Véletlenek nincsenek!
Nagykorúvá vált siker: tizennyolcadik éve a Toyota a világ legértékesebb autóipari márkája
Közzétette a világ száz vezető márkáját rangsoroló listáját az Interbrand piacelemző szervezet. A Toyota nem csak megőrizte elsőségét az autógyártók között, de növelni is tudta piaci értékét.
A világ legnagyobb márkatanácsadó szervezete, az Interbrand huszonkettedik alkalommal adta ki azt a Best Global Brands tanulmányt, amely mostanra mértékadóvá vált a márkaérték, a márkaépítés területén. A több mint negyven éves szakmai tapasztalattal rendelkező Interbrand összetett elemzéssel határozza meg az egyes márkák piaci értékét: értelemszerűen meghatározó a cég jelenlegi és várható pénzügyi teljesítménye, valamint versenyképessége, ugyanakkor olyan, egyébként nehezen számszerűsíthető tulajdonságok is hozzájárulnak ehhez az értékhez, mint a márka tevékenységének és arculatának nemzetközi hatásai, a fenntartható fejlődésre irányuló törekvések, a márka piaci vonzereje, az ügyfélhűség, vagy hogy a cég mennyire vonzó munkahely.
A 2020 júliusától 2021 júniusáig tartó időszakban gyűjtött adatokat kiértékelve állították össze az idei listát, amelynek ismét emelkedett az összértéke: a tavalyi 2 326 491 millió dollárról 2 667 524 millió dollárra. A Best Global Brands lista 22 éves történetében soha nem mértek még ilyen nagymértékű (+15%) emelkedést egyetlen év alatt. Míg 2020-ban átlagosan 1,3 százalékkal nőtt a listán szereplő vállalatok értéke, ez az átlag most eléri a 10%-ot. Legnagyobb mértékben a technológiai szegmens szereplői növelték értéküket, őket követik az italok, majd a sportszerek gyártói. Míg tavaly számos újonc szerepelt a rangsorban, idén egyetlen márka: a Sephora (100.) lépett be az illusztris társaságba. A divatmárka érkezésével új rekordot regisztrált a Best Global Brands lista: most először fordul elő, hogy egyetlen cégcsoport (jelen esetben az LVMH) öt márkája (Sephora, Louis Vuitton, Tiffany & Co., Hennessy és Dior) is szerepeljen a legjobb száz között.
A Top 10-es listán nincsenek új szereplők, és az erőviszonyok sem rendeződtek át. Eltérő mértékben, de mindenki növelni tudta értékét. A három legértékesebb márka tovább növelte piaci súlyát: a tavalyi 30% után idén már a teljes százas lista összértékének 33%-át teszi ez a három gigász.
A világ tíz legértékesebb vállalata, 2021
Márka | Abszolút helyezés 2021 | Abszolút helyezés 2020 | Márkaérték (mrd dollár) 2021 | Márkaérték (mrd dollár) 2020 | Márkaérték változás 2020 -> 2021 |
Apple | 1 | 1 | 408,251 | 322,999 | +26% |
Amazon | 2 | 2 | 249,249 | 200,667 | +24% |
Microsoft | 3 | 3 | 210,191 | 166,001 | +27% |
4 | 4 | 196,811 | 165,444 | +19% | |
Samsung | 5 | 5 | 74,635 | 62,289 | +20% |
Coca-Cola | 6 | 6 | 57,488 | 56,894 | +1% |
Toyota | 7 | 7 | 54,107 | 51,595 | +5% |
Mercedes-Benz | 8 | 8 | 50,866 | 49,268 | +3% |
McDonald’s | 9 | 9 | 45,865 | 42,816 | +7% |
Disney | 10 | 10 | 44,183 | 40,773 | +8% |
Az autóipar egyike azoknak a piaci szektoroknak, amely nehezen áll fel a koronavírus-járvány okozta sokkból. A vásárlói szokások átrendeződése mellett az idei évben további krízishelyzetek sújtották az autógyártókat. Különösen kritikus probléma a chiphiány, amely sokakat kényszerített gyártósoraik átmeneti leállítására. Ehhez képest szép teljesítmény, hogy míg 2020-ban a Top 100-ban szereplő autógyártók egyetlen kivétellel visszaesést tapasztaltak, idén kevés kivétellel erősödtek pozícióik. A listát változatlanul a Toyota vezeti, immár tizennyolcadik éve.
Márka | Abszolút helyezés 2021 | Abszolút helyezés 2020 | Márkaérték (mrd dollár) 2021 | Márkaérték (mrd dollár) 2020 | Márkaérték változás 2020 -> 2021 |
Toyota | 7 | 7 | 54,107 | 51,595 | +5% |
Mercedes-Benz | 8 | 8 | 50,866 | 49,268 | +3% |
BMW | 12 | 11 | 41,631 | 39,756 | +5% |
Tesla | 14 | 40 | 36,270 | 12,785 | +184% |
Honda | 25 | 20 | 21,315 | 21,694 | -2% |
Hyundai | 35 | 36 | 15,168 | 14,295 | +6% |
Audi | 46 | 44 | 13,474 | 12,428 | +8% |
Volkswagen | 47 | 47 | 13,423 | 12,267 | +9% |
Ford | 52 | 42 | 12,861 | 12,568 | +2% |
Porsche | 58 | 55 | 11,739 | 11,301 | +4% |
Nissan | 59 | 59 | 11,131 | 10,553 | +5% |
Ferrari | 76 | 79 | 7,160 | 6,379 | +12% |
Kia | 86 | 86 | 6,087 | 5,830 | +4% |
Mini | 96 | 95 | 5,231 | 4,965 | +5% |
Land Rover | 98 | 93 | 5,088 | 5,077 | 0% |
Azok a márkák kerülhetnek fel a Best Global Brands listára, amelyek ténylegesen globális jelenléttel rendelkeznek: bevételeik legalább 30%-át hazainak tekinthető térségükön kívülről szerzik; és jelentős jelenléttel bírnak az összes elsődleges világpiacon (Ázsia, Európa, Észak-Amerika), továbbá jelen vannak a fejlődő piacokon. Kizárólag a széles fogyasztói piacokon kellőképpen ismert márkák jöhetnek szóba, amelyek várhatóan a jövőben is jövedelmezően teljesítenek, és márkaerősségük (azaz a márka vásárlást befolyásoló képessége) eléri vagy meghaladja az 50 pontot.
Fotók: Toyota, Interbrand
Adatok: Interbrand
IP 136.243.21.181