BMW iX (2.)
Adaptív és egyénileg szabályzott fékenergia-visszatáplálás
A BMW iX hajtásláncának hatékonyságát és tisztán elektromos hatótávolságát adaptív fékenergia-visszatáplálás fokozza. Az intelligens hajtáslánc-vezérlés lehetővé teszi, hogy egyenesfutás és intenzív fékezés esetén a fékenergia-visszatáplálás erőssége az adott vezetési szituáció szerinti legoptimálisabb legyen, amelyhez a technológia folyamatosan elemzi és értékeli a navigációs rendszer, illetve a fedélzeti vezetést támogató rendszerek adatait. Kereszteződéshez közelítve például a fékenergia-visszatáplálás erőssége nagyobb, hogy a technológia az intenzív fékezés során felszabaduló összes energiát visszatáplálhassa a nagyfeszültségű akkumulátorba. Egyenes úton ugyanakkor bekapcsol az autó „vitorlázó” funkciója, amely azt jelenti, hogy a kereken szabadon futnak és amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a hajtáslánc lekapcsolja a fékenergia-visszatermelést.
Az automataváltó előválasztó karját D állásba kapcsolva alapbeállításként aktiválódik az adaptív fékenergia-visszatáplálás. A BMW iDrive fedélzeti operációs rendszer menürendszerében a bajor prémiummárka ügyfele azonban saját preferenciái szerint, minden vezetési szituációban egyénileg szabályozhatja a fékenergia-visszatáplálás erősségét: magas, közepes és alacsony erősségű fékenergia-visszatáplálás választható. Az automataváltó előválasztó karját B állásba kapcsolva automatikusan aktiválódik a legerősebb fékenergia-visszatáplálás, amely egypedálos vezetést tesz lehetővé. A fékenergia-visszatáplálás energiafolyama minden vezetési szituációban a központi kijelzőn követhető figyelemmel. Az Efficiency Trainer funkció ötletes vezetési tippekkel segíti a hajtáslánc hatékonyságának növelését, a tisztán elektromos hatótávolság állapotkijelzője pedig egyértelműen mutatja az adott vezetési stílus hatását a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintjére.
Nagyfeszültségű akkumulátor a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával
Az ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia része a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával szerelt nagyfeszültségű akkumulátor is, amelynek megegyező térfogathoz rendelt nettó energiasűrűsége mintegy 40 százalékkal nagyobb, mint a 2020-as BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktban használt nagyfeszültségű akkumulátoré. A tervezőmérnökök a BMW iX xDrive50 padlólemezébe egy 105,2 kWh nettó kapacitású (bruttó 111,5 kWh), míg a BMW iX xDrive40 padlólemezébe egy 71 kWh nettó kapacitású (bruttó 76,6 kWh) nagyfeszültségű akkumulátor építettek be.
A BMW iX alapfelszereltségének része a rendkívül hatékony hőpumpával dolgozó, integrált fűtő- és hűtőrendszer, amely nem csupán az utastér, de a nagyfeszültségű akkumulátor és a hajtáslánc optimális hőmérsékletéért is felel. Az előrelátó hőkezelő rendszer arra is képes, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor működési hőmérsékletét a betervezett gyorstöltések előtt a gyors és hatékony járműtöltéshez leginkább optimális hőmérsékleten tartsa.
A BMW iX összetett járműtöltési egysége (CCU – Combined Charging Unit) rendkívül rugalmas járműtöltési lehetőségeket tesz lehetővé. A BMW iX xDrive50 modell esetében akár 200 kW töltési kapacitású DC gyorstöltés, míg a BMW iX xDrive40 modell esetében akár 150 kW töltési kapacitású gyorstöltés is elérhető, amellyel a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje 35 perc (BMW iX xDrive50), illetve 31 perc (BMW iX xDrive40) alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthető. Sőt mi több, 10 százalékos akkumulátor-töltöttségről a BMW iX xDrive50 modell 150 kilométerre, a BMW iX xDrive40 modell pedig 95 kilométerre elegendő energiát képes DC gyorstöltéssel tíz perc alatt felvenni. Európában a bajor prémiumgyártó BMW Charging kártyával, az akár 11 kW töltési sebességre is képes töltőrendszerrel (Flexible Fast Charger) és a nyilvános járműtöltő oszlopokon használható töltőkábellel adja át ügyfeleinek a BMW iX modelleket. A BMW Charging által kínált speciális tarifarendszer lehetővé teszi, hogy az ügyfelek a lehető legkedvezményesebb árképzés előnyeit kihasználva töltsék fel autóik nagyfeszültségű akkumulátorait, legyen szó akár nyilvános járműtöltő oszlopokról, akár nagyteljesítményű járműtöltő állomásokról.
A BMW iDrive operációs rendszer új generációjának világpremierje
A BMW iDrive kijelző- és operációs rendszer új generációja a BMW iX modellben ünnepli világpremierjét, természetes párbeszéddé emelve az autó és a vezető közötti kapcsolatot. A technológia alapja az új BMW Operációs Rendszer 8, amelyet a BMW Ívelt Kijelző érintés-érzékeny járművezérlési megoldásai, valamint a továbbfejlesztett BMW Intelligent Personal Assistant élőbeszédre képes funkciói szerint terveztek meg a mérnökök. A BMW Ívelt Kijelző egy 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszeregységet és egy 14,9” képernyő-átmérőjű központi kijelzőt foglal egyetlen üvegfelületbe, amelynek íveltsége a vezetőt helyezi a középpontba. A digitális személyi asszisztens újabb, minden korábbinál intelligensebb funkciókra képes, kommunikáció közben pedig új grafikát jelenít meg a kijelzőn.
Az új My Modes üzemmódok tovább bővítik a járműbeállítási lehetőségek tárházát, a vezető személyes preferenciái szerint összeállított felhasználói élményt éltetve. A távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade), valamint az utólagosan is megvásárolható és online feltelepíthető járműfunkciók gondoskodnak arról, hogy a BMW iX fedélzeti operációs rendszere minden pillanatban naprakész legyen. A navigációs rendszer alapja a felhőalapú BMW Maps alkalmazás, a gyors és pontos útvonaltervezést, illetve a helyes útirány megtalálását pedig a kiterjesztett valóságot kínáló Augmented Reality Video funkció segíti. A BMW iX iránymutató karakterét az 5G mobiltechnológia alkalmazása és a személyes eSIM adatok járműbe integrálhatósága erősíti tovább.