Európában is kezdetét veszi az „RC30 Forever” alkatrészprogram
- Az „RC30 Forever” névre keresztelt alkatrészprogram 2020-ban indult útjára Japánban, most pedig – a keresletre tekintettel – Európában is meghirdette a Honda
- Nagyjából 150 eredeti alkatrész válik elérhetővé a legendás RC30-hoz a Honda-márkakereskedőkön keresztül
- Az alkatrészeket vadonatúj öntőformákban készítik
- Az újra megvásárolható alkatrészek listáját azt követően állították össze a Honda szakemberei, hogy egyeztettek a japán és európai tulajdonosi klubokkal
- A VFR750R ikonikus, RC30 típuskóddal jelölt változata 1987-ben látott napvilágot, és minden szempontból megfelelt a Superbike-világbajnokság homologizációra vonatkozó szabályainak
A Japánban elért sikerek után Európában is meghirdette különleges alkatrész-értékesíti programját a Honda. Az „RC30 Forever” névre keresztelt akció keretein belül olyan részegységeket gyártanak majd újra, melyekre az RC30-tulajdonosoknak – a japán és európai klubok képviselői szerint – a legnagyobb szüksége van ahhoz, hogy ezeket a különleges motorokat a lehető legjobb, közúti használatra is alkalmas állapotban tartsák. A gyártó arra törekedett, hogy típus elkötelezett rajongói továbbra is biztonságosan és magabiztosan motorozhassanak.
A kezdeményezésnek köszönhetően nagyjából 150 gyári minőségű, eredeti alkatrész válik ismét elérhetővé az ikonikus versenymotorhoz, többek között az erőforráshoz, a futóműhöz, az elektronikai rendszerhez és az idomzathoz is kínál cseredarabokat a japán iparóriás. Hogy pontosan miket, természetesen nem a véletlen határozta meg. A listát a tulajdonosok, valamint a Honda gyártásért és fejlesztésért felelős munkatársainak ajánlásait figyelembe véve állították össze.
Az összetevők várhatóan 2021 májusától a Honda-márkakereskedésekben válnak elérhetővé az európai piacon.
A „RC30 Forever” program háttere
Az „RC30 Forever” projekt kezdő lépéseként archív anyagaihoz volt kénytelen nyúlni a márka, ugyanis egyetlen eredeti, gyártást megelőző famodell sem maradt fenn, sőt az egykori öntőformákat sem őrizte meg a Honda. Egyértelmű volt, hogy kiindulási pontként az eredeti, kézzel rajzolt, kétdimenziós, „drótvázas” ábrák szolgálhatnak, hiszen anno ezek alapján készültek a modellek és az öntőformák is. Szemben a modern, háromdimenziós, digitális modellekkel, illetve tervrajzokkal, ezek a vázlatok sokkal kevesebb információt hordoznak, tehát az alkatrészek újra gyártásának előkészítése is igen nehéz feladat volt.
Bárhogy is, először digitalizálták, majd életnagyságúra nagyították a terveket, ezt követően pedig összevetették a tulajdonosok eredeti alkatrészeivel, hogy ellenőrizzék pontosságukat. A rendkívül precíz és lelkiismeretes munka dacára nem minden információ állt rendelkezésre, ezért a Honda bevonta a fejlesztésbe egykori, ma már hatvanas éveiben járó munkatársait, hogy közösen idézzék fel a gyártási folyamatot. A végtelenül tapasztalt, nagy tudású csapat éppoly lelkesen vágott neki a feladat megoldásának, mint anno, s ahogy az várható volt, kiváló minőségben készítette el az új famodelleket és öntőformákat.
Hála a számítógépes terveknek, a fennmaradt, eredeti alkatrészeknek és a Honda család elkötelezettségének, a sok-sok bizonytalan tényező ellenére is sikerült elsőrangú alkatrészeket előállítani, ennek volt köszönhető az „RC30 Forever” program elképesztő, Japánban aratott sikere is.
A VFR750R (RC30)
A legendás RC30 a Tokiói Motor Show-n mutatkozott be 1987-ben, majd 1988-ban érkezett meg az európai piacra. Ez a korlátozott darabszámú, mindössze 5000 példányban gyártott versenymotor mindenben megfelelt az akkor indított World Superbike Championship előírásainak, nem utolsó sorban páratlanul fejlettnek számított a maga korában.
Különleges mivoltáról árulkodik, hogy kézzel szerelték össze a Honda hamamatsui gyáregységében, folyadékhűtésű, 748 cm3-s, 90˚-os hengerszögű, V4-es erőforrása pedig a legmodernebb műszaki megoldásokat sorakoztatta fel. A Honda fejlesztőcsapata olyan különleges anyagokat használt fel, mint a szénszál, a Kevlar (ti. aramid) vagy a magnézium, a nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval és versenyváltóval társított erőforrásban pedig titán hajtórudak jártak fel s alá. A gyorskioldó rendszerrel rögzített, pillanatok alatt leszerelhető kerekek, illetve fékek minden paraméterében állítható futóműhöz kapcsolódtak, melynek fontos eleme volt a Pro-Arm névre keresztelt, egykaros hátsó „lengővilla”, ami még könnyebbé tette a kerékcseréket.
Az RC30 azonnal beírta magát a történelemkönyvekbe, hiszen Fred Merkel 1988-ban és 1989-ben egyaránt megszerezte a Superbike-világbajnokság trófeáját. Diadalmenete később is folytatódott, egyebek mellett Joey Dunlop, Carl Fogarty, Steve Hislop és Philip McCallen is számtalan nemzetközi versenyen győzedelmeskedett.