A Daimler Truck, a TRATON-csoport és a Volvo Group nagyteljesítményű töltőhálózat kiépítését tervezi Európában
Az együttműködési tervek egy jövőbeli közös vállalat alapjait teremtik meg, amelyet a három fél egyenlő arányban birtokol. A 2022-től tervezett működés keretében a felek együttesen mintegy 500 millió euró befektetésével legalább 1700 nagyteljesítményű, zöld energiát hasznosító töltőállomás telepítését és üzemeltetését tervezik, autópályákhoz, valamint logisztikai központokhoz és célállomásokhoz közel, a közös vállalat létesítésétől számított öt éven belül. A töltőállomások számát a vállalatok később további partnerekkel, valamint közösségi finanszírozással még tovább szeretnék bővíteni. A jövőbeli közös vállalat különálló identitással és amszterdami központtal rendelkezik majd, és alapítói teherautókkal és elektromos közlekedéssel kapcsolatban megszerezett tapasztalataira épül.
A létrejövő közös vállalat katalizátorként működik majd az Európai Unió zöld megállapodásában 2050-re kitűzött célok megvalósításában – egyrészt az ehhez szükséges infrastruktúrát biztosítva, másrészt a zöld energia felhasználását lehetővé téve. A Volvo Group, a Daimler Truck és a TRATON-csoport közös fellépése megoldást kínál az üzemeltetők nagyteljesítményű töltőhálózat iránti igényeire, elősegítve az átállást a karbonsemleges szállítmányozási megoldásokra, különösen a hosszú távú, nehéz áruszállítás területén. A hosszú távú közlekedést lehetővé tevő nagyteljesítményű töltési infrastruktúra költséghatékony, gyorsan megvalósítható lehetőséget biztosít az emissziócsökkentésre.
Martin Daum, a Daimler Truck vezetője: „Az európai teherautógyártók közös célja a klímasemlegesség elérésre 2050-ig. Ugyanakkor alapvető fontosságú, hogy a karbonsemleges teherautók mellett a megfelelő infrastruktúra is elérhető legyen. Éppen ezért a TRATON-csoporttal és a Volvo Grouppal együtt különösen izgatottak vagyunk, hogy úttörő lépést tehetünk meg az európai nagyteljesítményű töltőhálózat létrehozása felé.”
Matthias Gründler, a TRATON-csoport vezetője: „A TRATON-csoport számára egyértelmű, hogy a szállítmányozás jövője elektromos. Ennek megvalósításához azonban a nyilvánosan hozzáférhető töltőállomások számának gyors növelésére van szükség, különösen a hosszú távokon közlekedő teherautók számára. Partnereinkkel együtt szeretnénk ezt a hálózatot a lehető leggyorsabban megvalósítani. Újabb lépést teszünk a fenntartható, fosszilis üzemanyagok nélküli szállítmányozás megvalósítása felé. A következő lépésnek az EU erőteljes elkötelezettségének kell lennie a teljes körű európai töltőhálózat minél gyorsabb kiépítése érdekében.”
Martin Lundstedt, a Volvo Group elnöke és vezetője: „Megteremtjük a szükséges alapokat, amelyek révén ügyfeleink az elektromosságra való átállással velünk együtt érhetnek el áttöréseket. Erőteljes / meghatározó elektromobilitási technológiákkal rendelkezünk, és most a Daimler Truck és a TRATON-csoport együttműködése, valamint az európai környezetvédelmi törekvések révén iparági egyetértés és megfelelő politikai környezet született a fenntartható szállítmányozás megvalósításhoz.”
Egy közelmúltban született iparági tanulmány* szerint 2025-ig 15.000 nagyteljesítményű nyilvános töltőállomásra, 2030-ig pedig akár 50.000 nagyteljesítményű töltőállomásra lesz szükség. Éppen ezért a partneri együttműködés egyben felszólítás az iparág többi szereplője, a kormányok és a szabályozók felé, hogy közös munkával tegyék lehetővé a szükséges töltőhálózat gyors megvalósítását, hozzájárulva ezzel a klímacélok eléréséhez. Egyértelmű jelzésként minden érintett számára, a három vállalat által létrehozott töltőállomások elérhetőek lesznek minden haszongépjármű számára Európában, márkától függetlenül.
Ügyfélközpontú hozzáállás a szükségletek figyelembevételével
Az ügyfelek igényeit szem előtt tartva a töltőállomások különböző szolgáltatásokat kínálnak majd. Az akkumulátoros-elektromos flották üzemeltetői kihasználhatják a gyorstöltési megoldást, amely a hosszútávú szállításokat érintő kötelező 45 perces európai pihenőidőhöz igazítanak majd, valamint az éjszakai töltés lehetőségét is.
Partnerek a közös vállalatban, de versenytársak minden más területen
A Volvo Group, a Daimler Truck és a TRATON-csoport egyenlő részesedéssel rendelkezik majd a létrejövő közös vállalatban, de más területeken továbbra is versenytársak maradnak. A közös vállalat létrehozása szabályozási és más jóváhagyási feltételek függvénye. A joint venture együttműködés aláírása 2021 végén várható.
* 2021 májusában publikálta az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetsége (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles), amely magában foglalja az összes nagyobb európai teherautógyártót, így a Volvo Groupot, a Daimler Truckot és a TRATON-csoportot is.