Magyar Toyota-győzelem a Nürburgringen
Saját géposztályában két fiatal magyar versenyző, Molnár Bendegúz és Lengyel Ádám nyerte meg az új NLS széria legizgalmasabb és leghosszabb versenyét. A Toyota GT86-ossal versenyző fiúk győzelmét még értékesebbé teszi, hogy most először jártak a Zöld Pokolban.
A több mint ötven éves múlttal rendelkező VLN szériából kinőtt NLS (Nürburgring Langstrecken-Serie) névre hallgató sorozat a világ legnagyobb motorsport-bajnoksága. A számos géposztályban nevező csapatok együtt küldik a pályára autóikat, így átlagosan 170 versenyautó – a szériaközeli túraautóktól kezdve a GT3-as modellekig – indul a négy-hat órás futamokon. A helyszín minden esetben a világ egyik legismertebb és kétségkívül legtechnikásabb pályája, a Nürburgring Nordschleife, avagy a Zöld Pokol.
Egy szezonban kilenc futamot rendeznek. Ebből nyolc rövidebb, négyórás, az évad csúcspontját pedig a hatórás Rowe ADAC Ruhr-Pokal-Rennen jelenti, amire idén szeptember 11-én került sor. A futam különleges felkészültséget kíván minden indulótól, ami hatványozottan igaz azokra, akik sem hosszú távú versenyen, sem a Nürburgring északi nagykörén nem indultak még.
Pontosan ez volt a helyzet a Toyota Gazoo Racing Trophy két fiatal magyar versenyzőjével, Lengyel Ádámmal és Molnár Bendegúzzal, akiknek nem csak lélekben kellett ráhangolódniuk a hatórás futam megpróbáltatásaira, hanem autójukat is át kellett alakíttatniuk a versenyre: a gyári 50 literes üzemanyagtartály helyére kétszer akkora, 100 literes FIA homológ tartályt szereltek a Toyota Gazoo Racing Europe szakembereinek segítségével.
Mivel Ádám és Bendegúz soha nem versenyzett még a Nürburgringen, nemzetközi versenyzői licenszük mellett külön vizsgát kellett tenniük, amelynek birtokában részt vehetnek az itt szervezett futamokon, ez az úgynevezett Nordschleife Permit. Szintén most először indultak az NLS bajnokságban, így legszigorúbb mentoraik is elnézték volna nekik, ha első futamukat tapasztalatszerzéssel töltik.
Nem így történt: miután Bendegúz és Ádám az időmérő edzésen a rajtrács második helyére kvalifikálta magát az SP3 géposztályban, kiváló, taktikus versenyzéssel teljesítették a negyed napon át tartó futamot. A páros előbb megfutotta a kategória leggyorsabb körét (9 perc 55,948 mp), elsőként haladt át a célvonalon. Harminchárom kört tettek meg 6 óra 2 perc 29,415 másodperc alatt.
Mögöttük 2 perc 52, 196 másodperccel ért célba egy másik Toyota GT86, és a rend kedvéért a dobogó harmadik fokára is egy GT86-os páros állhatott. Ádám és Bendegúz a 140 indulóból az összesített 72. helyen zárták pályafutásuk első NLS futamát, amelyet azonban hamarosan követ a második – reményeik szerint még az idei szezonban benevezhetnek egy négyórás versenyre.
A TOYOTA GAZOO Racing Trophy egy géposztálytól független kupasorozat, amelyben a TGR Europe bármely ügyfél-versenyautójával (a Toyota GR Supra GT4, Toyota GT86 CS-Cup és Toyota GT86 CS-V3 pályaversenyautók, valamint a Toyota GT86 CS-R3 rali versenyautó) indulhatnak a résztvevő csapatok.
Mindenki a saját géposztálya szerinti európai futamokon és bajnokságokban versenyez, az itt elért eredményeikkel pedig pénzdíjakban részesülnek a TGR Trophy-ban. Az év végén minden géposztályban a legeredményesebb csapat nyeri el a kupagyőztes címet.
Molnár Bendegúz és Lengyel Ádám kategóriagyőzelmüket követően az RTL Klub Reggeli műsorában adtak nem csak interjút, de ízelítőt is az autó képességeiből. A Szabó Zsófival és Járai Mátéval folytatott beszélgetés ezen az adáslinken megtekinthető.
Toyota GT86 CS-Cup: információk és műszaki adatok
A Toyota Gazoo Racing Trophy-ban induló kétféle Toyota GT86 pálya-versenyautó közül a CS-Cup az újabb és ütőképesebb konstrukció. Az autó erősebb, nyomatékosabb és könnyebb, mint a CS-V3. Az utólag beszerelt szekvenciális váltó hatodik fokozatának áttételét módosították, rövidebb áttételt kapott.
A CS-Cup egyszerű vezethetőségét a CS-3V-től, számos egyéb megoldását viszont a CS-R3 rali versenyautótól örökölte meg, ami elsősorban a hosszú távú versenyeken elengedhetetlen tartósságot, robusztusságot javította. A Toyota GT86 CS-Cup modellt kifejezetten az NLS bajnokságban szokásos 4-6 órás távokra fejlesztették, ám alkalmas az ennél hosszabb, akár 24 órás futamokra is.
Toyota GT86 CS-Cup
Hosszúság (mm) | 4240 |
Szélesség (mm) | 1775 |
Tengelytáv (mm) | 2570 |
Menetkész tömeg (kg) | 1110 |
Tömegeloszlás (első/hátsó tengely, %) | 53/47 |
Bukókeret | hegesztett, homológ |
Merevítések | megerősített emelőpont, rugótorony-kitámasztás |
Aerodinamikai elemek | oldalsó küszöbtoldatok, hátsó légterelő |
Motor típusa | FA20 közvetlen befecskendezéses szívómotor |
Hengerek száma, elrendezése | négy, boxer |
Lökettérfogat (cm3) | 1998 |
Sűrítési viszony | 12,5:1 |
Motorteljesítmény (LE/perc) | 212/7200 |
Forgatónyomaték (Nm) | 222 |
Leszabályozási határ (1/perc) | 7600 |
Motorvezérlés | Toyota szoftver |
Kipufogórendszer | Milltek Cup + HJS FIA katalizátor |
Üzemanyagtartály (liter) | 50 |
Hajtás | hátsókerék-hajtás |
Sebességváltó | hatfokozatú kézi |
Tengelykapcsoló | Sachs, száraz egytárcsás |
Végáttétel | 4,3 |
Differenciálmű | Torsen részlegesen önzáró, hűtött |
Felfüggesztés | Bilstein |
Lengéscsillapítás | két irányban állítható |
Első futómű | állítható kerékdőlés |
Fékrendszer | Alcon, négydugattyús / Gyári, egydugattyús |
Fékdugattyúk elöl/hátul | |
Féktárcsák elöl/hátul | 330 x 30 hűtött / 286 x 10 tömör (gyári) |
Keréktárcsák | O.Z. 8J x 17 versenytárcsák |
Abroncsok elöl/hátul | Pirelli 245/620-17 |
Ülés | versenyülés, FIA homológ |
Kormánykerék | 320 mm, 3 küllős, leszerelhető |
Biztonsági övek | Takata 6 pontos |
Tűzoltó berendezés | elektronikus, FIA homológ |
Akkumulátor | könnyített motorsport akkumulátor |
Menetstabilizáló rendszer | állítható (100% / 50% / 0%) |
Blokkolásgátló rendszer | versenyspecifikációjú |
Vételár (nettó, EUR) | 45 900 (tartalmazza a TMG GT86 kupa nevezési díját) |
Opciós tartozékok | 100 literes üzemanyagtartály |
gyorscsatlakozós kormánykerék | |
vezetőhűtő rendszer | |
módosított végáttétel (többféle) | |
motorházfedél légcserenyílások | |
fűthető szélvédő | |
adatrögzítő berendezés | |
utasülés | |
kanyarstabilizátor (e/h), három fokozatban állítható | |
különböző rugók | |
hangtompító rendszer (98dB) | |
Ár: | 51.000 euro (nettó) |
Fotók: Toyota Gazoo Racing, Toyota, RTL Klub