékkal kívánja növelni évről évre zéró emissziójú új autói egész éves értékesítési mennyiségét – ezzel mintegy tízszeresére növelve a 2020-ban eladott tisztán elektromos meghajtású modellek számát. 2025 végéig így a BMW Group hozzávetőlegesen kétmillió darab új, tisztán elektromos meghajtású autót ad át ügyfeleinek.
A BMW Group az aktuális piaci előrejelzésekre alapozva úgy tervezi, hogy 2030-ban már a tisztán elektromos meghajtású modellek fogják kitenni egész éves újautó-értékesítési mennyisége minimum 50 százalékát. Ekkorra már egyetlen olyan szegmens sem lesz, amelyben a vállalatcsoport ne kínálna ügyfeleinek legalább egy zéró emissziójú modellt. A BMW Group ugyanakkor a tisztán elektromos meghajtású autók iránt mutatkozó kereslet ugrásszerű növekedésére is felkészült és képes lesz a hálózatról tölthető modellek ennél nagyobb arányú sorozatgyártására is. Összességében, a következő tíz évben a BMW Group mintegy tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású új autót fog kigurítani a világ útjaira.