Felújítják és villamosítják a vasútvonalat Szegedtől a röszkei határig

     Felújítják és villamosítják a vasútvonalat Szegedtől a röszkei határig – tájékoztatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szombaton az MTI-t.

    A csongrád-csanádi megyeszékhely és Szabadka között teljes hosszban megújuló vasúti összeköttetés magyarországi szakaszának munkálataira biztosított forrást a kormány. A 13,3 kilométeres Szeged-Röszke vasútvonal átépítésével és villamosításával az érintett nagyvárosok, regionális központok elérhetősége javul. A közel 41 milliárd forinttal támogatott beruházás további haszna, hogy megfelelő minőségű kerülőutat kínál majd a Budapest-Belgrád korszerűsítés miatt szükséges vágányzár idejére – közölték.


    A közlekedési infrastruktúrafejlesztések jelentős szerepet tölthetnek be Magyarország határmenti területeinek gazdasági-társadalmi fejlődésében, az egykor természetes egységet képező térségek összekapcsolásában. A kormány friss döntése szerint idén és jövőre összesen 40,9 milliárd forinttal járul hozzá a Szeged-Röszke vasúti vonalszakasz felújításához, villamosításához – írták.


    A jelenleg 60 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmas pályaszakaszon 80-120 kilométerrel járhatnak majd a vonatok. A vonalat villamosítják, vonatbefolyásoló, távvezérlő és biztosítóberendezéseket telepítenek. Röszke állomás vágányhálózatát korszerűsítik, az új megállóhelyen, Szentmihálytelken is magasperon, esőbeállók, P+R és B+R parkolók épülnek. A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A személyszállítás színvonala így érdemben javul Szeged és az észak-bácskai települések között – áll a közleményben.


    Az ITM a napokban megjelent kormányhatározat értelmében támogatási szerződést köt a MÁV-val a projekt megvalósításáról. A vasúttársaság korábban feltételes közbeszerzési eljárást folytatott le a kivitelezésre. A nyertes vállalkozóval aláírt szerződés a szükséges forrás rendelkezésre állásával hatályba lép. A tervezési és építési munkálatok várható időigénye 14 hónap, a fejlesztés így akár már jövőre befejeződhet. A megújuló vonalszakasz a vonatok számára kerülőutat biztosít a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházás miatt Szabadka és Kiskunhalas között szükségessé váló teljes kizárásos vágányzár idejére.


    „A Szeged és Hódmezővásárhely között új, átszállásmentes kapcsolatot teremtő innovatív vasútvillamos létrehozásával átfogó vasúti szolgáltatásfejlesztésbe kezdtünk a régióban. A vajdasági magyarok anyaországi kapcsolatait is szorosabbra fűző újabb beruházás e folyamat soron következő eleme. A röszkei vonal felújításával előrébb lépünk az egyébként is környezetkímélő vasút további zöldítésében. Általa 500 kilométer fölé növeljük a 2010 óta villamosított vonalak összes hosszát. A folytatásban az elsők között a Szombathely-Kőszeg, Debrecen-Balmazújváros és Balatonfüred-Tapolca szakaszokon válthatunk majd a tisztább elektromos vontatásra.” – idézték a közleményben Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt.