Nem ráz meg az e-autó

Június utolsó hétfőjén Németországot és Franciaország északi megyéit súlyos természeti csapás érte: hatalmas özönvíz árasztott el több települést, ahol számos elektromos autó is a víz alá került. De nem lett baj, mert az olykor hallható feltételezésekkel ellentétben, az elektromos autók nagyfeszültségű rendszerét olyan védőmegszakítókkal és széleskörű érzékelőkkel ellátott, kifinomult biztonságtechnika vezérli, és minden elektromos alkatrész olyan védelemmel rendelkezik, hogy autómosóban, esőben, de még árvíz alkalmával sem léphet fel áramütés veszélye.

A biztosítótársaságok balesetkutatókkal karöltve alapos teszteket végeznek minden új modellen, hiszen tudniuk kell, mekkora üzleti kockázatot vállalnak azok biztosításával. Nemrégiben bebizonyosodott, hogy az olyan elektromos járművek, mint például a Škoda Enyaq iV, ugyanolyan biztonságosak, akár a hagyományos hajtásrendszerű modellek.

aram_alatt_m.jpg

A számos védelmi intézkedésnek köszönhetően e járművek elektromos alkatrészei még nedves körülmények között sem fenyegetnek áramütés veszélyével, és a tűzveszély sem nagyobb az elektromos autóknál, mint a belsőégésű motorral szerelt modelleknél, főleg azért nem, mert nem visznek magukkal gyúlékony üzemanyagot. Egy ép lítiumion-akkumulátor spontán begyulladását vagy egy égő elektromos jármű berobbanását pedig műszaki szempontból csaknem lehetetlennek tartják a szakértők.

A töltési folyamat például csakis azután indulhat el, hogy az automatikus rendszerellenőrzés biztonságos csatlakozást érzékel a jármű és a töltőállomás között. Hiba esetén azonnal megszakad az akkumulátor felé folyó áram.

A Škoda Enyaq iV hajtásrendszer-akkumulátora ütközésbiztos módon az autó aljában kapott helyet, ahol hatékonyan védve van a deformációktól. Töréstesztek igazolják, hogy a korszerű elektromos járművek ugyanolyan jól teljesítenek baleset során, mint a belsőégésű motorral szerelt autók. Az Enyaq iV például éppúgy a legmagasabb, ötcsillagos minősítést szerezte meg az Euro NCAP ütközésbiztonsági referenciatesztjén, mint számos más Škoda modell.

A fedélzeti nagyfeszültségű rendszer nem jelent megnövekedett kockázatot baleset során, ugyanis ütközéskor az elektromos alkatrészek ezredmásodpercek alatt automatikusan lekapcsolódnak az akkumulátorról, így már nincsenek feszültség alatt. A vezetőt, az utasokat, a baleset további részeseit és a mentőket így nem fenyegeti áramütés veszélye. Az ütközési teszt során a jármű padlózatában jól védetten elhelyezett akkumulátorblokk a deformálódó karosszéria ellenére is sértetlen maradt.

dasblog