A praktikus modellek felé tart a használtpiac
Április végéig 42 714 új személyautót és 8 089 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba hazánkban. Az első négy hónapban ugyanakkor 40 727 külföldről származó használt személyautó, valamint 3 935 kishaszonjármű kapott magyar rendszámot.
Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója elmondta, hogy továbbra is erős a használtautók iránti kereslet: a piac egy évtizede folyamatosan bővül, és csak a világjárvány tudta megállítani ezt a tendenciát a tavalyi évben.
A használtpiacon az átírások száma mindössze 4 százalékkal marad el a tavalyi azonos időszak számaitól, ám az is látható, hogy a vásárlók érdeklődése a kisebb modellek irányába tolódik.
Továbbra is az Opel Astra, a Suzuki Swift és a Ford Focus áll az élen, de a negyedik és ötödik helyen lévő Volkswagenek helyet cseréltek, így a Golf a negyedik helyre emelkedve megelőzte a Passatot. Érdekes az is, hogy a hatodik helyre feljött Opel Corsa maga mögé utasította a hármas BMW-t, utánuk pedig a Škoda Octavia és a Volkswagen Polo következik.
Vége a „nem baj, ha öreg, csak nagy legyen” időknek
Az emberek egyre tudatosabban választanak autót. Kisebb és olcsóbb autókat vesznek, pontosabban: egy adott összegért inkább kisebb és olcsóbb, de sokkal fiatalabb autókat keresnek – magyarázza Frank György, aki úgy látja, vége annak az időnek, amikor leginkább nagy, felső-közép kategóriás prémium modelleket hoztak be a használtkocsi importőrök. Elmúlt az egykor tekintélyesnek számító, olcsón megvehető 10-12 éves autók varázsa. Az importban is előtérbe kerültek az alsó-középkategóriás modellek, a kisebb családi autók, ami a vásárlók tudatosságát mutatja.
Nyilván sokan megjárták a nagy és koros kocsikkal, mert rájöttek, sokba kerül a műszaki állapot fenntartása, vagyis drága a javítás.
A kulcsszó az értéktartás
Nagyon nagy az érdeklődés a hazai, ismert előéletű autók iránt, hiszen ezek értéktartása a legjobb. Mert, ha követhető az autó szervizmúltja, a vevő láthatja, milyen karbantartást kapott, és ebből következtetéseket lehet levonni a jövőre nézve.
Az értéktartás a webes hirdetéseket végignézve is jól látható. Például az importált négyéves Volkswagen Passatokat már meg lehet kapni négymillió forint alatt is, míg az itthon rendszeresen szervizelt modellek legalább 15 százalékkal magasabb áron indulnak. Mégpedig azért, mert egy igazoltan márkaszervizbe hordott kocsi esetén a kilométeróra visszapörgetése kizárható. Ráadásul bizonyos meghibásodások javítási költségének egy részét a gyár méltányossági alapon átvállalhatja – akár még a garanciaidőn túl, 6-8 éves korig is –, de csak akkor, ha a szervizmúlt makulátlan.
Kincset ér a szervizszámla
A számlák megléte komoly értéknövelő tényező, és nagyon nem mindegy, hogy mennyiért tudjuk eladni a kocsit, ha eljön az ideje. Ezért érdemes megőrizni a szervizszámlákat, különösen, mert emelkednek az árak az autópiacon.
Az autók drágulása 2019-ben kezdődött, amikor az új károsanyag-kibocsátási normarendszer, a WLTP, valamint a közlekedésbiztonsági előírások miatt többletfelszereléseket kellett beépíteni az új modellekbe, tehát megnőtt a gyártási költség. Az elmúlt év márciusában pedig, amikor a forint leértékelődött, az új és a használt modellek ára egyaránt nagyjából 10 százalékkal emelkedett. Mindezek együttesen az új autók árát nagyjából 20 százalékkal emelték két év alatt, és természetesen felfelé húzza a használt autók árát is.
dasblog