A BMW i Vision AMBY tanulmány
A metropoliszok első nagysebességű elektromos kerékpárjaként megtervezett BMW i Vision AMBY tanulmány képében a BMW Group a nagyvárosi mobilitás jövőképének egy lehetséges kétkerekű megoldását mutatja be. Kívülről a BMW i Vision AMBY tanulmány megszólalásig hasonlít egy elektromos kerékpárra, miközben lényegesen több lehetőséget kínál.
A BMW i Vision AMBY egyike azon öt különböző járműkoncepciónak, amelyekkel a BMW Group a Müncheni Nemzetközi Autószalon reflektorfényébe gurítja a nagyvárosok és agglomerációik személyes mobilitásával kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit. Az öt iránymutató koncepció az elektromos mobilitás, a digitalizáció és a fenntarthatóság témaköreinek együttese alatt hozza létre a két- és négykerekű mobilitás azon sokoldalú, fenntartható gondolkodásmód szerint megtervezett egységét, amely a közlekedési igények rendkívül széles tartományának maradéktalan kielégítésére hivatott.
A BMW i Vision AMBY és a BMW Motorrad Vision AMBY tanulmányok
Az „AMBY” az adaptív mobilitás neologizmusa. A BMW i Vision AMBY és a BMW Motorrad Vision AMBY tanulmányok (lásd a BMW Motorrad Vision AMBY tanulmányról szóló különálló sajtóközleményt) más-más módon értelmezik az adaptív nagyvárosi mobilitás két keréken megvalósított alapötletét. A mérnökök mindkét járművet elektromos hajtáslánccal szerelték fel, amely a különböző úttípusokhoz alkalmazkodva háromféle sebességfokozatot kínál. A hajtáslánc kerékpárutakon maximum 25 km/órás, belvárosi útszakaszokon legfeljebb 45 km/órás, többsávos utakon és városhatáron kívül húzódó utakon pedig akár 60 km/órás utazósebesség elérését is lehetővé teszi. A nagyobb sebességekhez ugyanakkor forgalmi rendszám és megfelelő jogosítvány is szükséges. Amíg a BMW i Vision AMBY tanulmány használóinak folyamatosan tekerniük kell ahhoz, hogy kiélvezhessék az elektromos hajtáslánc rásegítését, addig a BMW Motorrad Vision AMBY tanulmány gázmarkolat / gázkar segítségével felgyorsítható, és mint ilyen, pedálok helyett motorkerékpár-stílusú lábtartókkal szerelték fel.
A felhasználó számára elérhető hajtási üzemmódokat az AMBY tanulmánnyal összekapcsolt okostelefon alkalmazása tárolja. Az üzemmódok manuálisan is aktiválhatók, miközben az aktuális tartózkodási hely és útszakasz, és az ehhez kapcsolódóan elérhető maximális sebesség felismerését geofencing technológia segít. Tekintve, hogy a tanulmányhoz hasonló, moduláris sebességkoncepcióra épített járművek használatát egyelőre semmilyen jogi intézkedés nem szabályozza, az AMBY tanulmányok másodlagos célja, hogy az ilyen jellegű jogszabályok bevezetését is szorgalmazza. A BMW Group továbbra is aktív részt kíván venni a nagyvárosi mobilitás jövőbeni kérdéseit megvitató beszélgetésekben, még akkor is, ha az elkövetkező években a metropoliszok egyre kisebb teret szánnak a motorizált járműveknek.
Dacolva a bekategorizálással
„Bármerre is nézünk, a jól megszokott kategóriák szétesését tapasztaljuk – és ez jó dolog. A jövőben az olyan besorolások, mint az »autó«, a »kerékpár« és a »motorkerékpár« nem határozhatják meg az általunk kitalált, kifejlesztett és kínált termékek jellegét” – fogalmazott Werner Haumayr, a BMW Group tanulmánytervezési részlegének alelnöke. „Ez a fajta paradigmaváltás lehetőséget teremt arra, hogy termékeinket az emberek életstílusához igazítsuk – ahogyan azt a BMW i Vision AMBY tanulmány esetében is láthatjuk. Ez a jármű a kerékpárok és a könnyű motorkerékpárok közötti űrt hivatott betölteni, lehetővé téve ügyfeleink számára, hogy saját maguk döntsék el, mely utakon vagy útvonalakon szeretnének közlekedni a városban. A jármű minden tekintetben rugalmasan használható, a pedálok tekerése pedig segít megőrizni a fittséget. Az üzemmódok és az intelligens útvonalválasztás célja, hogy a tanulmány jelentse az egyik leggyorsabb utazási lehetőséget a városokban” – tette hozzá.
A BMW Group a BMW i Vision AMBY tanulmányra a közeljövő egyik vonzó nagyvárosi közlekedési eszközeként tekint. A BMW i Vision AMBY a család második járműveként vagy az elektromos hajtáslánc-technológiával szerelt kétkerekűek világába való belépőként kínál rendkívül változatos felhasználási lehetőségeket. A három hajtási üzemmódhoz kapcsolódó okos technológiák révén a tanulmány rendkívüli mértékben bővíti ki a hagyományos elektromos kerékpárok felhasználási körét.
Sokkal több, mint egy elektromos kerékpár
A BMW i Vision AMBY tanulmány formanyelvét a vizuális könnyedség és az erőteljes sportosság kettőse határozza meg. A kétkerekű tanulmány minden részlete azt sugallja, hogy a technológia sokkal többre képes, mint egy hagyományos elektromos kerékpár. A vázszerkezet masszívabb, amely nagyobb szilárdságot és stabilitást garantál. A modern vázgeometria a versenykerékpárok és a sportos elektromos kerékpárok egységét idézi. A négy önálló alumíniumprofilból készült felső vázszerkezet kifejező és modern benyomást kelt – nem csupán vizuálisan, hiszen kialakításának enyhén emelkedő íve a dinamikus közlekedést is erősíti. Az alumíniumprofilok közötti hely egy hátizsáknak vagy laptoptáskának is kiváló tárolóhelyet kínál. Közvetlenül a kormány előtt található az okostelefon-integráló pad, amely mágnesek segítségével tartja biztonságos pozícióban a csatlakoztatott készüléket, miközben garantálja annak jó láthatóságát is.
Az akkumulátort a vázszerkezet közepére építették be a mérnökök. A 2 000 Wh kapacitás egyetlen feltöltéssel akár 300 kilométeres hatótávolságot is lehetővé tesz, a hajtási üzemmódtól függően. Az energiatároló egység a gyorstöltési technológiának köszönhetően mindössze három óra alatt feltölthető. A pedálok közelében elhelyezett, szintén feketére fényezett elektromos hajtáslánc csak akkor kapcsolódik be a hajtásba, ha a pedálok is forognak. Az erőátvitelt alacsony karbantartást igénylő, fogasszíj végzi, a sebességváltó pedig a hajtásláncba lett integrálva. A hátsó kereket egy kifinomult, egyoldalú lengőkar köti össze a vázzal, amely egyébként kizárólag a BMW Motorrad járműveire jellemző. Az első és hátsó, egyaránt 120 milliméteres rugóút minden városi és város körüli használatra ideális, akár 60 km/órás sebességgel. A 27,5” méretű kerekekre a szokásosnál nagyobb és szélesebb gumiabroncsok kerültek, hogy még nagyobb sebességnél is kivételes kényelmet és biztonságot nyújtsanak.
Lenyűgözően integrált részletek és könnyű szállíthatóság
A váz részeként kialakított kormányszár rendkívül fejlett, prémium minőségű benyomást kelt. A tervezők a széles kormányszárba egy vékony, vízszintes LED-fénycsíkot integráltak, amely a vázrész modern technológiáját nyomatékosítja – akárcsak a teljesen integrált fékrendszer és a vázszerkezetben húzott kábelek. A függőlegesen húzott, LED-technológiás hátsó lámpát a nyeregcsőbe integrálták a mérnökök. Alatta egy típus-specifikus kijelző mutatja az éppen aktuális hajtási üzemmódot.
Az optimális szállíthatóság érdekében a központi rögzítésű hátsó kerék könnyedén kioldható és kiemelhető. Az első villába fogott első kerék a klasszikus módon, egy csavarral távolítható el. Az eredmény egy kompakt konstrukció, miközben az akkumulátor is kivehető és külön tárolható, csökkentve a tanulmány terhelési súlyát.
Középpontban a fenntarthatóság
A jövőbe mutató tanulmány már alapkoncepcióját tekintve is számos előnnyel kecsegtet a nagyvárosi agglomerációk számára – legyen szó akár a zéró károsanyag-kibocsátásról, a fejlett és rugalmasan alkalmazható közlekedési funkcionalitásról, akár az energiahatékonyságról. A BMW i Vision AMBY tanulmány a Müncheni Nemzetközi Autószalonon világpremierjét ünneplő BMW i Vision Circular tanulmányautó gazdasági körforgást éltető üzenetét közvetíti. A kétkerekű tanulmány vázszerkezetéről könnyedén felismerhető, hogy ugyanabból az eloxált másodlagos alumíniumból készült, mint a BMW i Vision Circular tanulmányautó karosszériája. A kormány és az akkumulátor burkolatának egyes részei ráadásul „lebegő szürke polimerekből” készültek, egy olyan újrahasznosított műanyagból, amelyet a tanulmányautó lökhárítóiban is alkalmaztak. Elhasználódásuk után ezek az anyagok könnyedén visszakerülhetnek a BMW Group alapanyag-körforgásába. Fékfolyadékként repcéből kinyert olajat használtak. Sőt mi több, a BMW Group arra is ügyelt, hogy a BMW i Vision AMBY tanulmány alkatrészei helyben, Németországban készüljenek, és a szállítási távolságokat is a lehető legkisebbre minimalizálják.
A BMW Group Müncheni Nemzetközi Autószalonon bemutatott tanulmányainak fenntarthatósággal kapcsolatos üzeneteiről bővebb információkat talál a BMW Circular Lab mikro-weboldalán (www.bmw.com) és a München belvárosában felállított BMW Circular Hubban (Max-Joseph-Platz).
Az okostelefonok kulcsfontosságú szerepei
A BMW i Vision AMBY tanulmány felhasználói a csatlakoztatott okostelefon speciálisan kifejlesztett alkalmazásán keresztül készíthetik elő és aktiválhatják a járművet. Az alkalmazás így átveszi a hagyományos járműkulcsok szerepét. Az alkalmazás az okostelefonok jól ismert azonosítási funkcióit használja (például az arcfelismerést) és a BMW Group által elsőként bevezetett BMW Digital Key digitális kulcshoz hasonlóan használható. A technológia a kompatibilis Apple iPhone okostelefont digitális autókulccsá alakítja, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy biztonságosan és egyszerűen kinyissák, bezárják és beindítsák BMW modelljüket. A My BMW okosalkalmazás használatához hasonlóan, számos egyéb alapfunkció és állapot-lekérdezési lehetőség (például az aktuális és a tervezett töltöttségi szint) is elérhető. A kétkerekű tanulmány elektromosan állítható nyeregcsöve biometrikusan alkalmazkodik az alkalmazásban eltárolt profilhoz, ezeket a beállításokat pedig az előre megadott adatok – például a felhasználó magassága és lábmérete – mentén adhatják meg indulás előtt az ügyfelek. A távolról is feltelepíthető, online frissítések lehetővé teszik, hogy a felhasználók bármikor új szoftverfrissítéseket és beállításokat tölthessenek le. A tanulmány indukciós módon tölti a csatlakoztatott okostelefont a mágneses konzolon, a felhasználó látómezejének alsó felében elhelyezve. Az intelligens járműkapcsolati lehetőségek alapfunkcióként tartalmazzák a lopásvédelmet és az ingyenesen programozható indításgátlót is. A „Where is my BMW i Vision AMBY” keresési funkció pedig mindössze egy koppintásra van.
A geofencing technológia meghatározó szerepet játszik
Ahelyett, hogy a felhasználó saját maga választaná ki a haladáshoz szükséges hajtási üzemmódot, a tanulmány geofencing technológiája – a részletes HERE térképszolgáltatással együttműködve – képes a megfelelő paraméterekből automatikusan kiszámítani a lehető legoptimálisabb üzemmódot. A geofencing technológia lehetővé teszi, hogy a jármű magától felismerje az aktuális út típusát és ennek megfelelően állítsa be a megengedett maximális sebességet. A BMW i Vision AMBY tanulmány így kerékpárból könnyedén sportos elektromos kerékpárrá, vagy akár motorkerékpárhoz hasonló járművé is válhat. A manuális üzemmódválasztás természetesen mindvégig elérhető, hogy a felhasználó a különböző útvonaltípusokon maximális szabadságot élvezzen. Az intelligens technológia ugyanakkor garantálja, hogy automatizált üzemmódban az összes vonatkozó közlekedési és biztonsági szabályt betartja. Az aktuális üzemmód a típus-specifikus kijelzőn mindvégig nyomon követhető, megkönnyítve a többi közlekedő számára az aktivált/kiválasztott üzemmód felismerését.
A BMW i Vision AMBY tanulmány technológiai funkcióinak sorát színesíti még a kerékpárokra optimalizált ABS-rendszer, az automatikus távolsági fényszóró- és féklámpa-asszisztens, valamint a nappali menetfény, amelyek a biztonság növelését szolgálják. A BMW Group motorkerékpárokhoz kifejlesztett gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszere is elérhető opció. Az akár 140 méteres hatótávolságig működő biztonsági radar eközben fény- és hangjelzésekkel egyaránt képes figyelmeztetni a felhasználót (az okostelefon-alkalmazáson keresztül), ha hátulról közeledő járművet érzékel.
A BMW i Vision AMBY tanulmány teljesítményadatai
- Akkumulátor: 2 000 Wh
- Töltési idő: 3 óra (gyorstöltéssel)
- Hajtási üzemmód 1: akár 25 km/órás sebesség
- Hajtási üzemmód 2: akár 45 km/órás sebesség
- Hajtási üzemmód 3 (max): akár 60 km/órás sebesség
- Hatótávolság (hajtási üzemmód 1): 300+ km
- Hatótávolság (hajtási üzemmód 2): 180 km
- Hatótávolság (hajtási üzemmód 3): 75 km
- Tengelytávolság: 1 160 milliméter (vázméret M / L)
- Rugóút: 120 milliméter elöl és hátul
- Saját tömeg: körülbelül 30 kilogramm