A Toyota a vállán viszi a magyarországi újautó-eladásokat
A kivonások utáni piacot vizsgálva megállapítható, hogy az első félév végén stabilan tartja piacvezető pozícióját a Toyota Magyarországon. A személygépkocsik mezőnyében hat, a haszonjárművek piacán négy típusával ért el dobogós helyezést a márka, ezek közül hárman vezetik szegmensük eladásait. Különösen említésre méltó a Toyota teljesítménye a könnyű haszonjárművek egyre fontosabb és nagyobb piacán.
Folytatja erősödését a hazai újautó-piac. Noha az év első hat hónapját összegezve a magánvásárlók továbbra is jelentősen kevesebb (-20,8%) új gépjárművet vásárolnak, mint egy évvel ezelőtt, a flottás eladások (+33%) ellensúlyozzák ezt a visszaesést. A Magyarországon tartósan forgalomba helyezett új gépkocsik száma 2021 hatodik hónapjában így összességében 7,1 százalékkal haladta meg a tavaly ilyenkor regisztrált adatokat, így a kivonásoktól megtisztított piac 56 ezer 485 darabos forgalmával 7,1 százalékos pluszban zárja az első félévet 2020 azonos időszakához képest.
A Toyota a tőle eddig megszokott kiegyensúlyozott teljesítményt mutatta a személyautók és a könnyű haszonjárművek piacán egyaránt. Az előbbin – 11,1 százalékos növekedéssel – 13,5 százalékra növelte piaci részesedését, így mindössze 0,2 százalékpontos elmaradással a második helyen zárta a félévet, messze megelőzve a mezőny többi tagját. A kishaszonjárművek piacán 2021 első hat hónapjának összesített teljesítménye alapján hasonló, 11,9 százalékos piaci részesedéssel bír a Toyota, ezt azonban az eladások rekord mértékű, 62,5%-os növelésével érte el. Ha a márka tartani tudja a térnyerés ütemét, hamarosan még előrébb léphet a rangsorban.
Akárhogy is, mivel jelenleg a könnyű haszonjárművek jelentik a hazai piac húzó szegmensét (a forgalomba helyezések még a magánvásárlók körében is emelkedtek), a Toyota teljesítménye meghatározó lehet a magyar piac jövője szempontjából. A jelen tekintetében mindenképpen az, hiszen az első félévben egyetlen márka sem helyezett forgalomba több személy- és kishaszonjárművet, mint a Toyota.
Magyarországi újautó-eladások első félév Top5 (total)
Helyezés | Márka | Darabszám, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | Piacrész, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest |
1. | Toyota | 7 451 | 16,8% | 13,2% | 1,1 |
2. | Suzuki | 6 467 | 95,9% | 11,4% | 5,2 |
3. | Ford | 4 917 | 9,5% | 8,7% | 0,2 |
4. | Kia | 4 315 | 66,7% | 7,6% | 2,7 |
5. | Škoda | 4 199 | -2,3% | 7,4% | -0,7 |
Magyarországi újautó-eladások első félév Top5 (személygépkocsi)
Helyezés | Márka | Darabszám, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | Piacrész, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest |
. | |||||
1. | Suzuki | 6 400 | 93,9% | 13,7% | 6,3 |
2. | Toyota | 6 299 | 11,1% | 13,5% | 0,8 |
3. | Kia | 4 315 | 66,7% | 9,2% | 3,4 |
4. | Škoda | 4 199 | -2,3% | 9,0% | -0,6 |
5. | Volkswagen | 2 981 | -21,9% | 6,4% | -2,2 |
Magyarországi újautó-eladások első félév Top5 (kishaszonjármű)
Helyezés | Márka | Darabszám, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | Piacrész, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest |
1. | Ford | 2 466 | 9,5% | 25,4% | -2,6 |
2. | Fiat | 1 196 | 53,5% | 12,3% | 2,6 |
3. | Toyota | 1 152 | 62,5% | 11,9% | 3,1 |
4. | Renault | 1 077 | 61,7% | 11,1% | 2,8 |
5. | Peugeot | 634 | 33,5% | 6,5% | 0,6 |
Az egyes kategóriákat nézve ugyanúgy tíz szegmensben lett dobogós a Toyota, mint egy hónappal ezelőtt, bontásban pedig még kedvezőbb is a kép: három első, öt második és két harmadik helyezést ért el a márka.
A Toyota Aygo a magánvásárlók körében a legnépszerűbb (38% piaci részesedés), a flottás eladásokban a második legkeresettebb (24,7%) városi miniautó. Noha pályája végén jár, és a Toyota a közelmúltban már várható utódmodelljére is tett ígéretes utalásokat, ez sem csökkenti a modell népszerűségét: míg 2021 első negyedévénél a teljes piac 22,5 százalékát tudhatta magáénak, ez mostanra 24,7 százalékra emelkedett.
Szintén aranyérmes teljesítményt mutat a Toyota Proace City Verso, amely a könnyű haszonjármű alapú családi személyautót kereső privát ügyfelek 67,3 százaléka (!), illetve a flottás vevők 31,5 százaléka számára bizonyult első számú választásnak. A Toyota harmadik kategóriagyőztes típusa – nem meglepő módon – a Toyota Hilux platós kisteherjármű. A világ legkeresettebb kompakt pickupja Magyarországon is felülmúlhatatlan: a hazai forgalomba helyezéseknél a privát vevők 48,9 százaléka, a céges vásárlók 41,7 százaléka választotta a Toyota típusát.
A szegmens | Darabszám, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | Piacrész, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | |
1. | Toyota Aygo | 353 | 46,5% | 32,7% | 7,6 |
2. | Fiat 500 | 314 | 39,6% | 29,0% | 5,6 |
3. | Kia Picanto | 158 | 61,2% | 14,6% | 4,4 |
4. | Hyundai i10 | 67 | 31,4% | 6,2% | 0,9 |
5. | Skoda Citigo | 50 | -13,8% | 4,6% | -1,4 |
CDV-PC szegmens | Darabszám, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | Piacrész, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | |
1. | Toyota Proace City Verso | 814 | 784,8% | 59,5% | 55,8 |
2. | Opel Combo Tour | 126 | -83,2% | 9,2% | -21,1 |
3. | Citroën Berlingo | 111 | -69,1% | 8,1% | -6,4 |
4. | Peugeot Rifter | 99 | -72,1% | 7,2% | -7,1 |
5. | Ford Tourneo Connect | 92 | -18,6% | 6,7% | 2,2 |
Pickup | Darabszám, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | Piacrész, 2021.01-06. | Változás 2020. 01-06-hoz képest | |
1. | Toyota Hilux | 758 | 36,6% | 43,3% | 8,9 |
2. | Ford Ranger | 639 | 5,6% | 36,5% | -1,0 |
3. | Mitsubishi L200 | 126 | -19,2% | 7,2% | -2,5 |
4. | Isuzu D-Max | 97 | 42,6% | 5,5% | 1,3 |
5. | Nissan Navara | 58 | -39,6% | 3,3% | -2,6 |
A kivonásoktól (azaz a külföldi forgalomba helyezésű, illetve a hazai forgalomból az eladást követően kivont modellektől) megtisztított rangsorban kategóriája második legnépszerűbb típusának bizonyult a Toyota Yaris (a magánvásárlók kedvenc kisautója az összesített eladásokban 25,8 százalékos piaci részesedéssel bír) és a Toyota Corolla (22,8% összesített piacrész).
Szintén a második helyet biztosította magának a Toyota három szabadidőjárműve: a Toyota C-HR (12,7%), a nagy szabadidőjárművek flottaeladásaiban élen álló Toyota RAV-4 (21,5%), valamint a nagy meglepetés, az európai piacon frissen bevezetett Toyota Highlander (18,5%). A márka két további típusa, két könnyű haszonjármű a szegmense harmadik legkeresettebb képviselőjeként zárta 2021 első félévét: a Toyota Proace a középkategóriás furgonok piacának 11,7 százalékát tudhatja magáénak, míg ugyanennek a típusnak a személyszállító verziója, a Toyota Proace Verso 14,2 százalékos részesedéssel bír a maga kategóriájában. Említést érdemel még a Toyota Camry, amely a nagyautót kereső privát ügyfelek listáján a második helyen végzett (13,8%), számos klasszikus felső-középkategóriás modellt utasítva maga mögé.
Ami a Lexus eladásait illeti, továbbra is az NX középkategóriás szabadidőjármű a prémium márka legnépszerűbb típusa, mindezt ráadásul úgy, hogy az új generációs NX-ről már minden tudnivalót leírt a sajtó, ennek ellenére a jelenlegi modell iránti érdeklődés egy szemernyit sem lankadt.
A saját szegmensében összesítésben a harmadik helyen álló Lexus NX a piac 11,9 százalékát tudhatja magáénak; a modell eladásai 81,3 százalékkal emelkedtek. Feltétlenül említést érdemel a Lexus ES nagyautó is, amely a második legnépszerűbb típus a magánvásárlók körében. A szedán az előző év azonos időszakához képest 117 százalékkal (!) növelni tudta eladásait, így most a piac 27,5% százalékát tudhatja magáénak, és csak egy hajszál választja el az első helyezéstől.
Adatok: DATAHOUSE