A Volvo Concept Recharge a cég tisztán erlektromos jövőképének az előfutára
A Volvo Cars megítélése szerint a villamosítás többet jelent a hajtáslánc módosításánál. A villamosítás paradigma-váltást hoz az autók tervezésében, a Volvo Concept Recharge pedig ezeknek az új generációs, tisztán elektromos Volvo modelleknek az előfutára.
A skandináv formatervezés hagyományaihoz híven a Concept Recharge a ´kevesebbet, jobban´ filozófiáját követi. A belső égésű motorral járó, összetett mechanikus szerkezet eltávolítása például lehetővé tette a modell arányainak tökéletesítését: egyszerre nőhetett meg a belső helykínálat és javulhatott a közegellenállás. Az eredmény egy olyan autó, amely minden téren jobban támogatja a fenntartható családi életvitelt.
A Volvo első generációs elektromos járművei ugyanarra a padlólemezre épülnek, mint belső égésű motorral szerelt társaik. Így ezeknél a belső égésű hajtáslánc és az akkumulátorcsomag helyigényére egyaránt gondolva kellett kialakítani a modellek arányait és a belső teret.
Az új generációs, tisztán elektromos Volvo modellek – amelyek első képviselője egy vadonatúj, tisztán elektromos platformra épülő szabadidőjármű lesz – ezzel szemben teljesen sík padlót kapnak majd, ahogy a most bemutatott Concept Recharge tanulmányautó is.
A tervezők eltávolították a belső égésű motort, az akkumulátorcsomagot pedig a sík padló alatt helyezték el. Ez a kettős változás lehetővé tette, hogy megnyújtsák a tengelytávot, és nagyobb kerekeket szereljenek az autóra. Az eredmény: rövidebb túlnyúlások, valamint sokkal tágasabb belső tér, amelyben az első ülések közötti, nagyméretű tárolóhely is elfért.
A Concept Recharge tervezői a fent felsorolt módosítások nyomán áthelyezték a tanulmányautó üléseit, optimalizálták a tető profilját, valamint mélyebbre húzták az autó gépházfedelét. Eközben megtartották azt a magas kitekintési pozíciót, amelyet oly nagyra értékelnek a Volvo szabadidőjárművek (XC40, XC60 és XC90) vezetői. Ezek a módosítások ugyanakkor a tradicionális szabadidőjárműveknél áramvonalasabb kialakítást tettek lehetővé, ami javítja a hatásfokot, ezáltal növeli a hatótávolságot.
A tanulmányautón mutatkozik be a Volvo új formanyelve. A ´kevesebbet, jobban´ tematikáját folytatva a tervezők minden felesleges komponenst eltávolítottak; a fennmaradó elemeket viszont rendkívül pontos kivitelezés és precíz illesztés jellemzi.
A hagyományos hűtőmaszkot egy pajzsszerű felület váltotta ki, amelyhez a Volvo ´Thor pörölye´ lámpatest-kialakításának újszerű értelmezése társul. A lámpatestek a legújabb nagyfelbontású világítástechnológiát alkalmazó, letisztult grafikai megjelenítést alkalmazták: a szerkezet éjjel felnyílva teszi láthatóvá az elsődleges fényforrásokat.
A jellegzetes, függőleges hátsó lámpatestek szorosan kapcsolódnak a márka erőteljes formai hagyatékához, ugyanakkor olyan szárnyakkal egészítették ki azokat, melyek nagy sebességű haladáskor kitárulva még kedvezőbb aerodinamikát eredményeznek.
„A Concept Recharge tanulmányautó a leendő tisztán elektromos Volvo gépkocsik kiáltványa, egy ténylegesen újszerű gépkocsi.” – mondta Robin Page vezető formatervező. „Olyan új, modern arányokat vonultat fel, amelyek egyben praktikusabb és sokoldalúbb használati értéket is eredményeznek, demonstrálva, hogy milyen formai megoldásokat tehet lehetővé az új technológia.”
A Concept Recharge belső terében is a Volvo vadonatúj formanyelve érvényesül. A sík padló több helyet és kedvezőbb üléshelyzetet tesz lehetővé az autó összes utasa számára.
A megújult, tökéletesített felhasználói élményről az új generációs, online infotainment rendszer központi eleme: a nagyméretű, 15 colos, portré formátumú érintőképernyő gondoskodik. A logikusan, ösztönösen kezelhető technológia örömteli, békés felhasználói élményt kínál.
A legmodernebb infotainment technológia szorosan kapcsolódik a skandináv formatervezés jellegzetességeivel: a letisztult vonalakkal, valamint a fenntartható és természetes anyagok széles körű használatával.
„A Concept Recharge tanulmányautó fedélzetén mintha egy hamisítatlan skandináv nappali szobában találnánk magunkat.” – mondta Robin Page. „A belső tér a Volvo legújabb felhasználói élmény technológiáját szépséges, fenntartható, természetesen anyagokkal társítja. A belső tér minden eleme műalkotásnak hat, és önmagában, bútorként is megállná a helyét egy lakótérben. A legmodernebb technológiákat alkalmaztuk, ám a legkevésbé sem öncélúan. Minden esetben figyelembe vettük, hogy milyen előnyökkel jár az adott technológia használata.”
Végezetül a Concept Recharge a Volvo Cars középtávú biztonsági célkitűzéseit is szemlélteti. A jármű tetején a Luminar technológiai vállalat által fejlesztett és gyártott, a Volvo Cars biztonságos autonóm mobilitási technológiája szempontjából kulcsfontosságú LiDAR szenzor helyezkedik el, optimális pozícióban ahhoz, hogy adatokat gyűjtsön a gépkocsi környezetéről.
„A Concept Recharge modern, friss formában értelmezi újra a Volvo gazdag formai hagyományait, egyben átvezeti a vállalatot annak tisztán elektromos jövőjébe.” – zárta gondolatait Robin Page. „A tanulmányautó mindazt megtestesíti, amit meglátásunk szerint ügyfeleink egy tisztán elektromos Volvótól elvárnak. Nagy izgalommal várjuk, hogy ezt a filozófiát új generációs modelleinken érvényesíthessük.”