Az Audi Sport most az idővel versenyez

2022. január elsején rajtol el a 44 Dakar-rali. Az Audi Sport számára ezennel az idővel vívott igazi verseny is megkezdődött.

Az Audi a nemzetközi motorsport egyik legnagobb kihívásával áll szemben, amelyre tudatosan egy egyedülálló koncepcióval készül. Az Audi RS Q e-tron modellt két, a Formula E sorozatból ismert motor-generátor egységgel (MGU) ellátott elektromos hajtásrendszerrel szerelték. Amíg a jármű mozgásban van, a nagyfeszültségű akkumulátor töltéséről egy, a DTM sorozatból ismert hatékony TFSI erőforrásból és egy másik MGU-ból álló energiaátalakító egység gondoskodik.

“Az Audi RS Q e-tron prototípusa körülbelül tizenkét hónap alatt készült el.” – nyilatkozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, aki az Audi márkánál a motorsport területért felel. Neuburg an der Donau városában 2021. június 30-án gördült le a modell a gyártószalagról, a verseny pedig éppen hat hónapra rá, 2022. január 1-jén rajtol a szaúd-arábiai Hail településről.

“Ez nagyon rövid idő ahhoz, hogy egy ilyen bonyolult projektre felkészüljünk. Nem lehet elég gyakran hangsúlyozni: az Audi RS Q e-tron technológiai szempontból a legkifinomultabb jármű, amelyet az Audi Sport valaha is versenycéllal megalkotott.”

Andreas Roos, a gyári támogatással megvalósuló motorsport tevékenységekért felelős projektvezető mindezt csak megerősíteni tudja: “A Dakar-rali még egy hagyományos hajtással rendelkező jármű számára is rendkívüli erőpróbát jelent. A mi hajtáslánc koncepciónkkal ez a kihívás sokkal komolyabbá vált. Az alváz és a futómű esetében nincs nagy különbség, viszont sokkal több olyan alkatrész van az autóban, amelyektől nem csupán azt várjuk el, hogy könnyűek legyenek, nagy teljesítményre legyenek képesek és a Dakar-rali extrém körülményei között is megbízhatóan működjenek. Emellett tökéletes összhangban és gördülékenyen kell együtt dolgozniuk.”

Egy hagyományyos hajtással rendelkező Dakar járműnek két lényeges alkatrésze van: a belsőégésű motor és a váltó. “Az Audi RS Q e-tron modellünknél egy elektromos motor kapott helyet az első tengelyen, egy elektromos motor található a hátsó tengelyen illetve fontos részét képezi a nagyfeszültségű akkumulátor illetve a másik motor-generátor blokkból és a DTM sorozatból ismert TFSI erőforrásból álló energiaátalakító egység” – nyilatkozta Roos. “Ezen alkatrészek mindegyike például saját hűtési rendszert igényel. Ez annyit jelent, hogy nem csupán egy hűtési rendszer van az autóban, hanem – az intercoolert illetve a pilóta és a navigátor légkondícionáló berendezését is beleértve – összesen hat ilyen rendszer dolgozik benne.”

Egy ilyen bonyolult jármű esetében a borítás is központi kérdés. “Minden centimétert ki kell használnunk, hogy ezek az alkatrészek helyet kapjanak az autóban.” – mondja Roos. Ez a könnyű szerelhetőség kárára történik. “Az első tengely differenciálművének cseréje jelenleg hosszú időt vesz igénybe. Ez a Dakar-ralin gyorsabban kell történjen és éppen ez az egyik kihívás, amelyen jelenleg is – komoly időnyomás alatt – dolgozunk.”

Nyilvánvalóan a Dakar-rali különleges körülményei szintén szerepet kapnak: a homok, a víz, a hőség, a hideg és a nagy szintkülönbségek. “Nagy számban használunk az autóban olyan érzékeny elektronikai eszközöket és számos elektromos alkatrészt, amelyeket a lehető leghatékonyabban védenünk kell a homokkal és a vízzel szemben.” – hangsúlyozza Roos. “Rengeteget tanultunk az eddig teljesített tesztek során és most az a célunk, hogy mindezeket a Dakar-rali előtt még időben alkalmazzuk raliautóinknál.”

A munka nagy része a szoftverek, az elektromos és elektronikus rendszerek területét érinti. “Két központi vezérlő egységünk van és közel négy kilométernyi kábelt használtunk fel a járműben, nem is számolva a nagyfeszültségű vezetékeket.” – mondja Roos. “A hajtáslánc elemei között illetve a nagyfeszültségű akkumulátorral létrejövő együttműködés rendkívül összetett. Ha ott bármi nem stimmel, az autó azonnal megáll.”

Mindeközben a Dakar-ralin résztvevő versenyautók összeszerelése megkezdődött az Audi Sport üzemében, Neuburg an der Donau városában. Mivel az Audi RS Q e-tron a hosszútávú versenyeken közúton is közlekedik, minden jármű megkapta az úthasználati jóváhagyást a hozzá tartozó egyéni engedélyekkel együtt. Decemberig egymással párhuzamosan számos feladat szerepel a fejlesztési naptárban, ilyen például az Audi klímakamrájában zajló teszt, amelynek során a Dakar-ralin várható hőmérsékleti és szintbeli különbségeket szimulálják vagy a különleges próbapadon végzett ingateszt.