Ez történt áprilisban
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2021. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról
MGE 2021. évre vonatkozó új gépjármű piaci előrejelzése
2021. előrejelzés 2020-as tényhez képest
Személygépkocsik 140 000 10%
(ezen belül nulla lokális kibocsátású gépkocsi: 4000) 30%
Kishaszon járművek 25 000 13%
Nagyhaszon járművek 4 000 18%
Motorkerékpárok 4 600 7%
Autóbuszok 700 10%
Közúti pótkocsik 2 750 25%
Az előrejelzések során abból a feltételezésből indultunk ki, hogy a pandémia, a megelőző vakcina megjelenésével további gazdasági nehézséget nem okoz és az élet fokozatosan normalizálódik.
Új személygépjárművek és kishaszon járművek
A teljes első forgalomba helyezés adatai, valamint a 6 hónapon belüli kivonások | 2021. áprilisi forgalomba helyezés piac | 2021. áprilisi kivonás utáni piac | 2021. év autó forgalomba helyezés január-április | 2021. év új autó kivonás utáni piac, január-április |
db | db | db | db | |
Személygépjármű | 10521 (70%) | 7988 (57%) | 42714 (10%) | 29911 (-6%) |
Ebből tisztán elektromos | 234 (70%) | 796 (22%) | ||
Plug-in hibrid | 350 (250%) | 1268 (116%) | ||
Kishaszon jármű | 2270 (61%) | 1751 (67%) | 8089 (15%) | 6372 (13%) |
Forrás: DataHouse Kft.
A 2021. év nehezen indult és némi visszaesést hozott a 2020. év eleji még járvány mentes év eleji időszakhoz képest a személyautók piacán. A forgalomba helyezés összességében mintegy 6%-al alatta van a 2020-as évnek, az elmaradás hónapról hónapra csökken. Továbbra is elég magas, mintegy 30% a forgalombahelyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel (itt nehéz lenne eltekinteni a Covid hatásától), vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból. Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem kor, sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból.
Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dieselek kárára, ami a széndioxid kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb. A nulla lokális kibocsátású személyautók piaca a teljes személyautó piachoz képest volumenében még mindig nagyon alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött, így a növekedési ütem jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók. Állami támogatás nélkül ez a piac a magas árak miatt nehezen mozdul, jelenleg jelentősen (mintegy 40%-al) elmarad az igen óvatos időarányos előrejelzéstől. Jelenleg a tiszta elektromos és plug-in hibrid autók összesen a piac 5%-át képviselik, ezen belül a tiszta elektromos autók 2%-ot. Az eddigi és a várható állami támogatás ez utóbbiakra vonatkozott.
Az áprilisi hatalmas százalékos ugrás annak köszönhető, hogy 2020. áprilisában (és májusban is) a piac kb. 50% visszaesést mutatott, így e hónapok értékesítési adatait önmagában nem érdemes elemezni, inkább az időarányos adatok a reálisak.
Az áprilisi és majd a várható májusi jelentős piaci eltérések miatt 2021. április és május hónapokban havi értékelést is kiadunk a negyedéves elemzés kiegészítéseképpen.
A használt autó behozatal továbbra is felette van az új autókénak. Az első négy hónapban 40727 db, ami 10%-al alatta marad az új személyautók első forgalomba helyezésének és ugyanebben az időszakban 3935 db (kb. 55 %-al kevesebb mint új) kishaszon jármű jött az országba. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, és feltételezzük, hogy az import használt autók az országban maradnak, akkor a használt személyautó import mintegy 36-%-al magasabb, a kishaszonjárművek esetében a használt behozatal 38%-al alatta marad az új kishaszonjármű piacnak. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozására első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Úgy tűnik, hogy ez a szabályozás valamelyest fékezi a használt autó importot, de nem azzal a hatékonysággal, amely a környezet védelme szempontjából kívánatos lenne. Egyesületünk üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár. Itt jegyezzük meg, hogy a 2008-as válság előtti időszakban a használt autó import jelentősen alatta maradt az új autó importnak, így akkor a magyar autópark életkora 11 év alatt volt. Mára ez a 15 évet közelíti és igen rossz összetételben, ami a károsanyag kibocsátást illeti.
Tárgyhó | Kumulált | |
db | db | |
Motorkerékpár | 550 (32%) | 1474 (17%) |
Nagyhaszonjármű | 445 (191%) | 1553 (54%) |
Autóbusz | 8 (-77%) | 86 (-67%) |
Közúti nehézpótkocsi | 274 (497%) | 1099 (41%) |
A kishaszonjármű területen 2021 eddig jelentős növekedést hozott, meglátjuk, hogy a következő időszakban ez milyen trendet mutat és ezt követően tudunk részletesebb elemzésbe bocsátkozni. Mivel a városi rövidtávú szállítási feladatok a járvány következtében növekednek, ez indokolja a kishaszonjárművek megnövekedett értékesítését.
A nagyhaszon jármű és közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében jelentős növekedést látunk. Április végére mindkét kategóriában az értékesítés elérte az egész évre tervezett volumen 40%-át, ami a megnövekedett fuvarozási igényeknek és a gépjárművek ütemes cseréjének köszönhető.
Az autóbusz piacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos
szórás a jellemző, komolyabb elemzésnek itt csak több hónap után van értelme. Az
autóbuszpark igen idős, fokozatos cseréje indokolt, erre vonatkozóan hallottunk fejlesztési
elképzelésekről, azonban a piacon ezek még nem látszanak.
A motorkerékpár piac kulcs szava 2020-ban a növekedés volt és ez 2021-ben is folytatódott, bár időarányosan egyelőre az előrejelzés alatt marad. Mivel ez a jármű jelentősen szezon érzékeny, úgy gondoljuk, hogy a tavaszi, nyári és őszi hónapokban az eladások növekedni fognak.